Ако попитате ChatGPT кои са най-важните неща, за да стартирате успешно малък бизнес, маркетингът и онлайн присъствието винаги са част от отговора.

В същото време личното отношение към всеки клиент дава уникален облик на компанията, създава лоялност и чувство на близост между бранда и потребителите – нещо изключително важно в съвременния глобален и бързооборотен свят.

Но постигането на симбиоза между тези два аспекта не е лесна задача за малките и средните бизнеси. Или поне доскоро не беше. Изкуственият интелект (AI) промени и това, а в основата на тази промяна стои хиперперсонализацията.

Терминът описва възможността на една система да изпраща послания до потребителите, които са съобразени детайлно с техните интереси и предпочитания. За да се случи това, тя трябва да има достъп до широк набор от платформи.

Именно такава AI система демонстрираха Петър Иванов, Sales Program Manager в Google Cloud CEE, и неговият колега инженер и AI експерт Милен Генчев по време на Digital Trends 2025. Тя е базирана на технологиите на интернет гиганта и едновременно дава както 360-градусов поглед върху представянето на бизнеса, така и възможност за изграждане на изключително насочена маркетингова стратегия.

Милен Генчев и Петър Иванов, Google Gloud, по време на форума Digital Trends 2025

Всички социални мрежи в едно

Системата, която вече е публикувана в сайта за софтуер с отворен код GitHub, взима данни от всички платформи за социални медии и прави корелация между тях. В това число влизат и тези за представянето на инфлуенсърите, които рекламират компанията.

Технология, наречена Knowledge Graph, събира цялата тази информация и я представя визуално. Благодарение на това например бизнес ръководителите могат да съпоставят профилите на последователите на най-добре представящите се инфлуенсъри, което би им дало възможност за прецезиране на маркетинговите кампании.

Chocolate.AI (така беше представена системата по време на Digital Trends 2025) също така позволява на компаниите да събират всички коментари, които получават в различните социални мрежи, и да ги анализира. В допълнение към това, системата прави анализ и на предишни постове на всеки потребител, както и на тези на други потребители с подобни мнения. В края на този процес AI обединява целия контекст и предлага най-добрите действия.

„И тук идва хиперперсонализацията. Благодарение на това компанията ще може да предложи на даден недоволен клиент например нещо, базирано на неговите конкретни интереси. Това е персонално послание“, обясни Милен Генчев по време на демонстрацията.

Генериране на маркетингови кампании

Маркетинговите кампании са основен жалон за разрастването на една компания днес. Затова и бизнесите често са склонни да инвестират сериозни суми в тази посока. Демонстрационната платформа на Google може да помогне за оптимизирането на тези разходи.

„Системата позволява серия от дейности, които обикновено правим ръчно, да бъдат обединени в един работен поток. Най-важното от тях е определянето на конкретния сегмент от клиенти, които да бъдат таргетирани. След това AI ще ви помогне да направите тази хиперперсонализация за потребителите в него“, продължи инженерът от Google Cloud.

Потребителите могат да бъдат категоризирани по различни критерии – хобита, интереси, ежедневни навици и т.н. - в реално време, като системата дори определя тези, които има най-голям шанс да купят в резултат на конкретната маркетингова кампания.

„Това не означава, че маркетинговите агенции не са нужни. Но когато дадем тази технология в ръцете на опитни хора, те могат да направят много по-персонализирана за нашата аудитория кампания за много по-малко време. Това ни позволява с по-малко ресурси да получим по-широко покритие“, акцентира той.

Бизнес анализи на човешки език

Системите за бизнес анализи не са нещо ново, но AI възможностите, които Google интегрира в своята платформа определено са.

„Вградените големи езикови модели могат да разбират целия контекст на данните - по какъв начин те са свързани помежду си. Това позволява на потребителите да зададат въпроси на естествен език и да получат обобщена информация“, обясни Милен Генчев.

По друг начин казано, бизнес ръководителите могат да задават директно въпроси и да получават отговори, без да се налага да преглеждат данните в системата за бизнес анализи. А може дори да нямат такава, тъй като „Chocolate.AI“ може да работи директно с базите данни.

Полезно, нали?

Още повече, че компаниите няма нужда да променят настоящия си софтуерен стак. Те могат да продължат да използват наличните си софтуери, а AI системата на Google да работи като горен слой, който чете данните от всички тях и се обучава, за да става все по-персонализирана за конкретните бизнес нужди и тези на клиентите.

„Очаква се загубите на корпорациите заради това, че клиентите им са по-обучени да използват AI, отколкото самите те, да възлизат на 3,7 трлн. долара годишно. В същото време 73% от клиентите ще ви напуснат при един единствен лош опит с вас, а 91% въобще няма да ви кажат защо, но ще го споделят в социалните мрежи“, обясни Петър Иванов, Sales Program Manager в Google Cloud.

По думите му тези статистики показват, че AI и възможностите за хиперперсонализация, които предлага той, може да бъдат едно решение за много големи проблеми.

Към днешна дата обаче едва под 5% от пилотните проекти в сферата на изкуствения интелект са успешни. И Google иска да промени това, а представената по време на Digital Trends 2025 система определено е крачка в тази посока.

Милен Генчев и Петър Иванов бяха част от осмото издание на форума Digital Trends, проведен на 4 ноември в Sofia Event Center под мотото Co-Creating the Future: Human Vision & AI.

В един ден пред 500 души публика се срещнаха визионери от Oracle Red Bull Racing, Google Cloud, AWS, dentsu, Accenture, Rakuten Viber, Amusnet, EGT Digital, Flutter и още водещи компании, които очертаха бъдещето на AI и човешкото взаимодействие с технологиите.

Всички акценти от Digital Trends 2025 може да проследите тук.