Във вторник Tesla отчете значително по-слаби от очакваното резултати, в основата на които стои спад от 20% в приходите от продажбата на електромобили.

Компанията докладва печалба на акция от 27 цента, докато очакванията на LSEG бяха за 39. Общите ѝ приходи са 19,34 млрд. долара, при очаквани 21,11 млрд. Това е понижение с 9% спрямо 21,3 млрд. долара година по-рано. Приходите от автомобилната индустрия пък са спаднали до 14 млрд. долара от 17,4 млрд. през същия период на 2025 г.

Нетната печалба на производител №1 на електромобили се е сринала със 71% до 409 млн. долара, или 12 цента на акция, от 1,39 млрд. долара, или 41 цента, преди година.

Тези резултати отбелязаха най-ниската печалба, която той е отчитал от четвъртото тримесечие на 2020 г. насам.

Според Tesla една от причините за спада е необходимостта от обновяване на линиите в четирите ѝ автомобилни завода, за да започне производството на обновена версия на популярния SUV Model Y. Компанията се въздържа да обещава растеж през тази година и заяви, че ще преразгледа прогнозата си за 2025 г. в актуализацията за второто тримесечие. Акциите на Tesla са се понижили с 41% досега през 2025 г. и претърпяха най-лошия си тримесечен спад от 2022 г.

От компанията индиректно обвиниха и действията на Белия дом за лошото си представяне, посочвайки, че „несигурността на автомобилния и енергийния пазар продължава да се увеличава, тъй като бързо развиващата се търговска политика оказва неблагоприятно въздействие върху глобалната верига за доставки и структурата на разходите на Tesla и нашите колеги“. Тази „динамика“, както и „променящите се политически настроения“ могат да окажат значимо краткосрочно въздействие върху търсенето на нейните продукти.

Мъск обръща гръб на DOGE за сметка на Tesla

В отговор на лошите резултати главният изпълнителен директор Илон Мъск обяви, че „значително“ ще намали ролята си в правителството на САЩ и ще насочи вниманието си към Tesla.

„От следващия месец ще отделям много повече време на Tesla“, категоричен беше той във вторник, цитиран от Financial Times. „Големият обем работа, необходим за създаването на екипа на Министерството на правителствената ефективност (DOGE) и задачите в правителството, за да се оправи финансовата къща, в по-голямата си част са свършени“.

Мъск подчерта, че няма да напусне напълно администрацията на Тръмп и вероятно ще остане част от DOGE до края на мандата на президента, „за да се увери, че разхищенията и измамите, които спряхме, няма да се върнат с гръм и трясък“.

Акциите на Tesla поскъпнаха с цели 7,8% в следборсовата търговия, след като Мъск направи обявлението си, преди да се стабилизират и да се търгуват с около 5% ръст.

Ролята на милиардера като съветник на президента - чиято предизборна кампания той подкрепи с повече от четвърт милиард долара – го катапултира в сърцето на правителството и му даде огромна власт да разчиства ключови отдели и регулаторни агенции. В същото време обаче това оказа негативен ефект върху неговите бизнес интереси. Марката Tesla се асоциира с действията на Тръмп, а мащабните мита на администрацията върху Китай заплашват да нарушат важни вериги за доставки. Политическите намеси на Мъск предизвикаха широкомащабни протести в шоурумите на автомобилния производител и навредиха на компанията на основните пазари, което главният изпълнителен директор определи като „ответен удар“.

Милиардерът, дългогодишен критик на търговските бариери, заяви също така, че ще продължи да се застъпва за по-ниски мита пред Тръмп. Tesla сглобява всички свои автомобили, продавани в САЩ, на място, но е изложена на 25-процентните автомобилни мита на Тръмп, тъй като се снабдява с компоненти от други пазари, включително батерийни клетки от Китай.

Главният финансов директор Вайбхав Танеджа предупреди за „извънредно голямо“ въздействие на тарифите върху нейния бизнес за съхранение на енергия. Компанията работи за намаляване на зависимостта си от батерии от Китай чрез локализиране на производството и намиране на некитайски доставки.

„Това обаче ще отнеме време“, добави той.

Така или иначе, амбициите на Мъск на политическия терен се понижиха с времето. Първоначално той твърдеше, че като ръководител на DOGE ще съкрати 2 трлн. долара от годишния бюджет на САЩ. По-рано този месец обаче той заяви, че ведомството е орязало 150 млрд. долара, а по-голямата част от работата му може е приключила.