Пазарът на лекарства за отслабване бързо навлиза в нова фаза на растеж.

Eli Lilly и Novo Nordisk все още са доминиращите играчи, тъй като търсенето на техните медикаменти не показва признаци на забавяне.

Eli Lilly излезе начело, като по време на обявяването на финансовите резултати за третото тримесечие в четвъртък заяви, че е спечелила пазарен дял за пето поредно тримесечие и нейните продукти съставляват почти 6 от 10 рецепти в категорията на инжекции срещу затлъстяване и диабет.

И двете компании обаче се фокусират върху увеличаване на предлагането, тестване на нови приложения и предоставяне на следваща вълна от медикаменти от ново поколение, включително по-удобните за прием хапчета.

В надпреварата зад двата фармацевтични гиганта стоят редица други – от новосъздадени биотехнологични компании до утвърдени производители.

Всички се състезават за дял от пазара, който според анализатори може да достигне около 100 милиарда долара до края на десетилетието. Може да има достатъчно място за нови участници: McKinsey прогнозира, че 25 до 50 милиона пациенти в САЩ могат да използват GLP-1 до 2030 г., отбелязва CNBC.

Почти всички големи фармацевтични компании залагат на лекарствата срещу затлъстяване, често чрез сделки с по-малки разработчици, включително със седалище в Китай.

Макар че някои експериментални лекарства са в по-напреднала фаза от други, всички вероятно са далеч от пускането им на пазара, а конкурентният им потенциал ще зависи от бъдещи данни, показващи тяхната ефективност и колко добре ги понасят пациентите.

Докато конкуренцията се засилва, много пациенти все още се борят за достъп до лекарствата. Някои застрахователи, включително Medicare, не покриват GLP-1 за затлъстяване, което може да струва около 1000 долара на месец. Eli Lilly и Novo Nordisk са въвели програми за отстъпки за пациенти, които плащат в брой, а все повече работодатели предлагат покритие, тъй като GLP-1 доказват допълнителни ползи за здравето, като лечение на обструктивна сънна апнея и хронична бъбречна недостатъчност, както и намаляване на сърдечно-съдовите рискове.

Въпреки това, някои пациенти продължават да използват по-евтини версии, въпреки че тези алтернативи са ограничени в много случаи. Novo Nordisk и Eli Lilly вече предприемат строги мерки срещу аптеките, медицинските центрове и други доставчици, които масово произвеждат и продават по-евтини комбинирани GLP-1.

Макар че новите конкуренти и по-евтините хапчета биха могли да позволят на лекарствата да достигнат до повече пациенти, достъпът до тях ще зависи до голяма степен от това как двете водещи компании ще определят цените на лекарствата си в следващите години, допълва CNBC.

Novo Nordisk опитва да навакса преднината на Eli Lilly

Eli Lilly заема водещо място на пазара на инжекционни GLP-1. Някога лидер, Novo Nordisk загуби позиции, особено в САЩ, след проблеми с веригата за доставки и разпространението на комбинирани опции.

Американският гигант за първи път изпревари датския си конкурент през май, когато през първото тримесечие си осигури 53% от пазара. През август обяви, че през второто тримесечие делът ѝ е нараснал до 57%.

Анализаторът от TD Cowen Майкъл Неделкович коментира пред CNBC, че това се дължи главно на факта, че инжекциите на Eli Lilly са по-добри от тези на Novo по отношение на безопасността и ефикасността. Според него лекарството за диабет Mounjaro на Eli Lilly се счита за по-добро от Ozempic. Данните от директното клинично проучване показват, че инжекцията срещу затлъстяване Zepbound на Eli Lilly води до по-голяма загуба на тегло в сравнение с Wegovy на Novo Nordisk.

„Той е по-ефикасен и, поне според неофициални данни от реалната практика, се понася по-добре. В нашия бизнес това обикновено е всичко необходимо за увеличаване на пазарния дял, и виждаме как се случва много бързо.“, допълва Неделкович.

