Какво означава новата тарифна реалност за автомобилния сектор
Водещите производители си отдъхват след седмиците на търговска несигурност, но настояват за публичност на договорените условия и не очакват светло бъдеще след сделката
&format=webp)
Президентът на САЩ Доналд Тръмп приветства рамковото търговско споразумение с Европейския съюз като най-голямото, сключвано някога, което обещава да бъде „чудесно за автомобилите“.
Сделката, която беше постигната в неделя, означава, че Белият дом ще наложи обща тарифа от 15% върху повечето стоки от ЕС.
Това е значително намаление спрямо заплахата на Тръмп за ставка с 30% от 1 август и намалява почти наполовина съществуващата митническа тарифа за европейския автомобилен сектор от 27,5%, отбелязва CNBC.
Редом до президента на САЩ в Шотландия, председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен определи споразумението като „добра сделка“ след трудни преговори.
Макар че промишлеността също приветства новината, от бранша изразиха дълбока загриженост относно разходите, свързани с новата тарифна реалност.
Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) заяви, че е „принципно положително“, че САЩ и ЕС са постигнали споразумение, което предотвратява трансатлантически търговски спор.
„Решаващият фактор сега е как споразумението е структурирано в конкретните си условия и колко надеждно е“, заяви президентът на VDA Хилдегард Мюлер. „Ясно е обаче също така, че американското мито от 15% върху автомобилните продукти ще струва на германските автомобилни компании милиарди годишно и ще ги натовари в разгара на тяхната трансформация“, допълни Мюлер.
Наред с призива да се гарантира, че веригите за доставки на автомобилни продукти ще получават необходимата подкрепа, VDA настоява ЕС да направи рамковите условия международно конкурентни за инвеститорите и компаниите, „за да стане отново по-привлекателен и актуален като място за инвестиции“.
"Значителна тежест"
Европейската асоциация на автомобилните производители, лобистка група от индустрията, заяви, че търговското споразумение представлява важна стъпка към облекчаване на „силната несигурност“, като приветства развитието на търговските преговори.
„Въпреки това САЩ ще запазят по-високи мита върху автомобилите и автомобилните части, а това ще продължи да оказва отрицателно въздействие не само върху промишлеността в ЕС, но и в САЩ“, заяви генералният директор на ACEA Сигрид де Врис.
ACEA ще проучи внимателно подробностите по споразумението, които все още трябва да бъдат изяснени.
Рико Луман, старши икономист по въпросите на транспорта и логистиката в нидерланската банка ING, заяви, че новата митническа ставка от 15% за автомобили, изнасяни от ЕС за САЩ, очевидно е много по-добра от 27,5%, но все още представлява „значителна тежест“ за производителите на автомобили.
„Маржовете са подложени на натиск на пазар с много предизвикателства и сметката не може да бъде изцяло прехвърлена на клиентите без загуби на обеми“, заяви Луман.
Сезонът на отчетите за второто тримесечие показа, че автомобилните производители вече се борят с въздействието на тарифите, каза според Луман, предстои да се появят още предизвикателства в следващите месеци.
„Отслабеният долар също оскъпява вноса на автомобили от САЩ и усложнява нещата. Ето защо всички световни производители търсят начини за коригиране на производствените отпечатъци в рамките на настоящите съоръжения“, допълва той.
Печеливши и губещи
Индексът Stoxx Europe autos беше водещ в сутрешните сделки, като се повиши с 1,6%, след което обърна посоката и се потопи в отрицателна територия.
Френският доставчик на автомобилни части Valeo се търгуваше с 4,6% ръст, а луксозният италиански производител Ferrari се повиши с около 1%. Германските BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz Group се понижиха с повече от 1,1%.
Рела Съскин, анализатор на акции в Morningstar, заяви, че търговското споразумение вероятно ще бъде от полза за автомобилните производители от ЕС, които в по-голяма степен разчитат на вноса от Европа.
„По наша оценка Porsche, Mercedes, BMW и Volkswagen, в този ред, са най-значителните бенефициенти от търговската сделка, с по-голям дял на вноса от Европа в САЩ в сравнение с Мексико и/или Канада. Stellantis внася едноцифрен дял от обемите си от ЕС за продажба в САЩ и поради това не би трябвало да отчита значителен ръст“, допълва експертът.