Продажбите на Tesla в Европа са се сринали през април, тъй като американският производител на електромобили продължава да се сблъсква с лоша репутация в региона и нарастваща конкуренция.

Tesla е продала 7261 електромобила в Европа през април, което е спад с 49% на годишна база, според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Този спад настъпва въпреки че общите продажби на електромобили се увеличават с 34,1% на годишна база през април.

Tesla претърпя удар на репутацията си през последните няколко месеца поради политическата ангажираност на главния изпълнителен директор Илон Мъск с президента на САЩ Доналд Тръмп, което доведе до протести пред дилърските центрове на компанията в цяла Европа през март.

Април е четвъртият пореден месец, в който регистрациите на Tesla в ЕС са се свили спрямо предходната година, след спад от 36% през март, 47% през февруари и 50% през януари.

Броят на регистрираните нови автомобили в България през януари-април 2025 г. спада до 15 615 превозни средства, или намаление от 0,6% спрямо същия период на 2024 г.

Делът на новите автомобили с бензинови двигатели е най-висок спрямо всички новорегистрирани коли у нас през отчетния период – 12 549, което e спад от 0,7% спрямо първите четири месеца на 2024 г.

Следват новите автомобили с дизелови двигатели – 1777 превозни средства (спад от 12,7% спрямо януари-април 2024 г.), електромобилите – 640, или ръст от 19,2% спрямо първите четири месеца на 2024 г.

Проблемите пред Tesla

Tesla пусна на пазара тази година обновена версия на своя спортен Model Y, но общата гама все още е остаряла и до момента не е представена нова оферта за масовия пазар.

В същото време Tesla продължава да се бори с нарастващата конкуренция от традиционните автомобилни производители, както и от агресивните китайски играчи. Миналата седмица отделни данни показаха, че китайският гигант BYD за първи път е продал повече електрически автомобили в Европа от Tesla.

Китайският държавен производител SAIC Motor също е продал повече коли от Tesla в Европа през миналия месец.

Европейските потребители също показват предпочитание към хибридите. Те съставляват малко над 35% от общия европейски пазар на автомобили, показват данни на ACEA.

Tesla няма хибриди на пазара, а продава само автомобили, задвижвани изцяло с батерии.

Инвеститорите поставят под съмнение отдадеността на Мъск към Tesla поради времето, което той отделя на консултантската си дейност за Тръмп и ролята си на ръководител на т.нар. Департамент за ефективност на правителството. Мъск заяви по време на последната телеконференция за финансовите резултати на Tesla, че времето, което отделя на DOGE, ще се намали значително до края на май, но че планира да посвещава „един-два дни в седмицата“ на работата си в правителството.

Технологичният милиардер добави в скорошна публична реч, че е решен да ръководи Tesla през следващите пет години.