Безпилотни, но не и безпроблемни: Как Tesla се сдоби с ново разследване след хаотичния дебют на роботакситата
Вместо възторг, първите видеа от Остин предизвикаха тревога, а регулаторите вече са по следите на софтуера, който обеща да преобрази бъдещето на автономния градски транспорт
&format=webp)
Първоначалната демонстрация на безпилотните таксита на Tesla трябваше да бъде триумфален пробив – нова ера в сферата на автономния градски транспорт… Вместо това обаче видеа с колебливи завои, навлизане в насрещното и превишена скорост бързо предизвикаха разследване от страна на американския регулатор по пътна безопасност.
След ограничено представяне на услугата през уикенда в Остин, Тексас, което включва около десет автомобила със „сейфти драйвъри“ на пасажерската седалка, Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) обяви, че изисква допълнителна информация от компанията на Илон Мъск, предава The Guardian.
„NHTSA е наясно със споменатите инциденти и е в контакт с производителя, за да събере допълнителна информация“, заявиха от агенцията в официално съобщение.
Очакваната като шоу демонстрация беше заснета и споделена от известни инфлуенсъри и инвеститори, лоялни на Tesla, които използват платената услуга и публикуват видеа от преживяването си.
Много от тях обаче не предизвикват възторг, а по-скоро тревога: автомобил, който залита при ляв завой, навлиза в насрещната лента, след което преминава през двойна жълта линия обратно в правилната посока. Въпреки че в случая няма други коли, кадрите не остават незабелязани от регулаторите.
В друго видео популярен YouTube потребител се хвали, че колата се движи с няколко мили над позволената скорост – нещо, което би било обичайна улика при проверка, но тук е представено в светлината на функционалност.
Самият Мъск, който от години залага бъдещето на Tesla на проектите за роботаксита, не прикрива амбициите си. „Прогнозирам, че през втората половина на следващата година милиони Tesla автомобили ще се движат напълно автономно“, заяви той по време на отчетната среща през април – твърдение, което напомня идентична негова прогноза от 2019 г.
Докато компанията и привържениците ѝ разпалено говорят за „бъдещето на транспорта“, регулаторният натиск не спира да нараства. NHTSA подчертава, че не одобрява предварително нови технологии или автономни системи.
Производителите сами удостоверяват, че техните модели отговарят на стандартите, а след това агенцията разследва потенциални дефекти или рискове.
„NHTSA ще продължи да прилага закона за всички производители на превозни средства и оборудване, в съответствие със Закона за безопасност на превозните средства и нашия процес, базиран на данни и оценка на риска“, заявяват от институцията.
Като изключим последното разследване, Tesla вече е обект на отделно текущо разследване от 2024 г., свързано със системата Full Self-Driving. Причината за това е фатален инцидент в Аризона през 2023 г., при който автомобил, използващ автономната функция, удря и убива 71-годишна жена в условия на заслепяващо слънце.
Междувременно натискът върху компанията нараства и отвъд регулаторните органи. След отчетения спад от 71% в печалбите за първото тримесечие на 2025 г. и политическите полемики около публичните изяви на Мъск, проектът за роботакситата се очертава не само като иновационен залог, но и като изпитание за доверието на пазарите.