От началото на 2022 г. – само няколко месеца преди еуфорията около изкуствения интелект да завладее света, свободните работни места в САЩ, измерени от Бюрото по статистика на труда, спадат с около 36% - от 12,1 милиона до 7,7 милиона.

През същия период общата възвръщаемост на S&P 500 (цена плюс дивиденти) достига приблизително 48%, отражение на силните пазари на акции.

Обичайната логика подсказва, че те трябва да създават повече работни места, а не по-малко.

По това време обаче вече започват да действат по-големи фактори, потенциален предвестник на това как бизнесът възприема работната си сила, отбелязва в анализ Fortune.

Според нов доклад на Института за корпоративна производителност (i4cp) в САЩ, 2026 г. ще бъде годината, в която големите компании ще престанат да третират AI просто като инструмент за производителност и ще го използват като стратегически лост за преструктуриране.

Това е далеч от типичните корпоративни теми. Колко пъти сме чували мениджъри да възхваляват AI като партньор в брейнсторминга, ускорител на производителността или катализатор за повишаване квалификацията на персонала?

И все пак, има все повече доказателства за тази тенденция.

Само през 2025 г. UPS съкрати 48 000 работни места, Amazon елиминира 14 000, а Verizon обяви планове за съкращаване на 15 000 служители.

Причината за всички? Макар че често се споменават преструктурирането, нуждата от различни умения и оптимизацията на бизнеса, изкуственият интелект неусетно се промъква сред споменаваните мотиви.

Проучване на Световния икономически форум установи, че 41% от компаниите по света очакват да намалят работната си сила през следващите пет години поради възхода на изкуствения интелект. Това не означава само съкращения; технологията се използва и като причина за забавяне на наемането на персонал в много компании.

Разбира се, не всички съкращения или забавяния в наемането на персонал ще се дължат не нея.

Някои промени отразяват по-широкото икономическо „охлаждане“ след бума в наемането на персонал след пандемията. Други съкращения са предназначени да внесат гъвкавост в работната сила, като например Анди Джаси от Amazon, подкрепят тази теза.

Но служителите трябва да коригират очакванията си и да признаят, че бизнесът не се тревожи особено дали те могат да се адаптират към изкуствения интелект. Вместо това използва съкращенията като начин да ускори тази адаптация.

Използването на изкуствения интелект като стратегически лост за съкращения се вписва в три други тенденции, които i4cp вижда да се появяват или засилват през 2026 г.

Първата е необходимостта компаниите да бъдат по-ориентирани към уменията.

Проучването на i4cp показва, че компаниите с висока „готовност за умения“ или увереност, че работната им сила разполага с необходимите такива за следващите три години, са 12 пъти по-склонни да предлагат повишаване квалификацията на служителите. Те са и шест пъти по-склонни да са каталогизират уменията и способностите на работната си сила и шест пъти по-склонни да определят кои задачи се изпълняват най-добре от хора, кои – от изкуствен интелект, и обратно.

Десетилетия наред компаниите си задават въпроса:

Колко служители ни трябват?

Вместо това, високопроизводителните все по-често си задават въпроса „Каква работа трябва да бъде свършена и кой (или какво) има способностите да я свърши?“

Компании като Target и Dow използват персонализирани GPT инструменти и AI-базирани интервю гайдове, за да помогнат на мениджърите да свържат данните за уменията с бизнес решенията в реално време.

Пътят е ясен: уменията ще бъдат общият език между бизнес стратегията, технологиите и таланта.

В допълнение към усилията за повишаване на квалификацията, i4cp очаква, че до края на 2026 г. няма да е необичайно някои професионалисти да имат личен „служебен близнак“ с изкуствен интелект или дигитален колега, обучен на техните работни процеси, стил на комуникация и модели на задачи.

Макар че тази еволюция няма да се случи за една нощ и все още изглежда донякъде като научна фантастика, високопроизводителните компании вече осъзнават, че изкуственият интелект не е инструмент, а съотборник.

Такова сътрудничество ще доведе до нови управленски проблеми, като например: „Когато един служител напусне, близнакът му остава ли?“ или:

Как да измерим производителността, когато част от работната сила никога не спи?

Това ще изисква ново управление, нови програми за развитие на лидерски умения и ново мислене. Най-добрите компании ще третират отношенията между изкуствения интелект и човека като партньорство, основано на доверие, като експериментират с това коя работа е най-подходяща за агентите и коя за хората.

Макар че AI близнаците очевидно могат да бъдат значителен мултипликатор на производителността, компаниите ще трябва да се уверят, че това не се случва за сметка на организационната култура.

Всички тези промени означават и че водещите компании ще разполагат с по-гъвкави, модулни работни сили, със системи, които могат да съобразят възникващите работни нужди с наличните възможности.

Това ще изисква от мениджърите и ръководителите на човешките ресурси непрекъснато да формират и преразпределят екипите (хора и дигитални сътрудници), подобно на управлението на верига за доставки, а не на статичен списък.

Компаниите, които вероятно ще просперират през следващата година и след това, ще приемат гъвкави работни сили, ще третират уменията като операционна система и ще работят с изкуствения интелект като доверен сътрудник.

В крайна сметка определящият фактор за успеха ще бъде кои ще се справят с тази трансформация, без да жертват човешките елементи, стимулиращи растежа и иновациите.