Позната ли ви е тази реклама? Не е случайност – AI знае за вас повече, отколкото искате
Технологията преформатира дигиталния маркетинг и брандовете са доволни, защото лесно разбират какво искат потребителите. Но качеството на рекламите и етичният аспект остават на заден план
&format=webp)
Представете си, че докато скролвате из социалните мрежи в телефона, рекламите изведнъж започват да ви изглеждат изключително познати. Съдържат любимите ви цветове и музика, а текстовете им включват изрази, които самите вие използвате редовно.
Добре дошли в бъдещето на рекламата, което вече е тук благодарение на изкуствения интелект, пише BBC.
Рекламната компания Cheil UK, например, работи със стратъпа Spotlight за използване на големи езикови модели, които проучват онлайн активността на потребителя и адаптират съдържанието въз основа на това, което AI интерпретира като личност.
След това технологията може да отрази начина, по който човек говори, по отношение на тон, изрази и темпо, за да промени текста на рекламата и да вмъкне музика и цветове, които да съответстват на това дали изкуственият интелект счита, че човекът е интроверт или екстроверт, и дали има специфични предпочитания към силна или тиха музика, светли или тъмни цветове.
Целта е да се покажат безброй реклами на милиони хора, всички уникални за тях.
Брандове в търговията на дребно, потребителската електроника, пакетираните стоки, автомобилната промишленост, застраховането и банковото дело вече използват тази технология за реклами, подобрени с изкуствен интелект и насочени към персонализиране, с цел да привлекат онлайн купувачите.
Изкуственият интелект е в състояние да чете това, което хората публикуват на публични платформи – Facebook, Instagram, Reddit и други публични форуми, както и историята на търсенията на даден човек и, най-важното, това, което хората въвеждат в ChatGPT.
След това, въз основа на заключенията си за личността на даден индивид, изкуственият интелект наслагва тази информация върху вече известните предпочитания, които рекламодателите знаят. Например, в коя част на страната живеете, в коя възрастова група сте, имате ли деца, какви са вашите хобита, къде ходите на почивка и какви дрехи носите – информация, която марките могат да видят чрез платформи като Facebook или Google.
Ето защо дънките, които сте търсили онлайн, магически се появяват в пощенската ви кутия като спонсорирана реклама, или почивката, за която мечтаете тайно, сякаш ви следва навсякъде в интернет.
Разликата е, че сега изкуственият интелект може да променя съдържанието на тези реклами въз основа на това, което смята, че е вашата личност, благодарение на информацията, която има за вас. Той се насочва към отделни хора, а не към демографски сегменти или типове личности, които рекламодателите традиционно използват.
„Промяната е, че се отдалечаваме от събраните данни въз основа на пол и възраст и лесно достъпната информация, за да навлезем дълбоко на емоционално и психологическо ниво“, казва Крис Камачо, главен изпълнителен директор на Cheil UK.
„Сега имате AI системи, които могат да проучат цялото ви дигитално присъствие - цялата ви онлайн личност, от интересите ви в социалните медии до това, с което се занимавате. Това ниво е много по-дълбоко от преди и тогава започвате да изграждате представа за този човек, дали е щастлив или тъжен, и в каква лична ситуация е.“
Допълнителен бонус за рекламодателите е, че може би дори няма да им е необходима специално разработена AI система, за да персонализират резултатите си.
Изследователи в САЩ проучват реакции на потребители, на които е рекламиран iPhone, с персонализиран текст, написан от ChatGPT въз основа колко висок резултат е постигнал този човек в списък с четири личностни характеристики. Проучването установява, че персонализираният текст е по-убедителен от рекламите без – и хората не се притесняват, че е написан от AI.
„В момента AI се отличава в тази област на таргетиране. Дадена марка всъщност създава креативен текст, който съответства на някакъв елемент от вашия психологически профил“, обяснява Джейкъб Тини, асистент-професор по маркетинг в Kellogg School of Management на Northwestern University, който ръководи изследването в областта на AI.
„Все още има какво да се развива, но всичко сочи към факта, че това ще стане начинът, по който се прави дигиталната реклама“, добавя той.
Персонализираните реклами с изкуствен интелект могат да предоставят решение и на проблема с „разхищението“ в дигиталната реклама – фактът, че 15% от разходите на марките остават невидими, така че не генерират стойност.
Не всички са убедени, че персонализацията е правилният път.
„Поздравления – вашият изкуствен интелект току-що похарчи цяло състояние за създаването на реклама, която само един човек ще види, а той вече я е забравил“, казва Алекс Калдер от Брайтън, главен консултант за AI в Jagged Edge, част от компанията за дигитален маркетинг Anything is Possible.
„Истинската възможност се крие в използването на изкуствен интелект за задълбочаване на релевантността на мощни идеи с масов обхват, а не във фрагментирането им в индивидуални микрореклами, които никой не запомня.“
Айвън Мато от консултантската Elmwood е съгласен. Той също поставя под въпрос дали хората ще го приемат, дали регулаторните органи ще го позволят и дали марките изобщо трябва да искат да работят по този начин.
„Тук стои и въпросът за наблюдението. Всичко зависи от икономиката на данните, с които много потребители се чувстват все по-неудобно“, казва експертът. „AI отваря творчески възможности, но стратегическият въпрос не е дали марките могат да персонализират всичко, а дали трябва да го правят и какво рискуват, ако го направят.“
Персонализираните AI реклами могат да имат и тъмна страна, признава Камачо от Cheil UK. „Ще има брандове, които използват AI по етичен начин, и други, които го правят, за да убеждават, влияят и насочват. И това е частта, която намирам за доста плашеща. Когато например мислим за избори и политическа агитация, и как AI може да повлияе на решенията за гласуване на хората.“
Но той е решен да остане на правилната страна на етиката.
„Не е нужно да използваме изкуствения интелект, за да правим реклами, които да плашат хората, или да им да правят неща, които са неетични. Опитваме се да останем на правилната страна. Опитваме се да подобрим връзката между брандовете и аудиторията им, това е всичко, което някога сме се опитвали да правим.“





)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)