Кошмарно тримесечие за европейските автомобилни гиганти: Приходите на VW и Stellantis потънаха заради митата на Тръмп
Германският производител очаква оперативната възвръщаемост на продажбите да е в дъното да прогнозите, докато конкурентът му оттегля целогодишните си финансови насоки
&format=webp)
Първото тримесечие на годината се оказа кошмарно за резултатите на двата водещи гиганта в производството на автомобили в Европа - Volkswagen и Stellantis, чиито печалби спадат съответно с 37% и 14% на годишна база за периода.
Най-големият производител на автомобили на континента VW отчете оперативна печалба в размер на 2,9 млрд. евро.
Приходите от продажби обаче достигат 77,6 млрд. евро, което е с 2,8% повече от първото тримесечие на 2024 г. Компанията се позова на по-високите продажби на автомобили на пазарите извън Китай, които са в основата на увеличението, отбелязва CNBC.
По-рано този месец производителят предупреди, че оперативната печалба за първото тримесечие вероятно ще възлезе на 2,8 млрд. евро, позовавайки се на специални ефекти в размер на 1,1 млрд. евро. В изявление на 9 април компанията призна, че предварителният резултат се е отклонил значително от очакванията на анализаторите за около 4 млрд. евро.
„Както се очакваше, Volkswagen Group преживя разнопосочен старт на фискалната година“, заяви Арно Анлиц, главен финансов и оперативен директор.
„Предвид настоящата нестабилна глобална икономическа ситуация е още по-важно да се съсредоточим върху лостовете, които са под наш контрол. Това означава да допълним голямата продуктова гама с конкурентна разходна база - така че да си гарантираме успех на бързо променящите се световни пазари“, допълни той.
Volkswagen отчете оперативна печалба от 4,59 млрд. евро за първото тримесечие на 2024 г. и 6,15 млрд. евро за последните три месеца на 2024 г. В перспектива заяви, че очаква оперативната възвръщаемост на продажбите, нетните парични потоци и ликвидност да се окажат в долния край на годишните прогнози, позовавайки се на политическата несигурност, нарастващите търговски ограничения и регулациите за въглеродните емисии.
Акциите на автомобилният гигант са се повишили с близо 10% от началото на годината, допълва CNBC.
Междувременно, другият европейски автомобилен гигант – Stellantis, заяви, че оттегля целогодишните си финансови насоки поради несигурността от въздействието на търговската политика на президента Доналд Тръмп.
Мултинационалният конгломерат, който притежава Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler и Peugeot, отчете нетни приходи за първото тримесечие в размер на 35,8 млрд. евро (40,7 млрд. долара), което е 14% спад спрямо миналата година.
Компанията заяви, че спадът на нетните приходи се дължи основно на по-ниските обеми на доставките, неблагоприятния регионален микс и нормализирането на цените. Според проучване на Reuters анализаторите са очаквали нетните приходи на Stellantis да достигнат 35,4 млрд. евро, отбелязва CNBC.
„Макар че резултатите за първото тримесечие на 2025 г. по отношение на горната линия бяха под нивата от предходната година, другите ключови показатели за ефективност отразяват ранния, първоначален напредък в усилията ни за търговско възстановяване“, коментира Дъг Остерман, главен финансов директор на Stellantis.
Резултатите за тримесечието идват в момент, когато производителите на автомобили са изправени пред несигурност във връзка с митата на президента на САЩ Доналд Тръмп.
Известно е, че секторът е силно уязвим към търговската политика, особено предвид високата глобализация на веригите за доставки и силната зависимост от производствените операции в Северна Америка.
Във вторник Тръмп подписа указ за облекчаване на някои автомобилни мита. Тарифите от 25% върху внасяните в САЩ превозни средства ще продължат, но новите мерки имат за цел да намалят общото равнище на митата върху вноса, което беше резултат от „натрупването“ на отделни налози - като допълнителните 25% мита върху стоманата и алуминия.
Съгласно последната заповед на Белия дом допълнителните 25% мита върху автомобилните части, които трябваше да започнат да се прилагат от 3 май, също ще продължат да действат, но превозните средства, които преминават през окончателно сглобяване в САЩ, ще могат да се възползват от частично възстановяване на тези налози в продължение на две години, допълва CNBC.