В неделя Tesla пусна дългоочакваната си услуга за роботизирани таксита в Остин, Тексас, с което компанията се включи в разрастващия се пазар на автономни превози на пътници, където технологията му ще бъде изпитана срещу пазарния лидер Waymo.

Главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че компанията ще започне с малки електромобили, като 20 Model Y ще се движат по обществени пътища, преди да разшири услугата въз основа на резултатите, съобщава The Wall Street Journal. Зад волана няма да има шофьор. В публикация в X Мъск заяви, че услугата включва фиксирана такса от 4,20 долара.

В покана, споделена в социалните мрежи, Tesla обяви, че на предната дясна пътническа седалка ще седи монитор за безопасност.

Роботаксито е автономно превозно средство без водач, което работи като такси или превоз на пътници. Няколко компании тестват или експлоатират роботакси услуги в САЩ, включително Waymo на Alphabet и Zoox на Amazon.

Новата услуга на Tesla използва Model Y, управлявани от усъвършенствана версия на софтуера за подпомагане на водача на Tesla, която се нарича „пълно самоуправление“ или FSD.

Model Y е оборудван с осем камери, които действат като сензори за FSD. За разлика от това обикновената версия на електромобилите, достъпна за собствениците на Tesla, изисква от водача да обръща внимание на пътя и да е готов да поеме управлението.

Tesla планира да въведе в услугата си две специално разработени роботаксита: малък седан в златист цвят, наречен Cybercab, и по-голям мултифункционален автомобил, Robovan. Тези превозни средства нямат нито волани, нито педали и могат да се появят на пътя още през 2026 г

Как работи новата услуга?

Tesla отвори услугата си роботакси за ограничен брой клиенти в Остин, където е централата на компанията. Услугата е достъпна в рамките на географски ограден район на града, където компанията тества своите електромобили.

Мъск заяви, че компанията е предпазлива по отношение на начина, по който въвежда тази нова технология.

„Ние сме супер параноични по отношение на безопасността“, написа той в X.

Според правилата за шофьорите, публикувани на уебсайта на Tesla, всички пътници трябва да са на възраст над 18 години, а броят им не може да надвишава двама.

Подобно на Waymo и Zoox, Tesla ще следи дистанционно работата на автомобилите и ще им помага да се ориентират в трудни ситуации. Компанията заяви, че превозните средства ще бъдат оборудвани с микрофони, които да подпомагат реакцията при сигнали за спешна помощ.

Колко важни са роботакситата за Tesla?

Мъск обвърза съдбата на компанията си с представянето на нейния бизнес в областта на роботиката и изкуствения интелект. Той прогнозира, че автономните превозни средства могат да добавят от 5 до 10 трилиона долара към пазарната капитализация на Tesla, която в момента е около 1 трилион долара.

Основният бизнес на Tesla - производството на електромобили - е подложен на натиск и продажбите му намаляват в резултат на засилената конкуренция и застаряващата гама от модели. Tesla също така се сблъска с отпор от страна на някои собственици и купувачи поради работата на Мъск с администрацията на Тръмп. Миналата година Tesla отчете приходи в размер на 98 млрд. долара, три четвърти от които идват от електромобили.

Според прогнозите на ARK Invest автономните превози могат да се превърнат в бизнес за 951 млрд. долара за Tesla до 2029 г., като тогава услугата ще съставлява около 90% от приходите.

Бившият президент на Tesla Джон Макнийл, който е член на борда на General Motors, заяви, че има място за няколко компании за автономни превозни средства, но постави под въпрос дали бизнесът ще е толкова голям, колкото Tesla и нейните поддръжници прогнозират.

„Трудно е да се разбере как хората стигат до възможност за 1 трилион долара“, коментира той.

Някои дългогодишни експерти са скептични. Инвеститортът Гари Блек наскоро заяви, че неговият фонд Future Fund е продал останалите си акции на Tesla, позовавайки се на несъответствието между високата ѝ пазарна капитализация и намаляващите продажби на електромобили. Той не очаква, че роботизираните таксита ще допринесат много за увеличаване на стойността на компанията.

„На този етап не виждам възход, но виждам много спадове“, казва той пред WSJ.

Кои са конкурентите?

Лидерът в бранша Waymo заяви, че извършва повече от 250 000 платени пътувания седмично в Сан Франциско, Лос Анджелис, Финикс и Остин. В момента този бизнес работи на загуба, но компанията твърди, че вижда път към рентабилността.

Zoox е на разположение за използване от нейните служители и поканени гости в Лас Вегас и района на залива на Сан Франциско. Тя планира да стартира в Остин и Маями и тества в Лос Анджелис, Сиатъл и Атланта.

Други компании имат разрешителни за тестване на технологии за автономни превозни средства, но повечето от тях не могат да предлагат пътувания на обществеността.

Tesla посочи, че планира бързо да разшири услугите си в Сан Франциско, Лос Анджелис и Сан Антонио. Мъск заяви, че очаква до края на 2026 г. по пътищата в САЩ да има стотици хиляди Tesla, които да се движат напълно автономно.

Милиардерът очаква, че много от тях ще бъдат лично притежавани автомобили, работещи с най-усъвършенстваната версия на софтуера FSD. Той сравни плановете си с комбинацията от компанията за отдаване на ваканционни имоти под наем Airbnb и платформата на Uber.

Tesla е изправена пред някои регулаторни пречки. Понастоящем автономните превозни средства се регулират на щатско ниво, а в някои случаи - от градовете. Мъск призова за федерални регулации, които биха улеснили компанията да внедри софтуера си в Tesla в САЩ.