Френската компания Fermentalg е обиколила целия свят в търсене на полезни микроводорасли.

Съществуват стотици хиляди видове микроводорасли – микроскопични организми, които живеят предимно във вода. Те са от съществено значение за водната хранителна верига и произвеждат половината от кислорода, който дишаме. Някои вече се използват комерсиално за производство на храна, фураж за животни и торове.

Но един конкретен вид е от особен интерес за Fermentalg. Galdieria sulphuraria може да се използва за производство на пигмент, подходящ за употреба в храни, наречен Galdieria blue, пише BBC.

„Отглеждаме водораслите и произвеждаме големи количества от тях при условия, които благоприятстват образуването на тази конкретна молекула – синия пигмент“, казва Хауел Грифитс, главен научен директор в компанията.

Пигментът може да се използва за всякакви храни и напитки, а Грифитс очаква първите продукти с Galdieria blue да се появят по магазините в началото на следващата година.

Galdieria blue беше одобрен от Американската агенция за контрол на храните и лекарствата (FDA) през май, заедно с екстракт от цвете Butterfly pea (също син цвят) и калциев фосфат (бял).

Необходими са нови източници на оцветители за храните, тъй като изкуствените са на път да изчезнат.

През януари FDA обяви забраната на Red Dye No. 3 в хранителните продукти. Освен това агенцията се стреми да премахне синтетичните багрила на петролна основа, като Yellow Dye 5 и 6, до края на следващата година, като част от правителствената кампания „Да направим Америка отново здрава“.

„През последните 50 години американските деца живеят във все по-токсична среда от синтетични химикали“, заяви комисарят на FDA Марти Макари на пресконференция през април.

Въпреки че не е наложена пълна забрана, FDA се надява хранителната индустрия доброволно да се откаже от използването на изкуствените оцветители до 2026 г.

Това се случва след години натиск от страна на родители и активисти агенцията да забрани  някои багрилата или да образова потребителите повече за рисковете.

Напоследък много щати в САЩ предприемат собствени стъпки за приемане на закони за премахване на изкуствените оцветители в храните.

Различните страни имат различни ограничения. В исторически план Обединеното кралство и Европейският съюз са с по-строги правила от САЩ.

В този контекст редица фирми разработват естествени алтернативи.

Американската компания Sensient създава естествени цветове, като използва суровини, отглеждани специално заради цветното им съдържание. Например, някои червени и лилави цветове се извличат от моркови и картофи.

 „Тези култури се събират, измиват, преработват в сок и цветът се извлича с вода или други разтворители“, разказва пред BBC  Пол Манинг, главен изпълнителен директор на Sensient. „Полученият цвят се обработва допълнително, за да се стабилизира концентрата и да се прецизира до специфичния нюанс, желан от клиента.“

Трудното в случая е да се постигне пълно съответствие със синтетичния цвят. „Трябва да е еднакво ярък“, допълва Манинг. „Има много примери за марки, които преминават към естествени цветове с по-бледи нюанси и това води до слабо представяне на продукта на пазара. Клиентите се оплакват както от цвета, така и от вкуса.“  

Получаването на стабилен, ярък цвят е било предизвикателство и за Fermentalg.

„За наша изненада открихме, че процесът на отглеждане на водораслите и процесът на извличане на цвета всъщност могат да окажат доста значително влияние върху стабилността на крайния продукт, макар и той да е силно пречистен“, отбелязва Грифитс.

„Но нещо, което сме направили в началните фази на процеса, оказва влияние върху това колко стабилен е продуктът в края.“

Ще струват ли повече тези нови цветове?

„Те са по-скъпи, но това няма да се отрази толкова драстично на цената на крайния продукт, защото тези оцветители се използват в много малки количества.“, пояснява научният директор.

За марките, които дълго време са разчитали на изкуствени оцветители, това е голяма промяна.

 „Променяме рецептите на нашите зърнени закуски, сервирани в училищата, така че да не съдържат FD&C цветове до учебната 2026-27 година“, коментира говорител на WK Kellogg, компанията зад Kellogg's.

FD&C се отнася до определени сертифицирани синтетични цветни добавки, регулирани от FDA и одобрени от Федералния закон за храните, лекарствата и козметиката. Миналата година протестиращи се събраха пред централата на компанията в Мичиган, призовавайки я да премахне изкуствените багрила от зърнени закуски като Froot Loops.

„Няма да пускаме нови продукти с FD&C цветове, считано от януари 2026 г.“,  съобщава говорителят.

Тази година хранителни гиганти, включително Nestle, Kraft Heinz, General Mills и Conagra, се ангажираха да премахнат изкуствените оцветители в храните.

Едно от предизвикателствата за хранителните марки, разчитащи на изкуствени оцветители, е, че много естествени хранителни багрила нямат дълъг срок на годност, посочва Рене Лебер, учен по храните в Института на хранителните технолози.

„Докато синтетичните багрила могат да надминат срока на годност на почти всеки продукт.“

Като се има предвид, че това няма пълна забрана, очаква ли се все пак радикална промяна в хранителната индустрия в САЩ?

„Ако сте компания за зърнени закуски и имате ярко оцветени продукти, а всички ваши конкуренти вече са преминали към естествени цветове, едвали ще искате да сте последен.“ казва Лебер.

„Срокът е кратък, но компаниите правят всичко възможно да се съобразят.“