Докато акциите на Tesla преживяват бурен период, някои от досегашните бикове на Уолстрийт отстъпват крачка назад, като посочват редица причини за предпазливост в настоящия момент, пише MarketWatch.

Производителят на електрически превозни средства беше понижен от „outperform“ рейтинг до „неутрална“ оценка от анализаторите на Baird Equity Research – Бен Кало и Дейвис Съндърланд. От общо 18 анализатори на Уолстрийт, 10 препоръчват купуване на акции на Tesla, 4 дават оценка „задържане“, а останалите 4 – „продажба“, според Visible Alpha.

Анализаторите от Baird поставят ценови таргет от 320 долара за акция на Tesla, при положение че акциите са загубили 26% от стойността си от началото на годината и затвориха на цена от 295 долара в петък. В предварителната търговия днес Tesla отбелязва спад от около 2,6%.

Експертите отбелязват, че акциите на Tesla са се повишили с 33% спрямо най-ниските стойности за 2025 г., достигнати на 8 април, след слабо представяне през първото тримесечие. По-голямата част от това възстановяване те свързват с ентусиазма около по-достъпния електромобил и вълнението около предстоящата услуга за роботаксита, чийто старт е насрочен за 12 юни в Остин, Тексас.

Главният изпълнителен директор Илон Мъск обеща стотици хиляди роботаксита по пътищата до втората половина на следващата година, но анализаторите от Baird прогнозират едва 6000. Те признават, че присъствието в този сегмент е по-важно от точния брой пуснати в експлоатация превозни средства, но посочват, че Tesla навлиза в по-труден и вероятно по-малко печеливш бизнес, отколкото пазарът оценява в момента.

„Смятаме, че изказванията на Мъск относно бързото развитие на роботакситата са твърде оптимистични и вярваме, че това вълнение вече е отразено в цената на акциите“, коментират те, цитирани от MarketWatch.

Какво следва за Tesla след публичния спор между Тръмп и Мъск?

Понижението на оценката идва след седмица, в която инвеститорите станаха свидетели на публичен и остър конфликт между Мъск и президента на САЩ Доналд Тръмп – факт, който не остава незабелязан от Baird. Оттам отбелязват, че връзката на Мъск с американския лидер „добавя значителна несигурност“.

„Отношенията с президента Тръмп досега бяха предимство, но сега създават неизвестност и пораждат въпроси относно евентуално увреждане на марката“, допълват анализаторите. Те подчертават, че това ще продължи, докато инвеститорите не видят „устойчив ръст в обемите на продажбите“.

2025 г. се оказва трудна за Tesla – със слаби продажби в Европа, където много купувачи избягват марката заради политическите обвързаности на Мъск, както и със засилена конкуренция на втория по важност пазар – Китай. Мъск обяви напускането си от Департамента по правителствена ефективност (DOGE) преди отношенията му с Тръмп да започнат публично да се влошават.

Анализаторите от Baird също така смекчават ентусиазма си по отношение на бъдещия по-евтин модел на Tesla и понижават прогнозите си за доставките през 2026 г., за да отразят евентуалното премахване на данъчните облекчения за електромобили, което е вероятно, ако бъде приет законопроектът на Тръмп за данъците и разходите. Мъск изрази недоволството си от премахването на стимулите за електромобили и соларна енергия, наричайки законопроекта „планина от свинско (pork)“ – коментар, който е сред причините за напрежението между него и Тръмп.

В американската политика терминът „pork“ се използва, за да опише разточителните държавни разходи, особено за такива, чрез които политиците се „подмазват“ на определени групи или местни райони.

В дългосрочен план обаче, Кало и Съндърланд остават оптимисти и смятат, че Tesla продължава да бъде „основна инвестиция“ с „изключителен потенциал, свързан както с роботакситата, така и с роботиката“.