Докато Мъск дава празни обещания, BYD действа... Бъдещето на напълно автономните електромобили започва в Китай
Китайският производител въвежда първата в света реална L4 система за автономно паркиране с мултисензорна архитектура и поема пълна отговорност при грешки — докато Tesla все още разчита на камери и стари обещания
&format=webp)
Китайският лидер в електромобилите BYD обяви, че е постигнал това, което Илон Мъск обещава от години – но така и не доставя на потребителите си: напълно самостоятелно паркиране от ниво 4 (Level 4).
Новата функция позволява на автомобилите да маневрират самостоятелно, както и да навигират сами в паркинг, да откриват свободно място и да се паркират напълно без намесата на човека, пише Fast Company.
И докато марки като BMW, Nissan и Tesla предлагат различни вариации на асистирано паркиране, нито една от тях все още не е достигнала до пълната автономност. Единственото изключение до момента е Mercedes-Benz, но и там става въпрос за ограничен пилотен проект в паркинг P6 на летище Щутгарт, където системата работи единствено благодарение на специализирана инфраструктура и предварително картографирана среда.
BYD обаче излиза от лабораторията и вече е директно на улицата – без нужда от специални съоръжения, апликации за резервации или предварително картографиране.
Системата им работи в реална среда и в реални условия. Надеждна е до такава степен, че компанията публично се ангажира да покрива щетите при наличие на инцидент – включително повреда на вашия или на друг автомобил – без застраховки и без допълнителни такси.
Инженерният пробив на BYD идва с последната актуализация на интелигентната система за управление, наречена God’s Eye, която вече е инсталирана в над 1 милион превозни средства в Китай. Към момента няма информация кога функцията ще бъде достъпна и на други пазари.
Това, което отличава God’s Eye от подхода на Tesla, е архитектурата ѝ: мултисензорна и дълбоко интегрирана. Дори най-достъпната версия God’s Eye C включва 12 камери, 5 радарни сензора и 12 ултразвукови сензора с точност до 1 сантиметър. Средният клас (B) добавя един lidar, а премиум вариантът (A) използва три lidara – гарантирайки максимална прецизност при паркиране.
Системата позволява на колата да се доближава до обекти, които се намират на разстояние от едва 2 см. Моделите успешно разпознават дори обекти, които висят над покрива на автомобила – ситуация, при която камерите биха се провалили.
BYD вече разполага с над 1 милион превозни средства, оборудвани със системата. Това включва както най-достъпните модели на бранда като BYD Seagull ($9 550), така и ултралуксозния Yangwang U9 ($236 000) – суперкола, която може да открива дупки на пътя и… да подскача над тях. Да – ако "Окото" засече препятствие, автомобилът буквално го прескача.
В контраст с това решението на Mercedes изглежда като експеримент. Да, немският производител има L4 сертифицирана система, но тя работи само на едно единствено място – летищния гараж в Щутгарт – и то при предварителна резервация чрез приложението Mercedes Me. Тук липсва гъвкавост, както и мащаб – само контролирана демонстрация на възможности.
BMW и други премиум брандове предлагат усъвършенстван паркинг асистент, но остават на ниво 2. BMW Parking Assistant Professional може да паркира успоредно и перпендикулярно, да се управлява дистанционно и дори да запомни маршрут, но изисква постоянно наблюдение и човешка намеса – далеч от пълната автономия, която BYD вече демонстрира.
5 000 AI инженери с една единствена цел: пълна самостоятелност до три години
BYD не е единствената китайска компания, която инвестира сериозно в AI. Xiaomi, Baidu (чийто софтуер Apollo се използва от Volvo) и Xpeng също работят по собствени автономни системи. Председателят на BYD Уанг Чуанфу твърди, че над 5 000 AI инженери в момента разработват пълна L4 автономия. Според него тя ще бъде напълно готова в рамките на две до три години.
А изглежда, че Tesla доста изостава в надпреварата
Контрастът с Tesla изглежда все по-остър. Докато китайските производители внедряват lidari, радари и ултразвук, Илон Мъск решава да се откаже от всички сензори и да заложи изцяло на камери – система, която се проваля при дъжд, мъгла, сняг и слабо осветление. Отдавна обещаваната „пълна автономност догодина“ се повтаря вече от седем години.
Вместо да се развие, Tesla дори отстъпва – потребители в онлайн форуми се оплакват, че новите модели паркират по-зле от старите, които използваха ултразвукови сензори. Декларациите на Мъск, че lidar-ът е „патерица“ и „технология за губещите“, изглеждат все по-неадекватни.
BYD не просто изпреварва Tesla в надпреварата – компанията е готова да заложи репутацията и финансите си зад продукта. А това, както показва историята, обикновено означава само едно: масово внедряване и глобален ефект.
„Най-унизителното нещо, което някога съм виждал“
Изводите стават все по-неудобни за западната автомобилна индустрия. „Най-унизителното нещо, което съм виждал“ – така изпълнителният директор на Ford Джим Фарли описа последното си посещение в Китай по време на конференцията Aspen Ideas Summit.
„Цената им, качеството, което предоставят – всичко превъзхожда това, което виждаме на Запад. Ние сме в глобална надпревара с Китай и тя не е само в електромобилите. Ако загубим това, нямаме бъдеще във Ford.“