Нов доклад: AI обобщенията причиняват „опустошителен“ спад в аудиторията на новинарските сайтове
Проучването твърди, че медийните сайтове могат да загубят 79% от трафика си, ако резултатите се появяват под Google Overview
&format=webp)
Медийните компании са предупредени за „опустошителен ефект“ върху онлайн аудиторията, след като ново проучване показва, че използването на AI-резюмета в търсенията може да доведе до 80% по-малко кликвания.
Заплахата, която представляват така наречените AI Overviews на Google - обобщения на съдържанието в горната част на страницата с търсене - бързо се превърна в основна грижа за медиите. Някои я разглеждат като екзистенциална опасност за издания, които зависят от трафика, идващ чрез търсачки.
АI-резюметата често предоставят на потребителите цялата необходима информация, без да се налага да кликнат върху оригиналния източник. В същото време линковете към сайтовете се избутват надолу по страницата, намалявайки шансовете да бъдат открити.
Ново проучване на аналитичната компания Authoritas показва, че сайт, който по-рано се е класирал на първо място за дадена заявка, може да изгуби около 79% от трафика си, ако бъде изместен под AI-резюме.
Изследването също така установява, че линковете към YouTube - собственост на Alphabet, - са станали по-видими в сравнение със стандартната система за търсене. Данните са представени като част от правна жалба до британския орган за защита на конкуренцията, заради влиянието на AI-резюметата.
Говорител на Google заяви, че изследването е „неточно и базирано на погрешни предположения и анализи“, използвайки остарели оценки и неподходящ набор от търсения, които не отразяват реално трафика към новинарските сайтове.
„Хората се ориентират към преживявания, задвижвани от AI, и тези функции в търсачката им позволяват да задават още повече въпроси, създавайки нови възможности сайтовете да бъдат откривани“, казва говорителят, цитиран от The Guardian.
„Продължаваме да изпращаме милиарди кликвания към уебсайтове всеки ден и не наблюдаваме драстичен спад в общия трафик, както се твърди.“
Второ проучване, проведено от американския мозъчен тръст Pew Research Center, също показва сериозен спад в рефералния трафик от AI-резюметата.
Изследването, обхващащо почти 69 000 търсения в Google за период от един месец, установява, че потребителите кликат върху линк под AI-резюме едва веднъж на 100 търсения.
Google оспорва и това проучване, наричайки го „с методологични грешки и изкривен подбор на заявки“, който не отразява реалния трафик от търсене.
Старши мениджъри в медиите твърдят, че Google нееднократно отказва да сподели нужните данни, с които да се измери реалното въздействие на AI-резюметата.
Въпреки че тези обобщения покриват само част от заявките в търсачката, някои издатели вече усещат ефекта. През май изпълнителният директор на MailOnline, Карли Стивън, заяви, че сайтът отчита значителен спад в кликванията при резултати с AI-резюме: понижение с 56.1% при настолни компютри и 48.2% при мобилни устройства.
Оуен Мередит, главен изпълнителен директор на Асоциацията на новинарските медии във Великобритания, обвини Google, че се опитва да задържи потребителите „в рамките на собствената си оградена екосистема, използвайки и монетизирайки ценна информация - включително новини - създадена от чужд труд“.