Вие сте в роботакси на Telsa и срещу вас идва влак. Пътник от Остин няма проблем с това
Докато данните показват, че автономната услуга все още не е достатъчно безопасна, Мъск увеличи цените и си направи шега с форма на фалос
&format=webp)
В деня, когато Илон Мъск разшири обхвата на триседмичната автономна услуга за превоз на пътници в Остин, Джо Тегмайер пътува в роботакси на Tesla, което се опитва да премине незаконно през жп прелез, докато към него се приближава локомотив.
„Роботаксито не видя това и наблюдателят по безопасността трябваше да го спре, докато влакът не отмине.
Така че има още малко работа със софтуера, която трябва да се шлифова, но иначе това беше невероятна възможност да се види колко добре работи разширената услуга“, пише клиентът на Tesla Джо в X.
First 42 minute @robotaxi ride complete! Follow along on this ride with me and I’ve got some observations and things to talk about along the way!
— Joe Tegtmeyer 🚀 🤠🛸😎 (@JoeTegtmeyer) July 14, 2025
This ride was almost perfect but I did have one instance of the safety driver having to intervene at a rail road crossing, which I… pic.twitter.com/CQwKuHU8Nx
Приемайки ситуацията, която признава, че би могла да е животозастрашаваща, Тегтмайер одобрява стратегията на Tesla да добави още автомобила към десетте, които в момента се движат по пътищата в Тексас, за да се намали времето за чакане, което е нараснало до 20 минути.
Нищо от това не е изненада за Елиас Мартинес. Един от първите бета-тестери на системата за самоуправление, той твърди, че софтуерът на Tesla е „изминал дълъг път“ през последните четири години. Но наличните доказателства сочат, че технологията далеч не е достатъчно надеждна, за да поддържа 10 000 автомобила, за които Мъск заяви през май, че са теоретично възможни още в първия ден.
„Тези проблеми доказват, че Tesla никога не е трябвало да стартира дори само с 10 автомобила“, заявява експертът пред Fortune. „Струва ми се, че все още сме свидетели на проблеми като преминаване на FSD на червено или шофиране от грешната страна на пътя. Това не би трябвало да се случва толкова редовно.“, допълва той.
Проблемът е, че с всеки следващ автомобил шансът за сблъсък е по-голям. Всяка услуга за роботизирани таксита, включително Waymo, трябва да е практически безупречна, за да може да се мащабира безопасно, докато при Tesla няма признаци за това, според Мартинес.
Отвличане на вниманието от спадащите продажби
FSD Community Tracker е най-сложната и надеждна форма за събиране на емпирични данни и анализ на технологията за самоуправление на Tesla, която е публично достъпна.
Ръководители на автомобилни компании като главния изпълнителен директор на Volkswagen Autonomous Mobility Кристиан Зенгер се изказват високо за него като еталон и дори Мъск, който разполага със собствени вътрешни данни за отказите, го изтъква като доказателство, че компанията постига напредък.
Тракерът е прост и лесен за използване: по време на пътуване бета-тестери на FSD като Мартинес каталогизират в реално време възникналите проблеми директно в бордовата информационна система на автомобила, където се съхраняват, докато могат да бъдат качени в интернет. Шофьорите се стимулират чрез ежеседмично признаване на най-добрите сътрудници, което се превръща в нещо като приятелско състезание.
Понастоящем данните показват, че дори последната версия на FSD от Tesla води до критично изключване приблизително на всеки 340 км както в градски условия, така и на магистрала. Наречена 13.2.9, тя беше пусната в действие през май, само няколко седмици преди старта на услугата в Остин.
Въпреки че се смята, че автопаркът от роботизирани таксита в Остин използва по-нова итерация, по оценка на Мартинес тя се доближава до работата на версията, пусната в публичното пространство, тъй като се разкриват сходни недостатъци, например движение в грешна лента.
Според него Tesla се е фокусирала повече върху спазването на графика на Мъск за пускане на пазара през юни, отколкото върху усъвършенстване на действителната основна технология.
Тъй като търсенето на автомобилите на производителя рязко спадна през първата половина на годината, а Cybertruck се оказа търговски провал, главният изпълнителен директор се нуждае от нещо, което да радва инвеститорите.
„Това ми се струва като отвличане на вниманието от спадащите цифри на продажбите“, казва Мартинес и допълва: „Илон играе хазарт“.
Междувременно последната голяма актуализация, която собствениците на Tesla получиха, v13.2.1, беше пусната в продажба преди седем месеца.
Компанията не отговори на запитването за коментар от Fortune по този или друг въпрос, свързан с технологията за самоуправление FSD.
Залог за технология, която ще промени играта
Когато в сряда след затварянето на пазарите Tesla трябва да представи отчета си за второто тримесечие, Мъск ще бъде изправен пред множество въпроси относно пътната карта на своя пилотен автомобил-роботакси.
