Една създадена преди три години шеговита обява за работа, която напоследък отново обикаля интернет, търси „инженер по аварийно изключване“ (killswitch engineer) за OpenAI. Описанието изисква от успешния кандидат да стои по цял ден до сървърите и да ги изключи от контакта „ако това нещо (ChatGPT) се обърне срещу нас“. Полезни умения включват и способността „да излее кофа вода върху сървърите. За всеки случай“.

Въпреки широко разпространените страхове от загуба на работни места заради възхода на агентите с изкуствен интелект (AI), горното не е само черен хумор. Технологията вече създава търсене на нови роли - за обучение на агенти, за внедряването им в организации и за гарантиране, че се държат по правилата. Много от тези работни места, при това, изискват умения, които са уникално човешки, отбелязва The Economist.

Нека започнем със специалистите по анотиране на данни. Те вече не са просто нископлатени работници на парче, които досадно тагват изображения. С напредването на AI все по-често се привличат експерти в области като финанси, право и медицина, за да помагат в обучението на моделите. Mercor - стартъп, изградил платформа за наемане на хора, които да помагат в създаването на ботове - наскоро беше оценен на 10 млрд. долара. Главният му изпълнителен директор Брендън Фуди казва пред The Economist, че те печелят средно по 90 долара на час.

След като ботовете бъдат обучени, са нужни екипи от т.нар. forward-deployed engineers (FDEs), които да ги внедрят в организациите. Palantir - софтуерният гигант, който първи въведе тази концепция - им придава ореол на дързост. „В началото бяхме само ние. Двама инженери, спуснати във военна база край Кандахар, с минимални, но ясни заповеди от Пало Алто: ‘Отидете там и спечелете’“, започва типичен блогпост на бивш FDE от Palantir.

На практика това са хибриди между програмист, консултант и търговец, които работят на място, за да персонализират AI инструменти за клиент и да ги пуснат в действие. Броят на FDE позициите расте, макар и от ниска база. Гари Тан, ръководителят на фабриката за стартъпи Y Combinator наскоро каза, че младите компании в портфейла ѝ имат 63 обяви за такива позиции, при едва четири миналата година.

С разрастването на AI агентите техните създатели трябва да разбират човешките сфери, в които работят продуктите им. Компания, която разработва агент за обслужване на клиенти, например, трябва да има усет защо един изнервен клиент настоява да говори с реален човек, а не с автоматизирана система.

Химаншу Палсуле, главен изпълнителен директор на Cornerstone OnDemand - компания за развитие на умения - дава за пример бързо растящата компания за роботаксита Waymo, за да покаже как се променя работата на програмиста.

Автомобилите на Waymo се движат сами от начало до край. Но какво става, ако се повредят и заключат пътниците вътре? Тогава се появява нуждата от дистанционен човешки специалист, който трябва да разбира не само технологията, но и как да се справя с изнервени пътници.

Някога софтуерните инженери се търсеха заради уменията си да пишат код, а не заради „добри маниери край болничното легло“, казва Палсуле. Това вече не е така. Писането на код може да бъде извършено от алгоритъм. „Личността ви е мястото, където е вашата добавена стойност“, добавя експертът.

И накрая идва задачата по създаване на правила, които да гарантират, че AI агентите няма да внесат хаос. Изследователската група AI Workforce Consortium, ръководена от производителя на мрежово оборудване Cisco наскоро анализира 50 IT професии в богатите страни. Най-бързо растящата от тях, дори по-бързо от AI програмистите, е тази на специалистите по AI риск и управление, които обикновено се занимават с това да предотвратят изтичания на данни чрез AI системи или сриването на операциите на компаниите, наред с други рискове.

Отговорен за обединяването на всичко това е директорът по изкуствен интелект (chief AI officer) - все по-популярно попълнение в ръководния екип. Тези хора обикновено съчетават техническа експертиза с дълбоко познаване на конкретен отрасъл и опит в преструктурирането на корпоративни процеси. Това не е работа за хора със слаби нерви.

Според IBM една типична голяма компания използва до 11 генеративни AI модела и е постоянно бомбардирана от доставчици, които се опитват да продадат агенти за всяка възможна функция. Онези, които отговарят за всичко това, вероятно вече изпитват изкушението да посегнат към въпросния авариен прекъсвач.