Акциите на Novo Nordisk, които са спаднали с почти 40% тази година. Компанията намали прогнозата си за печалбата и продажбите през юли, като заяви, че комбинираните лекарства са намалили пазарния дял на Wegovy. Тя вече беше понижила прогнозата си за 2025 г. през май.

С нарастването на конкуренцията данните за експерименталните лекарства на Novo Nordisk също разочароваха Уолстрийт и породиха опасения относно растежа на портфолиото от лекарства извън Wegovy и Ozempic.

През септември анализаторът от BMO Capital Markets Еван Сейгерман заяви, че компанията е повишила прекалено много очакванията за своето лекарство от ново поколение срещу затлъстяване CagriSema, като е забавила стартирането на директни продажби на потребителите и е имала „хладна първоначална реакция“ към комбинираните лекарства.

Освен това, Medicare преговаря за цената на семаглутид на Novo Nordisk – активната съставка в Ozempic, Wegovy и хапчето за диабет Rybelsus на компанията, в сила от 2027 г., което може да доведе до допълнително намаляване на приходите. Тирзепатид на Eli Lilly, активната съставка в Mounjaro и Zepbound, вероятно няма да бъде предмет на ценови преговори до края на десетилетието.

Novo Nordisk залага на новия си главен изпълнителен директор Майк Дустдар, който се очаква да помогне да възвърне позициите си. Той пое управлението в края на юли, след като бордът уволни Ларс Йоргенсен.

Дустдар не губи време, за да направи промени: през септември Novo Nordisk обяви планове за съкращаване на около 9000 работни места, или приблизително 11,5% от глобалния си персонал.

Все още има сътресения. Във вторник Novo Nordisk обяви, че няколко членове на борда ще подадат оставка след конфликт с мажоритарния акционер, фондацията Novo Nordisk, относно състава на борда.

Проблемът с комбинираните лекарства

Novo Nordisk все още се сблъсква с друго голямо предизвикателство: по-евтините, комбинирани версии на семаглутид. Засега компанията „определено е много по-уязвима“ от конкуренцията на имитациите, отколкото Eli Lilly, главно защото повечето от тях съдържат или твърдят, че съдържат семаглутид, казва Неделкович от Cowen. Той добавя, че Novo Nordisk „вече е в неизгодна позиция“ на пазара, така че не може да си позволи още загуби на пазарен дял.

Пациентите се насочиха към комбинираните GLP-1, след като през последните две години имаше недостиг на оригиналните инжекции или те не се покриваха от застраховката им. При комбинирането аптеките смесват съставките на даден лекарствен продукт, за да създадат специализирана версия, съобразена с конкретните нужди на пациента, например алергии към определени съставки. Когато има недостиг на марков лекарствен продукт, аптеките имат право да произвеждат по-големи количества комбинирани версии, за да помогнат за запълването на празнината, отбелязва CNBC.

Но Novo Nordisk и Eli Lilly инвестират милиарди в увеличаване на производствения капацитет за своите инжекции, което вече дава резултати.

FDA – националният лекарствен регулатор на САЩ забрани на аптеките да произвеждат и продават копия на техните лекарства след изтичането на сроковете по-рано тази година, с изключение на редки случаи, когато това е медицински необходимо. През юни Novo Nordisk заяви, че някои масови, така наречени 503B аптеки за комбинирани медикаменти, са намалили производството си, но обвини други – включително тези, свързани с Hims & Hers, че продължават да продават лекарствата под „фалшивия претекст“ на персонализация. През август ръководителите на Novo Nordisk отбелязаха, че около 1 милион пациенти в САЩ приемат смесени GLP-1.

Проблемът засяга и Eli Lilly. Докато FDA регулира аптеките 503B, повечето обекти 503A са под държавен надзор, а на този фон съдебните дела на Eli Lilly и Novo Nordisk срещу аптеки и други компании в сектора от 2023 г. насам отнемат време и ресурси, като правните резултати са смесени.

