Продажбите на електромобили отбелязват възход в Европа през тази година, но анализатори предупреждават, че геополитическите сътресения и регулаторната несигурност могат да застрашат тази тенденция.

Рязкото възстановяване на търсенето на електромобили в целия континент е едно от малкото положителни явления за производителите в момент, когато Porsche, Volvo Cars, Mercedes-Benz и други компании намалиха или оттеглиха прогнозите си за печалби поради сътресенията, предизвикани от търговска война на Доналд Тръмп.

Регистрациите на нови електромобили в Европа (+Обединеното кралство) са се увеличили с 28% до 573 500 броя през първите три месеца на годината, благодарение на рязкото възстановяване в Германия, според европейската автомобилна асоциация ACEA.

При Volkswagen тримесечните продажби на електромобили на континента са се удвоили, като всеки пети брой, продаден в Западна Европа, вече е изцяло електрически.

BMW също отчете 64% скок на годишна база в продажбите на електромобили в Европа от януари до март, докато глобалните продажби на електрическите модели на Renault се увеличават с 88%.

Tesla е едно от малкото изключения, като продажбите ѝ в Европа са спаднали с 37% през същия период, поради негативната реакция на потребителите срещу политическия активизъм на Илон Мъск.

Анализатори казват, че по-широкото възстановяване на EV продажбите в Европа е било очаквано, тъй като много производители отложиха пускането на новите си модели до началото на тази година, за да им бъде по-лесно да спазят по-строгите емисионни норми на ЕС. По-евтините електромобили под 25 000 евро, като Renault 5 и Citroën ë-C3, също са стимулирали потребителското търсене, пише Financial Times.

На брифинг за финансовите резултати в края на април Фабрис Камболив, главен изпълнителен директор на Renault, заяви, че успехът на Renault 5 показва, че сегментът на малките автомобили е способен да премине изцяло към електрическо задвижване.

„Това е голяма тенденция.“

Силните резултати на Renault се реализират въпреки че продажбите на електромобили във Франция са спаднали с 7% през първото тримесечие след премахването на щедрите държавни субсидии.

Правителството ще въведе повече субсидии през втората половина на годината, но пакетът ще бъде по-малко щедър, коментира Мари-Лор Ниво, ръководител на автомобилния анализ в AAA.

В Германия завръщането на корпоративни клиенти, чиито субсидирани лизингови договори изтичат от 2022 г., предизвика нова вълна от поръчки.

Даниел Шварц, анализатор в Stifel, казва пред FT, че дългосрочната тенденция на понижаване на цените на електромобилите, съчетана с нарастващите разходи за модели с двигатели с вътрешно горене, подкрепя стабилния ръст на търсенето на EV.

Въпреки последните обнадеждаващи данни, продължителният ръст на търсенето няма да бъде линеен.

Скорошното решение на ЕС да облекчи регулациите за емисиите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, макар и приветствано от производителите, „може временно да забави разпространението на батерийните електромобили (BEV) в ЕС“, тъй като намалява натиска за агресивно разпространение от страна на автомобилните компании, според Шварц.

Майкъл Лохшелер, главен изпълнителен директор на производителя на електромобили Polestar, казва пред FT, че регулаторните органи трябва да осигурят яснота за потребителите, за да не се колебаят да преминат към електромобили.

По-голямата гъвкавост в правилата на ЕС за емисиите идва и в момент, когато индустрията е под силен натиск от политическата несигурност и по-високите тарифи, предизвикани от търговските aтаки на Тръмп, които могат да забавят скъпите инвестиции в електромобили.

„Това е годината, в която Европа трябва да удвои усилията си за навлизане на електромобилите на пазара“, коментира Крис Херон, генерален секретар на търговската асоциация E-Mobility Europe.

„Но нещата, които се случват в световен мащаб, ще направят това по-трудно за всички.“

Увеличението на продажбите на електромобили е нож с две остриета за някои производители, тъй като печалбата от тези модели все още е по-ниска от тази на ДВГ поради високите разходи за батерии. Производители като Volkswagen, които не предлагат достъпни електромобили на пазара, трябва да предлагат големи отстъпки, за да убедят потребителите.

„Значителното увеличение на обемите на BEV, особено в Европа, както и разходите за пускане на пазара на много нови модели се очаква да обременят печалбите през 2025 г.“, заяви наскоро Арно Антлиц, главен финансов директор на VW.

Германският концерн ще пусне на пазара своя ID2 – първият си електромобил с цена под 25 000 евро – през следващата година, а през 2027 г. ще представи и ID1, който ще е още по-евтин.