Google представи Gemini 3 – най-интелигентния си модел за изкуствен интелект досега, с модерни способности за разсъждение, работа с мултимедия и програмиране. На фона на растящите разговори за AI балон компанията подчертава, че новата версия не е просто по-умен модел или чатбот, а начин за подобряване на всички съществуващи продукти на Google – включително основния ѝ бизнес със Search.

„Ние сме машинното отделение на Google и вече вграждаме AI навсякъде“, казва Демис Хасабис, главен изпълнителен директор на Google DeepMind – дъщерно дружество на Alphabet, фокусирано върху изкуствения интелект, в интервю за WIRED.

Хасабис признава, че AI пазарът изглежда „раздут“, като множество недоказани стартъпи получават многомилиардни оценки. Google и други компании за изкуствен интелект също инвестират милиарди в нови центрове за данни за обучение и работа на моделите, което подхранва страхове от рязко спукване на балона.

Но дори това да се случи, Хасабис вярва, че Google е защитена. Компанията вече използва AI, за да подобрява продукти като Google Maps, Gmail и Search.

„В негативен сценарий ще разчитаме още повече на това, казва Хасабис.

„В позитивен - имаме най-широкото портфолио и най-пионерските изследвания.“

Google също използва AI за нови популярни инструменти като NotebookLM, който може автоматично да генерира подкасти от текстови материали, и AI Studio, което позволява прототипиране на приложения.

Компанията проучва внедряване на технологията и в гейминга и роботиката - области, за които Хасабис смята, че могат да донесат огромни дивиденти в бъдеще, независимо от случващото се на пазара.

Gemini 3 става достъпен още днес чрез приложението Gemini и в AI Overviews – функция на Google Search, която синтезира информация заедно с обичайните резултати. В демонстрации компанията показва, че при някои заявки, например „проблемът на трите тела“ във физиката, Gemini 3 автоматично генерира интерактивна визуализация в реално време.

Роби Стайн, вицепрезидент по продуктовото развитие на Google Search, коментира, че компанията отчита „двуцифрен ръст“ при заявките, формулирани на естествен език – тези, които най-често задействат AI Overviews. Има и 70% ръст на визуалното търсене, което разчита на способността на Gemini да анализира снимки.

Въпреки че Google инвестира сериозно в AI и постигна ключови пробиви, появата на ChatGPT през 2022 г. разклати компанията. Чатботът изведе OpenAI в центъра на сцената и постави под въпрос основния бизнес на Google, предлагайки вероятно по-лесен начин за търсене в интернет.

Страховете, че AI бързо ще измести традиционното търсене, вече отслабват, докато Google наваксва спрямо OpenAI. Компанията е близо до сделка с Apple за използване на Gemini в Siri, според Bloomberg.

AI инструментът Nano Banana, предназначен за генериране и редактиране на изображения, е хит сред потребителите.

Най-важното - генеративният AI засега не подкопава доходоносния бизнес на търсенията. Alphabet съобщи в отчета си за юли, че AI Overviews са довели до 10% ръст в търсенията.

Междувременно най-новият модел на OpenAI - GPT-5 - беше приет хладно при пускането му през август. Някои анализатори го определиха като „разочароващ“, а потребителите се оплакаха от по-формалния стил.

Google твърди, че Gemini 3 надминава GPT-5 и други модели в няколко важни класации, включително LMArena - популярна платформа, на която потребителите оценяват модели. Компанията казва, че моделът е по-добър в симулирано разсъждение, разчленяване на проблеми и дългосрочно планиране - неща, които подобряват работата на AI агенти, използващи инструменти и интернет.

„Това е най-интелигентният ни модел“, казва Корай Кавукчоолу, CTO на Google DeepMind, пред WIRED.

„Това е най-добрият модел в света за мултимодално разбиране.“

Той добавя, че огромната потребителска база на Google ускорява подобряването на моделите: приложението Gemini има 650 милиона месечни потребители, 13 млн. разработчици работят с моделите на Google, а 2 млрд. души използват AI Overviews всеки месец.

Взаимодействията на потребителите с чатбота или AI инструментите служат за обучение, показвайки къде моделът трябва да подобри експертизата си.

Gemini 3 ще бъде пуснат за абонатите на Google AI Plus и Google AI Pro, които плащат съответно $19.99 и $249.99 на месец, през следващите седмици. Компанията стартира и нов инструмент за AI програмиране - Antigravity, задвижван от Gemini 3.

Независимо дали има AI балон или не, Хасабис казва, че Gemini 3 е платформа за следващото поколение AI:

„Все още сме на 5–10 години от това, което бих нарекъл пълна AGI, казва той.

„И това може да изисква още един или два пробива върху моделите, които вече стават все по-добри.“