FDA също не изглежда да заема агресивна позиция по отношение на комбинираните GLP-1: през септември агенцията публикува „зелен списък“ с вносни съставки на GLP-1 лекарства, които се считат за безопасни.

Застрахователното покритие за американците все още е неравномерно

Ограниченото застрахователно покритие за GLP-1 блокира пациентите, които не могат да си позволят 1000 долара на месец. Тази разлика в достъпа прераства в политически и корпоративен конфликт, като се увеличава натискът върху работодателите и правителството да разширят покритието.

Много здравни планове, включително Medicare, покриват GLP-1 за лечение на диабет, но не и срещу затлъстяване. Покритието за лекарства срещу затлъстяване е оскъдно и варира в зависимост от щата, според организацията за проучване на здравната политика KFF.

Проучване, проведено през май сред над 300 компании от Международната фондация за планове за социални придобивки на служителите (IFEBP), все пак установява, че 36% предоставят покритие за GLP-1 за отслабване и за диабет, което е увеличение спрямо 34% през 2024 г.

Все пак много работодатели и здравни планове остават колебливи поради високите разходи. През 2025 г. GLP-1 за отслабване са съставлявали средно 10,5% от общите годишни искове сред работодателите, което е увеличение спрямо 8,9% през 2024 г. и 6,9% през 2023 г., установява IFEBP.

„Ако работодателите не са били съгласни досега, те все още изчакват“, заявява Джули Стич, вицепрезидент по съдържанието в IFEBP. „Въпросът с разходите все още е много важен за тях.“

Според Джон Крейбъл, старши вицепрезидент на Corporate Synergies, национална брокерска и консултантска компания за застраховки и социални придобивки за служители, новите програми за директно обслужване на потребителите от Eli Lilly и Novo Nordisk, които позволяват на пациентите да плащат в брой за лечението на по-малко от половината от месечната цена, могат да възпрепятстват покриването от работодателите.

Стич допълва, че те също имат въпроси как пероралните лекарства за затлъстяване биха могли да повлияят на търсенето и разходите. Но според нея покритието все пак може да нарасне, особено след като GLP-1 получават нови одобрения за повече хронични състояния. Wegovy е одобрен за намаляване на сърдечно-съдовия риск и чернодробното затлъствяне, а Zepbound е за сънна апнея.

Novo Nordisk тества семаглутид и при Алцхаймер, като първоначалните резултати от клиничните изпитвания в късен стадий се очакват тази година. Ако това проучване покаже, че GLP-1 намаляват риска от когнитивен упадък, „това би дало голям тласък“ на Novo Nordisk и Eli Lilly, защото би могло да насърчи пациентите да продължат да ги приемат по-дълго, каза анализаторът от Leerink Partners Дейвид Райзингър.

Според Стич по-широкото покритие от Medicare в крайна сметка може да накара частните застрахователи да последват примера. Администрацията на Тръмп планира да тества покритието на лекарства за отслабване по Medicare и Medicaid, което може да разшири достъпа до милиони по-възрастни американци, съобщи Washington Post през август.

Всички погледи са насочени към хапчетата

Макар че Novo Nordisk вече продава перорален GLP-1 за болни от диабет, заедно с Eli Lilly се очаква скоро да могат да предложат хапчета, специално за отслабване.

Някои експерти и анализатори смятат, че те могат да променят фундаментално пазара, като помогнат на повече пациенти да получат достъп до лечение и облекчат недостига на съществуващите инжекции. Други обаче поставят под въпрос колко важна роля ще играят хапчетата, като се има предвид, че някои от тях изглеждат по-малко ефективни от инжекциите и имат по-сериозни странични ефекти.

