„Светът отново се е променил“: Как Google пренареди пъзела си в AI надпреварата
Акциите на компанията майка Alphabet са във възход, след като усъвършенства и пусна продукти с новата технология. Експерти обаче предупреждават, че конкуренцията остава ожесточена и битката не е спечелена
&format=webp)
Когато OpenAI пусна ChatGPT през 2022 г., Google изглеждаше като изпаднала в пълна изненада.
Три години по-късно, ефектът на ступор е изчезнал, а току що обявените Gemini 3 и чипът Ironwood AI убедиха експертите в това да признаят завръщането на Alphabet в надпреварата за изкуствения интелект, отбелязва CNBC.
Google започна ноември с представянето на Ironwood, седмо поколение от своите TPU, които според компанията позволяват на клиентите „да изпълняват и мащабират най-големите и най-интензивни по отношение на данните модели, които съществуват“.
Миналата седмица пусна Gemini 3, най-новия си модел изкуствен интелект, като заяви, че той изисква „по-малко подсказване“ и отговоря по-умно от предшествениците си.
Изпълнителният директор на Salesforce Марк Бениоф улови вълнението около Gemini 3 с публикация в неделя в X, като заяви, че въпреки че използва ChatGPT на OpenAI ежедневно от три години, след два часа работа с Gemini 3 няма да се върне към предишния модел.
„Скокът е невероятен“, написа Бениоф, чиято компания има партньорства с Google, OpenAI и други доставчици на модели за изкуствен интелект. „Всичко е по-ясно и по-бързо. Усеща се, че светът отново се е променил.“
Holy shit. I’ve used ChatGPT every day for 3 years. Just spent 2 hours on Gemini 3. I’m not going back. The leap is insane — reasoning, speed, images, video… everything is sharper and faster. It feels like the world just changed, again. ❤️ 🤖 https://t.co/HruXhc16Mq
— Marc Benioff (@Benioff) November 23, 2025
Повечето технологични акции на Уолстрийт отбелязаха спад в началото на седмицата, с изключение на една: Alphabet. Акциите на компанията майка на Google се повишиха с повече от 5% в понеделник, добавяйки още към печалбата от миналата седмица с над 8%.
Междувременно бизнес империята Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет разкри по-рано този месец, че е придобила дял от 4,3 милиарда долара в Alphabet към края на третото тримесечие.
Акциите ѝ са се повишили с почти 70% тази година и са надминали тези на Meta с повече от 50 процентни пункта, а миналата седмица пазарната капитализация на Alphabet надмина тази на Microsoft.
Всичко това става факт, въпреки че Nvidia отчете по-високи от очакваните приходи и прогнози за третото тримесечие миналата седмица.
„Може би се чудите защо почти всички акции на компании, занимаващи се с изкуствен интелект, които следим, се разпродават след толкова добрите новини от Nvidia“, написа в понеделник анализаторът от Melius Research Бен Райтц, позовавайки се на положителните резултати на Nvidia за третото тримесечие. „Има една реална причина за безпокойство и тя е „връщането на изкуствения интелект“ на Alphabet.“, допълва той.
Но докато Google демонстрира, че е възвърнала предимството си, на изключително конкурентния пазар на изкуствения интелект преднината му остава минимална, предупреждават експертите.
С Gemini 3 и Ironwood, главният изпълнителен директор Сундар Пичай изглежда най-накрая е събрал парчетата от пъзела за AI предложенията на компанията, коментира Майкъл Натансън, съосновател на компанията за анализ на акции Moffett Nathanson.
Днес Google обслужва широк спектър от клиенти, от потребители до компании, нещо, с което първоначално се бореше след появата на ChatGPT.
„Преди три години те бяха възприемани като изгубени и имаше много коментари, че че Сундар е провал. Но сега имат огромно предимство.“, допълва анализаторът.
Компанията имаше редица неуспехи с продуктите си за изкуствен интелект в първоначалните опити да настигне OpenAI. Само през 2024 г. трябваше да изтегли продукта за генериране на изображения Imagen 2 за няколко месеца, след като потребителите откриха редица исторически неточности.
Стартирането на AI Overviews предизвика подобна реакция, когато потребителите откриха, че дава грешни съвети, което компанията поправи с допълнителни мерки.
„Имаше много несполуки и те се измъчваха в решаването им“, коментира Гил Лърия, управляващ директор на технологичната изследователска компания DA Davidson. „Но те имаха технологията в запас и беше само въпрос на пенареждане и пускане на пазара.“
Особено внимание заслужава колко бързо Google пусна Gemini 3 след пролетния Gemini 2.5, който вече се считаше за впечатляващ модел. Хиперреалистичните функции за генериране на изображения на Nano Banana са още едно постижение.
След като компанията първоначално пусна инструмента за генериране на изображения, Gemini се изкачи на върха на Apple App Store през септември, детронирайки ChatGPT. А след Gemini 3, Nano Banana Pro беше анонсиран на пазара миналата седмица.
Собствеността върху YouTube и цялото съдържание на видео платформата също дава на компанията предимство, когато става въпрос за обучение на модели за генериране на изображения и видео.
„Количеството видео и актуални данни, с които разполага Google, е наистина огромно конкурентно предимство“, казва Майк Гуалтиери, вицепрезидент и главен анализатор във Forrester Research. „Не виждам как OpenAI и Anthropic могат да преодолеят това.“, допълва той.
