(Не)любезният Jaguar: Автономните коли на Waymo вече се държат като таксиметрови шофьори
Автомобилите придобиват човешки навици - правят незаконни обратни завои и се изстрелват веднага щом светне зелено
,fit(1001:538)&format=webp)
Сцената приличала на кадър от филм: два бели модела на Jaguar профучават през двулентов тунел в Сан Франциско, сменяйки едновременно лентите зигзагообразно. Има една особеност - и двата са самоуправляеми коли на Waymo, които доскоро бяха известни със свръхпредпазливо поведение.
„Никога не бях виждала някой да сменя лента в този тунел“, разказва пред The Wall Street Journal София Йен, която карала зад двете автономни коли през септември. „Започнаха да карат агресивно, като нюйоркски таксиджии“, добавя тя.
Дълги години, докато тренират по улиците на Сан Франциско и по-късно превозват пътници, Waymo са най-възпитаните шофьори на пътя. До степен, в която не искаш да попаднеш зад тях, ако бързаш.
Но точно като всяко добро момче, което се уморило да го използват, Waymo вече поставя собствените си нужди на първо място, опълчвайки се на правилата, изнервяйки се на пешеходците и възприемайки философията, че при градско шофиране вежливостта не носи полза.
WSJ дава няколко примера:
През септември полицията в Сан Бруно, Калифорния, спира Waymo за незаконен обратен завой.
Миналия месец Waymo блъсна и уби известна квартална котка в район Мишън.
Наскоро в Pacific Heights Waymo потегли едновременно с автомобила до него на кръстовище с четири стопа, за да не чака реда си - а секунди по-късно смени лента без мигач.
Редовни клиенти на Waymo разказват, че автономните превозни средства „минават на косъм от други коли“, а пешеходци - че ускоряват в мига, в който преминеш пред тях на пътеката: „Да не би да са им променили програмата да бъдат по-агресивни?“, питат се някои. И с право.
Waymo съзнателно прави автомобилите „уверено настойчиви“
„Това беше нужно, за да можем да разширим услугата в Сан Франциско. Там е прекалено натоварено“, казва пред WSJ Крис Лудуик, старши директор по продуктов мениджмънт в Waymo.
Когато колите са твърде пасивни, те затрудняват движението. Waymo ги актуализира софтуерно редовно, за да избегне хаос.
Лудуик не коментира конкретни нарушения, но казва, че Waymo взема „здравомислещи решения“, балансирайки между конфликтни правила. Например: по закон не трябва да пресичаш двойна непрекъсната линия - но също така не трябва да блокираш трафика. Ако пред теб има спрял камион за доставки, човек би го заобиколил - и Waymo вече знае да прави същото.
Компанията твърди, че автономните ѝ коли са изминали 100 милиона мили без шофьор в няколко града и имат 91% по-малко катастрофи с тежки наранявания, отколкото хората.
Но някои жители все пак се притесняват
Косет Дрослър (65 г.) казва, че приятелка ѝ разказала как Waymo е направил „калифорнийски стоп“ - забавил, но не спрял напълно. Тя е раздвоена:
„Искам да са по-бързи в тихите квартали, но и не им се доверявам напълно да преценяват риска.“
През септември полицаи в Сан Бруно спрели Waymo заради незаконния обратен завой.
Колата спряла, прозорецът се отворил и оператор се извинил през високоговорителя.
В момента полицаите в Калифорния нямат право да глобяват кола без шофьор, но това предстои да се промени.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)