Tesla подписа първата си сделка за изграждане на електроцентрала с батерии в Китай на фона на напрегнатите търговски отношения между Пекин и Вашингтон.

Американската компания публикува в китайската социална мрежа Weibo, че проектът ще бъде най-големият от този тип в Китай, когато бъде завършен, съобщи CNBC.

Системите за съхранение на енергия с батерии в мрежови мащаб помагат на електроенергийните мрежи да поддържат баланс между търсенето и предлагането. Те стават все по-необходими, за да се преодолее несъответствието между търсенето и предлагането, причинено от прекъсващи енергийни източници като слънчевата и вятърната енергия.

Китайското издание Yicai първо съобщи, че сделката на стойност 4 милиарда юана (556 милиона долара) е била подписана от Tesla, местното правителство на Шанхай и финансовата компания China Kangfu International Leasing.

Tesla разкри, че фабриката ѝ в Шанхай е произвела повече от 100 магапака – батерии, предназначени за използване в електроразпределителната мрежа – през първото тримесечие на тази година. Един мегапак може да осигури до 1 мегават енергия за четири часа.

„Енергийната централа за съхранение на енергия от мрежата е „интелигентен регулатор“ за градската електроенергия, който може гъвкаво да регулира ресурсите на мрежата“, обясняват от Tesla в Weibo.

Според компанията това „ефективно би решило проблема с натоварването на градското електроснабдяване и би гарантирало безопасно, стабилно и ефективно електроснабдяване на града“,

„След завършването си този проект се очаква да се превърне в най-голямата система за съхранение на енергия от мрежата в Китай“, добавят от Tesla.

Според уебсайта на компанията, всеки мегапак се продава на цена малко под 1 милион долара в САЩ. Цената за Китай не е известна.

Сделката е важна за Tesla, тъй като китайската CATL и автомобилният производител BYD също работят по подобни продукти. Двете компании са постигнали значителни успехи в разработването и производството на батерии, като първата държи около 40% от световния пазар.

Според източник на Reuters, CATL също се очаква да доставя батерийни клетки, които се използват в мегапаковете на Tesla.

Сделката също така е значима, защото се случва, след като американският президент Доналд Тръмп наложи мита върху вноса от Китай. Това напрегна геополитическите отношения между двете най-големи икономики в света. Изпълнителният директор на Tesla беше близък съюзник на президента по време на началните етапи на търговската война, което допълнително усложни бизнес перспективите за американските автомобилни производители в Китай.

Търсенето на батерии за инсталиране в електропреносната мрежа обаче е значително в Китай. През май миналата година Пекин постави нова цел да добави близо 5 гигавата електроенергия от батерии до края на 2025 г., с което общата мощност ще достигне 40 гигавата.

Tesla изнася своите мегапакове и за Европа и Азия от завода си в Шанхай, за да отговори на глобалното търсене.

Капацитетът на глобалните системи за съхранение на енергия в батерии се е увеличил с 42 гигавата през 2023 г., което е почти двойно повече от общото увеличение на капацитета, наблюдавано през предходната година, според Международната енергийна агенция.