По време на пресконференцията на първо място ще бъде въпросът за резултатите досега в Остин, и за това колко скоро услугата може да се разшири към нови градове и повече превозни средства.
Инвеститорите разполагат с много средства, заложени във FSD, и ще искат отговори колко скоро 10 автомобила в Остин могат да нараснат до хиляди в цялата страна. Едва тогава ще получат представа колко време ще отнеме на Tesla да прескочи Waymo, преминавайки от нула неконтролирани мили в момента до 100-те милиона, току-що регистрирани от нейния конкурент.
Технологията може да се окаже променяща играта, особено за маргинализирани общности като хората с увреждания, допълва Fortune.
Джеси Волински, незрящ представител на поколението милениали, която заснема видео блогове за бавното изгубване на зрението си, заяви пред калифорнийските регулаторни органи, че е благодарна за това, че е част от програмата за доверени водачи на Waymo.
„Тя ми осигури чувство за безопасност, каквото никога преди не съм имала.“, коментира тя на изслушване през август 2023 г., малко преди щатът да даде зелена светлина на технологията. „Качвам се в автомобил на Waymo и не само мога да стигна до мястото, където трябва да бъда, но и мога да го направя без страх, че ще бъда тормозена, опипвана, нападана, атакувана или потенциално по-лошо.“, допълни тя.
Големият залог на Мъск именно услугата „роботакси“, която сега трябва да генерира печалбите, необходими за финансиране на програмата за роботи Optimus, която в момента се разработва.
Your secret is safe with us https://t.co/XrIGpeByTN
— Tesla (@Tesla) July 18, 2025
Ако искаш доверие, бъди прозрачен
Но автономното шофиране в основата си е технология, свързана със статистически възможности. Колко автомобила работят по едно и също време и колко километра изминават заедно, преди да се случи първото произшествие? Хиляди? Милиони? Повече?
Летенето може да изглежда като опасно начинание за някои, но няма по-безопасна форма на масов транспорт, тъй като 99,9999% от пътниците се приземяват без инциденти.
Компании като Tesla и Waymo трябва да демонстрират подобно ниво на надеждност въпреки променливите, които далеч надхвърлят самолета, летящ в относително по-малко претъпканото небе.
За тази цел са необходими обширни и подробни данни - такива, каквито Мартинес събира с помощта на общността на Tesla. Ако обаче поискате отговори от компанията, няма да получите такива - всъщност точно обратното. Вместо да се опита да спечели общественото доверие чрез прозрачност, Мъск в момента настоява пред федералните регулатори да „погребат“ данните за безопасността на роботизираните таксита, като твърди, че трябва да останат поверителни по бизнес причини.
Милиардерът публикува само тримесечна статистика за катастрофите в своята бета-програма FSD, която сега се нарича FSD Supervised: през първите три месеца на тази година роботакситата на Tesla са изминали 7,44 милиона мили преди да се случи инцидент. Макар че това е отличен резултат в сравнение със 700 000 мили на средния американски шофьор, това обаче не са мили на роботизирани таксита – те разчитат на намесата на шофьорите преди да се стигне до сблъсък.
И дори тези цифри, твърди Мартинес, трябва да бъдат проверени независимо от регулаторните органи, преди да се приемат за достоверни: „Ако оставите това на една компания, тя ще го филтрира, за да се вмести в нейния сюжет.“
Твърде рано за безопасно мащабиране
В типичния си ироничен подход Мъск заяви, че било забавно да разшири района, покриван от триседмичната му услуга за роботаксита в Остин, така че очертанията му на пътната карта да приличат на гигантски член.
„Harder, Better, Faster, Stronger“, написа в X компанията в понеделник, като асоциация към едноименната песен на Daft Punk – дует, известен с изпълненията си като роботи.
Мъск одобрително препубликува картата на услугата с формата на фалос, като добави, че цената ще бъде увеличена на 6,90 долара от предишните 4,20 долара.
Harder, Better, Faster, Stronger pic.twitter.com/t7grvsIJKg
— Tesla Robotaxi (@robotaxi) July 14, 2025
Накратко, географското мащабиране изглеждаше по-скоро като PR трик, отколкото като друго. Броят роботаксита не се е променил; Tesla продължава да ограничава хората, които могат да ползват услугата, а в превозното средство все още има шофьори, които следят за безопасността.
На сайта за прогнози Polymarket спекулантите определят вероятността Tesla да разполага с функционираща услуга за роботизирани таксита навсякъде в страната по всяко време до края на тази година на едва 42%, което е спад от 86% преди един месец.
„Това показва, че те не са готови за мащабиране, а ако се опитат да го направят преждевременно, ще се сблъскат с проблеми. Тогава излагате хората на риск. Да, може би рискът е по-малък в сравнение с този на пиян шофьор, но все пак е риск.“, допълва Мартинес.