Кучетата са част от света на хората от повече от 20 хиляди години. Първоначално те помагат на хората в лова, но сравнително бързо се превръщат и в част от домашната среда.

Днес кучетата, които отглеждаме у дома, рядко имат практическа роля за осигуряването на храна, но с годините се натрупват все повече доказателства, че те намаляват тревожността и подобряват социалното поведение на своите стопани, разказва The Economist.

Ново изследване, ръководено от Кикусуи Такефуми от университета „Азабу“ в Япония и публикувано в научното списание iScience, предлага възможно обяснение за този ефект, отбелязва изданието.

Данните показват, че микробиомът в червата на хората, които отглеждат кучета, значително се различава от този на хората, които нямат домашни любимци – и че тези разлики поне частично обясняват поведенческите различия.

Мозъкът не функционира изолирано. Микроорганизмите в тялото, особено тези в храносмилателната система, произвеждат химични съединения, които влияят върху мозъчната дейност. Съставът на този микробиом се определя не само от храненето, но и от фактори като стрес, замърсяване и физическа активност.

В предишни свои изследвания д-р Кикусуи вече е стигал до извода, че отглеждането на куче влияе и върху човешкия чревен микробиом. Това го кара да си зададе въпроса дали преносът на микроорганизми от кучета към хора не стои в основата на психологическите ползи за стопаните.

За да провери тази хипотеза, екипът му организира проучване с 343 участници в Токио, като фокусът е поставен върху тийнейджъри. Причината е, че юношеството е изключително важен период за развитието на мозъка, в който социалните преживявания имат дългосрочен ефект върху психичното здраве. Ако микробите, предавани чрез кучетата, намаляват тревожността и подобряват социалното поведение при младежите, това би имало значение и в дългосрочен план.

Изследователите анализират психологическите профили на 96 тийнейджъри, които отглеждат кучета, и 247, които нямат. Резултатите потвърждават очакванията: младежите с кучета за домашни любимци се сблъскват с по-малко социални проблеми. По-конкретно – с по-ниски нива на агресия, по-рядко проблемно поведение и по-слабо изразено социално отдръпване.

След това екипът събира слюнчени проби от участниците. Анализът показва, че няколко варианта на бактерии от родовете Streptococcus и Prevotella 7 са значително по-разпространени при тийнейджърите, които имат кучета.

Още по-показателно е, че участниците, при които тези микроорганизми са редки, демонстрират по-често проблемно и асоциално поведение. Това насочва учените към извода, че микробите, пренасяни от кучетата, може да влияят положително върху мозъчната функция на техните стопани.

Логичната следваща стъпка би била директното прехвърляне на тези микроби при тийнейджъри без кучета, но подобен експеримент е етически проблематичен.

Затова д-р Кикусуи и екипът му използват лабораторни мишки. Те култивират микроби от двете групи тийнейджъри и ги дават на 24 мишки. След шест седмици животните преминават през серия от тестове за социално поведение – включително колко време прекарват в подушване на непознати мишки и дали проявяват загриженост към стресиран „съквартирант“.

Резултатите са впечатляващи. Мишките, които носят микроби от тийнейджъри с кучета, прекарват до 14 секунди в изследване на непознати мишки. Тези с микроби от тийнейджъри без кучета – едва около 6 секунди.

Подобна разлика се наблюдава и при тестовете за съпричастност: първата група прекарва над 21 секунди в близост до стресираната мишка, докато другата не надхвърля 3 секунди.

Самият Кикусуи признава, че директните паралели между поведението на мишки и хора имат своите ограничения. Въпреки това резултатите ясно подсказват, че промените в микробиома, свързани с отглеждането на куче, оказват влияние върху мозъка и социалното поведение.

Ако тези изводи се потвърдят и в бъдещи изследвания, пътят към по-здрав ум може да не започва с дълбока интроспекция – а с близостта на едно куче, няколко близвания и една топла муцуна.