Когато актрисата Сорча Кюсак напусна драмата на BBC „Отец Браун“ през януари, това стана топ новина, включително във вестниците, собственост на Reach, сред които The Mirror и Daily Express.

Но историята не предизвика интереса, който вестниците на Reach биха очаквали преди година или дори в началото на тази.

Reach приписа това на AI Overviews (AIO) – кратки обобщения на дадена информация, съставени от изкуствен интелект. Те се появяват първи на страницата с резултати от търсене в Google.

Вместо да кликват върху историята в сайта на вестник Reach, читателите получават необходимата им информация от тези AI обобщения.

Тази функция е повод за загриженост за вестниците и другите медийни издатели, които вече са видели как голяма част от рекламните им приходи са отнети от социалните медии. В условията на труден и конкурентен пазар читателите, идващи чрез търсене в Google, са ценен източник на трафик.

„Основното притеснение, подкрепено от някои индивидуални данни, е, че AI Overviews ще доведат до по-малко кликвания върху съдържанието зад тях, което ще има отрицателни последици за издателите“, казва пред BBC д-р Феликс Саймън, научен сътрудник по AI и новини в Института за изследване на журналистиката Reuters към Оксфордския университет.

Той посочва, че е трудно да се знае пълният ефект от тези обобщения, без независим достъп до вътрешните данни на Google или на издателите за процента на кликвания.

В изявление пред Комисията за конкуренция и пазари от юли DMG Media, собственик на MailOnline, Metro и други медии, заяви, че AIO са довели  до спад в процента на кликвания с до 89%.

Това означава, че издателите не получават справедливо възнаграждение за работата си, посочва Дейвид Хигърсън, главен редактор на дигиталното издание Reach.

„Издателите предоставят точна, навременна и надеждна информация, която всъщност захранва Google, а в замяна получаваме клик, който, да се надяваме, можем да монетизираме чрез нашата абонаментна услуга.

Сега Google обобщенията отменят необходимостта от влизане в сайта ни, но това не носи никаква полза за издателя.“

„Това е още един пример за това, че дистрибуторът на информация не е неин създател, но получава цялата финансова награда за нея.“

Съществува и загриженост относно новия инструмент на Google, наречен AI Mode, който показва резултатите от търсенето в разговорна форма с много по-малко връзки от традиционното търсене.

„Ако Google премине изцяло към AI Mode и това се приеме широко, то [ще бъде] напълно опустошително за индустрията“, подчертава Хигърсън.

„Определено навлизаме в ера на по-малко кликвания и по-малко препращащ трафик за издателите“, коментира пред BBC Стюарт Форест, глобален директор по SEO дигитално публикуване в Bauer Media.

„През по-голямата част от последното десетилетие Google въвежда все повече и повече функции в SERP [страницата с резултати от търсачката], което намалява необходимостта потребителите да посещават уебсайтове. Това е предизвикателството, пред което сме изправени като сектор.“

Форест споделя, че не е забелязал спад в трафика на сайтовете на Bauer, които включват Grazia и Empire, в резултат на функцията за обобщения. Но това може да се промени.

„Абсолютно съм убеден, че с течение на времето, когато потребителите свикнат с тези панели, това без съмнение ще се превърне в предизвикателство.“

В защита на компанията говорител на Google заяви: „Повече от всяка друга компания, Google дава приоритет на пренасочването на трафик към сайтовете и ние продължаваме да изпращаме милиарди кликвания към тях всеки ден.”

В публикация в блога си през август, ръководителят на отдела за търсене в Google, Лиз Рийд, написа, че обемът на кликовете от търсенето в Google към уебсайтове е бил „относително стабилен“ в сравнение с предходната година. Тя твърди, че броят на качествените кликове се е подобрил леко в сравнение с миналата година – качествени кликове са тези, при които потребителят не напуска веднага линка.

„С AI Overviews хората търсят повече и задават нови въпроси, които често са по-дълги и по-сложни. Освен това, с функцията хората виждат повече линкове на страницата, отколкото преди. Повече запитвания и повече линкове означават повече възможности за уебсайтовете да се появят и да бъдат посетени.”

През юли група организации, включително Independent Publishers Alliance, технологичната неправителствена организация Foxglove и кампанията Movement for an Open Web, подадоха жалба до британската Комисия за конкуренция и пазари (CMA), в която твърдят, че AI Overviews на Google използва съдържанието на издателите за сметка на вестниците. Те искат CMA да въведе временни мерки, за да попречи на Google да „злоупотребява“ със съдържанието на издателите. 

Същевременно издателите се опитват да разберат как да се включат по-активно в обобщенията и да пренасочат трафика към собствените си сайтове. „Google не ни дава наръчник как да го направим. Трябва да провеждаме тестове и да оптимизираме текста по начин, който не нарушава основната цел на съдържанието, а именно да задоволи желанието на читателя за информация“, обяснява Хигърсън.

„Трябва да се уверим, че цитираните сме ние, а не нашите конкуренти“, пояснява Форест. 

Подобно на други издатели, Reach търси други начини да увеличи трафика към своите новинарски платформи.

„Трябва да отидем и да открием къде се намира аудиторията и да изградим отношения с нея там. Имаме милиони хора, които получават нашите известия в WhatsApp“, казва Хигърсън. „Създадохме бюлетини. Става въпрос да дадем на хората това, което искат, когато са на нашия уебсайт, така че следващия път, когато търсят, да не отидат при трета страна, за да стигнат до нас.“