FT: Енергийната компания на Лакшми Митал е купувала руски петрол, транспортиран с кораби в черния списък
Индийска рафинерия е приела поне четири пратки суров петрол на обща стойност близо 280 млн. долара, доставени с кораби, включени в санкционни списъци
&format=webp)
Съвместното енергийно предприятие на стоманодобивния магнат Лакшми Митал в Индия е купило руски петрол, транспортиран с кораби, включени в санкционния списък. Това показва анализ на сателитни изображения, данни за корабоплаване и митнически записи, извършен от Financial Times.
Рафинерията Guru Gobind Singh в щата Пенджаб - основен обект, съвместна собственост на компанията Mittal Energy и индийски партньори - е приела поне четири пратки суров петрол тази година, на стойност около 280 млн. долара, транспортирани по-голямата част от маршрута от Русия с кораби, подлежащи на санкции.
Петролът е превозен с кораби, включени в американския черен списък, между юли и септември - от арктическото пристанище Мурманск до района на Оманския залив. Последният етап на пътуването до Индия е извършен от танкера Samadha, който не фигурира в списъците на САЩ, но е санкциониран от Европейския съюз.
Всички кораби, участвали в превоза, са се опитвали да прикрият дейността си чрез измамни практики - изключвали са транспондерите си или са излъчвали фалшиви координати за местоположение.
Не е ясно кой е организирал превоза на петрола с тези санкционирани танкери, нито дали HPCL-Mittal Energy Limited (HMEL) - компанията, която притежава рафинерията - е била наясно с използването им.
„Ако аз консултирах купувача, бих го посъветвала да има пълна прозрачност по цялата верига на транспортиране, за да се увери, че не е на една или две крачки от санкционирана дейност“, коментира пред FT Емили Килкрийс, директор в Центъра за нова американска сигурност и бивш служител в американското ведомство по търговя и сигурност.
Лакшми Митал e най-известен като изпълнителен председател на ArcelorMittal - най-голямата интегрирана стоманодобивна и минна компания в света. Милиардерът, изградил глобална бизнес империя, е член на борда на Goldman Sachs от 2008 г. По-рано тази година е съобщил на свои близки, че възнамерява да напусне Обединеното кралство заради промени в данъчната политика.
Разкритията за доставките идват в момент, когато САЩ увеличават натиска върху индийските компании да прекратят покупките на руски петрол. Миналата седмица Вашингтон наложи нови санкции на „Роснефт“ и „Лукойл“ – двата водещи руски петролни производители – в опит да принуди президента Владимир Путин да седне на масата за преговори с Украйна.
Компанията HMEL е съвместно предприятие между част от групата Mittal и държавната Hindustan Petroleum Corporation Limited, като двете страни притежават по 49% дял. Останалите 2% са собственост на финансови институции.
От HMEL и представителите на Митал не са отговорили на запитванията за коментар от FT.
Преди последния пакет американски санкции западните съюзници на Украйна вече бяха въвели ценови таван върху руския петрол, целящ да ограничи печалбите на Москва от търговията. Кораби, които не се съобразяват с ограниченията или използват измамни практики, също са били санкционирани от ЕС, Великобритания и САЩ.
След началото на пълномащабната инвазия в Украйна през февруари 2022 г., Индия се превърна в един от най-големите вносители на руски суров петрол, възползвайки се от по-ниските цени, след като западните купувачи се оттеглиха от пазара.
Според данни на компанията за анализи Kpler, Русия е изнасяла средно по 5 млн. барела дневно морски суров петрол през тази година, като 1,7 млн. барела дневно от тях са купувани от Индия. Вторият по големина купувач е Китай.
„Големите потребители на този петрол го искат силно“, казва Килкрийс. „Те са готови да поемат известен риск да попаднат под радара на американското финансово министерство.“
Как е действала схемата?
Четирите доставки, идентифицирани от Financial Times, следват сходен модел: танкерът Samadha многократно влиза и излиза от пристанището Мундра в щата Гуджарат, за да натоварва петрол, доставен в региона от санкционираните кораби.
По данни от транспондерите, Samadha е изглеждала така, сякаш извършва кратки курсове до Оман, където акостира и товари, след което се връща в Индия. В действителност, показват сателитни изображения, корабът често не се е намирал на посоченото място, а е извършвал срещи с други танкери по-навътре в морето.
Всяка от четирите пратки включва среща с друг кораб, уловена на сателитни снимки. На тях се вижда голям сив танкер, идентифициран като Samadha, закотвен в Оманския залив, успореден на друг кораб - позиция, типична за трансфер на товари от кораб на кораб.
Корабите, участващи в операциите, изглеждат идентични с Belgorod, Danshui, Dignity и Primorye - всички добавени по-рано в санкционните списъци на САЩ. Снимките на FT съвпадат с други изображения на тези кораби.
Морската разузнавателна компания TankerTrackers, която обикновено наблюдава трансфери, свързани с ирански петрол, потвърждава самоличността на корабите по време на тяхното движение в Оманския залив.
Във всеки от случаите корабите, включени в санкционните списъци, които са отплавали от Мурманск, са „изчезвали от радара“, когато са наближавали Оманския залив - изключвали са транспондерите си за период между три и шест дни, точно в интервала, когато са се извършвали заснетите трансфери. Малко след това отново са ги включвали.
Датите на пътуванията на Samadha съвпадат с митническите декларации, подадени от HMEL (собственика на рафинерията) до индийските власти, които Financial Times е прегледал. В тях се потвърждават покупки от компанията Varda LLC – доставчик на петрол от Санкт Петербург. В три от документите Samadha е посочен изрично като превозвач.
Декларациите показват също, че четирите пратки имат обща стойност от 277 милиона долара.
Записите сочат, че всички доставки са били от два вида арктически петрол – Novy Port и Arco. През януари САЩ наложиха санкции върху руския арктически петролен сектор, включително ограничения за танкери и друга инфраструктура, засягащи Arco и други сортове.
Рафинерията Guru Gobind Singh, разположена в района Батинда, щата Пенджаб, е десетата по големина в Индия, с капацитет за преработка на 11,3 милиона тона годишно. В Мундра суровият петрол се разтоварва и се изпомпва по 1000-километров тръбопровод до вътрешността на страната – до самата рафинерия.
Financial Times не е успял да се свърже с регистрирания собственик и управител на Samadha – компанията Erika Freight Limited, за която почти няма публична информация освен връзката ѝ с този кораб.
Междувременно Samadha бе включен в санкционния списък и на Обединеното кралство. Неговият собственик споделя регистриран адрес на Сейшелите с още 13 кораба от т.нар. „сенчест флот“ – кораби, чието реално притежание е непрозрачно и поради това санкциите срещу тях са трудно приложими.
Financial Times не е успял да установи контакт и с Varda LLC в Санкт Петербург – компания, която няма онлайн присъствие и не предоставя никакви координати в официалните руски корпоративни регистри.



)



&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)