Със статута на най-голямото училище за дизайн и изкуство на територията на САЩ – с близо 17 000 студента в кампусите си в Савана и Атланта – Savannah College of Art and Design (SCAD) е известно с това, че предлага специалности за почти всеки тип творческа личност.

Освен програми по анимация, кино и телевизия, дизайн на игри, графичен дизайн и илюстрация, SCAD предлага и по-нестандартни курсове – като козметика и парфюмерия, дизайн на маратонки, луксозен мениджмънт и дори конна езда.

От тази учебна година университетът добавя и нова специалност – „Приложен изкуствен интелект“ (Applied AI), която привлича съвсем различно внимание, разказва Fast Company.

Според преподаватели, студенти и професионалисти от индустрията идеята е интригуваща за някои, но кара други да се запитат дали училището не губи фокуса си – и дори смисъла на съществуването си – чрез новия си подход към интеграцията.

Целта е AI да се използва „по правилния начин“

Програмата по Applied AI има за цел да подготви студентите с уменията, които работодателите вече търсят. Според сайта на SCAD 99% от завършилите успяват да започнат работа или да продължат обучението си в рамките на година.

Новата специалност ще подготвя кадри за професии като AI продуктов разработчик, AI стратег по дизайн, AI сценарист, дизайнер на автономни агенти и етичен стратег по дизайн. Ще има и второстепенна програма (minor), достъпна за студенти от всички специалности.

„Това е информирано предположение за това накъде върви пазарът на труда“, казва Най Уорбъртън, ръководител на катедрата по интерактивен дизайн и гейм разработка в SCAD, който оглавява и програмата по AI.

„Предполагаме, че изкуственият интелект ще създаде нови сфери – в продуктовото развитие, дизайна, сторителинга и етичните системи. Целта ни е да подготвим студентите за тези нови направления.“

Програмата е разработена с участието на експерти от индустрията и има три основни стълба: история, действие и въздействие.

  • „История“ – курсовете помагат на студентите да разберат какво искат да правят с AI и защо.

  • „Действие“ – практическа работа и реални приложения на AI инструментите в дизайна и производството.

  • „Въздействие“ – фокус върху интелектуалната собственост, екологията и етиката при използването на изкуствен интелект.

След втората година обучаващите се ще трябва да преминат „тест за въздействие“, който ще проверява разбирането им за етичната и социалната отговорност, преди да продължат с по-сложни проекти.

Творческите професии вече усещат промяната

AI вече сериозно променя индустрии като видеоигрите, филмовата и анимационната продукция, графичния дизайн и копирайтинга.

Според доклад от Game Developers Conference 2024, 84% от гейм разработчиците са загрижени за етичните последици от генеративния AI, който вече е довел до над 14 600 съкращения в сектора – спрямо 10 500 година по-рано.

„Генеративният изкуствен интелект е технология за автоматизация – без изключение“, казва концепт артистът Рийд Саутън, участвал в продукции като The Hunger Games, The Woman King и The Matrix Resurrections.

По негови думи, въпреки че AI инструментите могат да ускорят някои процеси, „няма свят, в който те създават нови работни места“.

Художници вече съобщават за по-малко работа и по-ниско заплащане – а все по-често клиентите им искат просто „да поправят“ изображения, генерирани от AI.

Ситуацията се усложнява от факта, че системи като Midjourney, Stable Diffusion и Sora на OpenAI са обект на съдебни дела за неправомерно използване на защитени изображения при обучението си.

Мнозина артисти се страхуват, че изкуственият интелект ще доведе до обезценяване на професионалните умения.

„Когато създаваш изкуство, вземаш хиляди дребни решения – всеки щрих, всеки детайл е избор“, казва Саутън. „AI ти оставя само няколко големи решения и запълва всичко останало вместо теб.“

Уорбъртън признава, че рискът е реален:

„Имаме задължението да защитим експертизата, която притежаваме. Въпросът е как да използваме тези нови инструменти, за да надграждаме уменията си – а не просто да „промптваме“ пътя си през процеса. Притеснява ме, че скоро няма да имаме достатъчно старши кадри, които реално умеят да вземат творчески решения.“

Реакциите в кампуса са смесени

Не всички във SCAD са ентусиазирани от новата програма.

В специалности като индустриален дизайн, UX, архитектура и интериорен дизайн AI вече се приема като естествено продължение на процеса.

Бизнес факултетът също проявява интерес към симулации и прогнозни модели.

Но в специалности като илюстрация и комикс изкуство реакцията е по-остра.

„Често чувам: ‘Не мога да направя графичен роман с изкуствен интелект, издателите никога няма да го приемат’“, казва Уорбъртън.

Дори в катедрата по анимация има разделение: преподавателите виждат потенциал за по-бърза работа при ригинг и рендване, но студентите се противопоставят заради опасения, свързани с използването на артистични данни и екологичния отпечатък на AI.

„Смятам, че в основата на това стои тревожността от автоматизацията“, допълва Уорбъртън.

Към момента четирима студенти вече са избрали Applied AI за основна специалност, а 25 – като допълнителна. Първият официален курс, AI 101, стартира тази зима и включва въведение в големите езикови модели и визуалните генератори. Университетът очаква интересът да нарасне догодина.

Както често се случва, най-откровените мнения се появяват в Reddit.

„Общото мнение е, че тази специалност е шега – както са и „ботовете“, които я учат“, пише потребител с името @sunadherstars.

Друг, завършил наскоро специалност „Секвенциално изкуство“, допълва:

„Ще дойде студен ден в ада, преди да ни накарат да учим AI. Целият департамент е категорично против, въпреки че администрацията го натиска.“

И все пак компаниите, които наемат творчески кадри, все по-често изискват опит с инструментите за изкуствен интелект.

„Това е нова тенденция“, казва студентката Ами Фрост, която завършва индустриален дизайн тази година.

„Някои мои приятели вече си намериха работа именно защото разбират от изкуствен интелект. Независимо дали ти харесва или не, това е следващата стъпка в кариерата.“

Други все още са предпазливи.

„Да вземеш няколко курса по AI има доста смисъл“, казва завършил SCAD UX дизайнер.

„Но да посветиш цяла степен на нещо, което може да се окаже просто мимолетна тенденция – това е друго. Представи си, ако SCAD беше създал специалност по NFT, когато те бяха ‘следващото голямо нещо’.“

Академия или бизнес стратегия?

Критиците на SCAD отдавна твърдят, че университетът се държи повече като бизнес, отколкото като академична институция.

През фискалната 2024 г. училището е отчело над 220 млн. долара излишък, а президентът и основател Пола Уолъс е получила 2,6 млн. долара възнаграждение.

Таксите за обучение (без общежитие и храна) са $42 665 за година.

И все пак SCAD не е единствен – други водещи училища по изкуства вече експериментират с AI:

ArtCenter College of Design в Калифорния и Rhode Island School of Design в Провидънс предлагат курсове, интегрирани с изкуствен интелект.

Миналата година Ringling College of Art and Design във Флорида стартира подобна AI програма.

Може би днешните инструменти за изкуствен интелект ще се превърнат в нещо като Photoshop или CAD – някогашни иновации, които с времето станаха неразделна част от креативния процес.

Но ако тези технологии изместят дизайнерите, преди да успеем да ги обучим да ги използват правилно – няма да има място за творчеството.