Освен това Google успешно е интегрирала AI моделите си в корпоративните продукти, което стимулира продажбите на облачния отдел.
В отчета си за приходите за третото тримесечие миналия месец Google тя достигна първото си такова със 100 милиарда долара, подпомогнато от растежа на облачния бизнес. Облачният отдел, който се занимава с AI услугите, отбеляза солиден растеж и поръчки за155 милиарда долара, отбелязва CNBC.
И не става въпрос само за моделите за изкуствен интелект.
Google привлича вниманието и с чипове. Тя твърди, че Ironwood е почти 30 пъти по-енергийно ефективен от първия TPU от 2018 г. Чиповете ASIC се очертават като тайното оръжие на компанията във войната за AI и вече помогнаха да сключи сделки за милиарди с клиенти като Anthropic.
След като в доклад се появи информация, че Meta може да сключи сделка с Google за използване на TPU за центрове за данни, акциите на Nvidia отбелязаха спад от 3% във вторник, което я накара да реагира в социалните медии.
„Ние сме възхитени от успеха на Google – те постигнаха голям напредък в областта на изкуствения интелект и ние продължаваме да им доставяме продукти.
NVIDIA е с едно поколение пред останалите в индустрията, това е единствената платформа, която поддържа всеки модел изкуствен интелект и го прави навсякъде, където се извършват изчисления.
NVIDIA предлага по-голяма производителност, гъвкавост и заместимост в сравнение с ASIC, които са проектирани за конкретни рамки или функции на изкуствения интелект.“, написаха от компанията на Дженсън Хуанг.
We’re delighted by Google’s success — they’ve made great advances in AI and we continue to supply to Google.
— NVIDIA Newsroom (@nvidianewsroom) November 25, 2025
NVIDIA is a generation ahead of the industry — it’s the only platform that runs every AI model and does it everywhere computing is done.
NVIDIA offers greater…
С възхода на TPU на Google, Nvidia може да не доминира повече пазара на AI чипове. „Предимството да разполагаш с цялата гама е, че можеш да оптимизираш модела, за да работи добре на TPU чип, и да изградиш всичко по възможно най-оптимален начин“, подчертава Лърия.
Способността на компанията да обслужва корпоративни клиенти за изкуствен интелект с TPU и Google Cloud, и включването на Gemini 3 във всички потребителски продукти, предизвиква ентусиазъм на Уолстрийт.
Експерти коментират пред CNBC, че конкурентната среда е по-широка от един-единствен победител в областта на изкуствения интелект, но отбелязват, че за много компании става все по-скъпо да докажат успеха си.
Въпреки тези успехи, Google все още е в ожесточена конкуренция с други компании за изкуствен интелект.
„Да разполагаш с най-модерния модел за няколко дни не означава, че си спечелил в степента, в която го подсказва фондовата борса“, казва Лърия, посочвайки новия модел Opus 4.5 на Anthropic, пуснат в понеделник.
По-рано този месец OpenAI също обяви две актуализации на GPT-5, за да го направи „по-любезен по подразбиране и по-разговорлив“, както и „по-ефективен и по-лесен за разбиране при ежедневна употреба“, заяви компанията.
„В някои отношения моделите на границата все още изглеждат равни“, казва Гуалтиери от Forrester Research.
Конкурентното предимство вероятно ще е за компаниите, които са готови да похарчат повече, като се имат предвид разходите за състезанието в изкуствения интелект, казват експертите.
В отчетите си за приходите от миналия месец Alphabet, Meta, Microsoft и Amazon повишиха прогнозите си за капиталовите разходи. Те очакват общо тази сума да достигне над 380 милиарда долара само тази година.
„Тези компании харчат много, като предполагат, че ще има един победител, който ще получи всичко, докато в действителност може да се окаже, че моделите на границата ще се превърнат в стока и няколко ще бъдат взаимозаменяеми“, отбелязва в прогнозата си Лърия.
За Google лидерската позиция при изкуствения интелект няма как да бъде запазена без предизвикателства.
Ръководителите на компанията съобщиха на служителите си по-рано този месец, че трябва да удвоят капацитета си на обслужване на всеки шест месеца, за да отговори на търсенето на услуги в областта на изкуствения интелект и да управлява своите авангардни модели, съобщи CNBC.
„Конкуренцията в инфраструктурата на изкуствения интелект е най-критичната и също така най-скъпата част от състезанието в областта“, заяви пред служителите вицепрезидентът на Google Cloud Амин Вахдат.
Въпреки че вътрешните TPU привличат все по-голямо внимание като жизнеспособна алтернатива на чиповете Blackwell на Nvidia, тя все още държи над 90% от пазара на AI чипове. В публикацията си във вторник компанията посочи, че чиповете й са по-гъвкави и мощни от ASIC.
И въпреки че успява да убеди Бениоф от Salesforce да премине към Gemini, Google има много да наваксва с чатбота си, казват експерти, давайки аргументи с чести халюцинации и по-малък брой потребители в сравнение с OpenAI.
Gemini има 650 милиона активни потребители месечно, а AI Overviews 2 милиарда, съобщи Google миналия месец. За сравнение, OpenAI съобщи през август, че ChatGPT достига 700 милиона потребители седмично.
„Да, Google успя да се стегне. Но това не означава, че е спечелила.“, допълва Лърия.









)



&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)