Когато акциите на Nvidia паднаха след публикуването на отчета ѝ миналата седмица, най-голямата компания в света по пазарна капитализация започна напористо да отговаря на зараждащи се негативни мнения.

За някои този тон е напълно в духа на това, което трябва да прави един отдел за връзки с инвеститорите. Други смятат, че компанията само засилва тревогите, като изобщо им обръща внимание.

„Всичко започна с бележка, изпратена през уикенда до анализаторите от продаващата страна, в която Nvidia адресира различни притеснения - от ефекта на програмата ѝ за обратно изкупуване на акции през финансовото състояние на партньори като OpenAI и CoreWeave до уверението на компанията, че „не прилича на исторически счетоводни измами“ като Enron.“

След това, когато ентусиазмът към процесорите TPU на Alphabet - алтернатива на графичните процесори на Nvidia - започна да нараства, Nvidia се включи в разговора. Компанията публикува позиция в X, в която от една страна хвали Google, а от друга подчертава, че нейните собствени чипове са „една крачка напред“.

Публикацията доведе до колоритни реакции в X, сред които сравнения на Nvidia с BlackBerry, и шеги, че стилът на текста с дълги тирета прилича на съдържание, генерирано от ChatGPT.

PR ход или паника?

„Работата на отдел Връзки с инвеститорите е да управлява очакванията. Нормално е да се включи и да даде факти и разяснения“, казва пред MarketWatch Александър Ласкин, професор по връзки с обществеността в Quinnipiac University.

Той отбеляза, че ако анализаторите правят грешни заключения, комуникационният екип трябва да коригира разговора.

Alphabet в крайна сметка не е някакъв нов прохождащ конкурент - Google има „огромни ресурси, които може да хвърли в AI“, което означава, че Nvidia има основания да е нащрек.

Подобен ход направи FedEx през 2018 г., когато директно призна заплахата от Amazon Air, наричайки страховете „фантазьорски“.

Джей Голдбърг от Seaport Research казва за комуникацията на Nvidia: „Видях този туит и си казах: ‘Добре ли сте изобщо?’ Все едно са оставили стажанта да отговаря, докато всички са в почивка за Деня на благодарността.“

Голдбърг е мечи настроен към акциите, но самият той не вярва, че Nvidia върши счетоводни измами, нито подкрепя „глупавите обвинения“ онлайн. Затова намира за странно, че компанията изобщо се е заела да им отговаря.

Други експерти също предупреждават за рискове.

Според професор Джим Ейнджъл от Джорджтаун „винаги съществува правен и регулаторен риск, когато един главен изпълнителен директор казва: ‘Всичко е прекрасно.’“

Публичното опровергаване на критики може да бъде „опасно“, казва той, а туитът, в който Nvidia споменава конкуренцията с Google, „вдига видимостта на конкурента“ и кара инвеститорите да мислят, че Nvidia „не е единственият играч на терена“.