Очакваше се Tesla да стартира първата си програма за роботаксита в САЩ тази седмица в Остин, Тексас - събитие, което щеше да привлече вниманието към технология, възприемана както от компанията, така и от нейните фенове като сензационна иновация и оръжие на фона на спадащия интерес към електромобили.

Тези очаквания обаче се отлагат до 22 юни, съобщи изпълнителният директор Илон Мъск във вторник вечерта. Въпреки това, акциите на Tesla поскъпнаха в сряда и се търгуват на по-високи нива спрямо миналата седмица, когато Мъск влезе в публичен конфликт с президента Доналд Тръмп.

Причината е, че Мъск е предприел това, което някои анализатори наричат „турне на извинението“.

Уолстрийт възприема близостта на Мъск с Тръмп като стратегическо предимство за Tesla, особено що се отнася до регулациите за автономни превозни средства. Инвеститорите изглежда са готови да приемат забавянето на пилотната програма в замяна на надеждата, че Мъск отново ще бъде в добри отношения с администрацията.

„В крайна сметка, Тръмп има нужда Мъск да остане близо до Републиканската партия, а Мъск има нужда от Тръмп поради редица причини, включително зелена светлина за федерална рамка за автономни автомобили“, коментира анализаторът Дан Айвс от Wedbush, цитиран от MarketWatch. Той подчертава началото на предполагаемото „турне на извинението“ на Мъск.

Големи надежди, още по-големи рискове

Пилотната програма в Остин е част от амбициозния план на Мъск за автономните превозни средства - тема, по която той е известен с преувеличени обещания, разтегнати срокове и често слабо вероятни прогнози.

„Залозите са големи“, казва пред MarketWatch Брайън Мълбъри, портфолио мениджър в Zacks Investment Management, притежаващ акции на Tesla. Според него бъдещият ръст в този бизнес може да бъде „значителен за компанията“.

В две мащабни интервюта миналия месец Мъск заяви, че услугата първоначално ще бъде ограничена (геозонирана) до определени райони на Остин и ще започне с около 10 автомобила. В следващите месеци се планира разширение до около 1000 коли и навлизане в други американски градове.

Програмата ще използва стандартни автомобили Tesla, оборудвани с камери и сензори. Напълно автономният модел Cybercab, представен миналата година, все още е в разработка. „Това са немодифицирани коли, излизащи директно от фабриката“, написа Мъск в Twitter във вторник.

Той потвърди и амбицията си до края на следващата година на пътя да има 1 милион самоуправляващи се Tesla автомобили - модел, който той сравнява с комбинация между Uber и Airbnb.

Припомняме, че още през 2019 г. Мъск обеща 1 милион автономни коли до 2020 г.

Пазарна реакция и финансови перспективи

Акциите на Tesla се възстановяват от 14% срив миналия четвъртък, породен от публичния разрив между Мъск и Тръмп. Въпреки това от началото на годината акциите са загубили 18% - в контраст с ръст от около 3% за индекса S&P 500.

Роботакси системата на Tesla би могла да се превърне във важен приходоносен източник и дори да бъде лицензирана на други автомобилни производители, коментира Мълбъри.

Рисковете обаче са значителни - особено инцидентите, свързани с AV технологии (автономни превозни средства). Tesla вече е обект на няколко случая на катастрофи или близки до инциденти ситуации, особено при необичайни пътни и метеорологични условия.

Оценка и очаквания

Анализаторът Гарет Нелсън от CFRA във вторник повиши 12-месечната си целева цена за акциите на Tesla от $260 на $320 и запази неутралната си оценка. Според него акциите са се възстановили „рязко“ в последните четири седмици след финансовите резултати за първото тримесечие, благодарение на няколко фактора: дистанцирането на Мъск от политическите спорове, отслабването на рецесионните рискове, новата регулаторна рамка за автономни превозни средства от транспортното министерство на САЩ и очаквания старт на роботакситата.

„Оставаме загрижени за загубите в пазарния дял на електромобилите в краткосрочен план (особено в Европа), но смятаме, че акциите може да запазят подкрепа благодарение на оптимизма около бъдещите продукти и дългосрочния потенциал за печалба“, казва Нелсън, цитиран от MarketWatch.

Оценката на Tesla показва, че мнозина инвеститори продължават да вярват в бъдещето на компанията.

От друга страна приходите на Tesla са се увеличили с едва 1% през 2024 г., достигайки $97.69 милиарда. Очаква се дори лек спад тази година до $97.42 милиарда.

Печалбата на акция е паднала от $4.30 през 2023 г. на $2.04 през 2024 г., а прогнозата за тази година е нов спад до $1.96.

Но дългосрочните инвеститори гледат напред:

Прогнозите сочат приходи от $118.2 милиарда през 2026 г. и $142.59 милиарда през 2027 г. Очакваната печалба на акция е $2.95 през 2026 г. и $4.04 през 2027 г.

Това би означавало годишен ръст от 21% за приходите и 43.7% за печалбата на акция за периода до 2027 г. - темпове, които значително надвишават очакваните за индекса S&P 500 (приходи: 5.6%, печалба: 13.1%) и потребителския сектор на индекса (приходи: 5.6%, печалба: 14.5%).