25-милиграмовото хапче със семаглутид на Novo Nordisk може да получи одобрение до края на годината, което ще го направи първата алтернатива без игли за отслабване на пазара. То изглежда малко по-ефективно от конкурентното перорално GLP-1 на Eli Lilly, наречено orforglipron, въз основа на данни от отделни проучвания от трета фаза.

Все пак хапчето на Eli Lilly може да има няколко забележителни предимства. И двете лекарства действат, като имитират хормона GLP-1, за да потискат апетита и да регулират кръвната захар.

Но докато хапчето на Novo е пептидно, orforglipron използва малки молекули. Това означава, че се абсорбира по-лесно в организма и не изисква диетични ограничения, както това на Novo Nordisk.

Някои анализатори твърдят, че orforglipron ще бъде по-лесно да се произвежда в големи количества, което е от решаващо значение, тъй като търсенето на инжекции за затлъстяване и диабет надвишава предлагането. През август главният изпълнителен директор на Eli Lilly Дейвид Рикс заяви пред CNBC, че се надява да пусне хапчето си на пазара в световен мащаб „по същото време догодина“.

През август анализатори на Goldman Sachs прогнозираха, че ежедневните перорални хапчета ще заемат 24% дял – или около 22 милиарда долара от световния пазар на лекарства за отслабване през 2030 г., който според тях ще бъде на стойност 95 милиарда долара.

Те очакват хапчето на Eli Lilly да има 60% дял – или около 13,6 милиарда долара от пазара на ежедневни перорални лечения през 2030 г., докато за пероралният семаглутид на Novo Nordisk очакват 21% дял – или около 4 милиарда долара. Останалите 19% ще са за новопоявили се хапчета, заявиха анализаторите.

Неделкович от TD Cowen е „доста предпазлив“ в прогнозите си за пероралните лекарства за отслабване. Това се дължи отчасти на факта, че консултантите лекари и други експерти смятат, че инжекциите, които са по-ефективни и по-лесно поносими, ще доминират на пазара в обозримо бъдеще.

Според Неделкович удобството на еднократното дневно приемане на хапчета може да не е достатъчно, за да убеди пациентите да преминат към тях, тъй като на някои „наистина не им пречи“ да си правят инжекция веднъж седмично. Според него постепенното намаляване на инжекции и преминаването към хапчета като поддържаща терапия „също не изглежда да има голям смисъл, когато питаме лекарите за това“.

Допълва още, че ако хапчетата са по-малко ефективни за насърчаване на загуба на тегло, това поражда опасения, че пациентите, които първоначално губят значително тегло с инжекции, могат да си върнат част от него с преминаване към перорален лекарствен продукт. Фаза 3 от проучването на Eli Lilly, което изследва способността на хапчето да поддържа загубата на тегло, ще внесе повече яснота по този въпрос.

Компаниите твърдят, че хапчетата могат да достигнат до пациенти, които не приемат инжекции, защото се страхуват от игли. Но Неделкович смята, че „съдбата на пероралните терапии за отслабване може да се промени“ около друга категория хора: пациенти, които биха могли да се възползват от терапии за отслабване, но не приемат инжекции, защото смятат, че те са предназначени за хора с тежки заболявания.

„В момента те са просто невидими на пазара, но могат да имат различно мнение за пероралната терапия, която да разглеждат по-скоро като витамин, така че биха били по-склонни да я приемат.“, допълва той.

Въпросът, който най-много занимава здравните експерти, е как компаниите ще определят цената на хапчетата.

Платформите за директна продажба на Eli Lilly и Novoпредлагат Zepbound и Wegovy за около 500 долара на месец. Според анализатори по-малко ефективните хапчета с повече странични ефекти ще трябва да се продават на по-ниска цена, ако компаниите искат здравни доставчици да ги предписват преди инжекциите.

Конкуренцията се засилва

Все още не е ясно кой ще бъде следващият играч, който ще навлезе в сектора. Много експериментални лекарства от други компании може да не достигнат до пациентите до края на десетилетието.

Въпреки това, някои производители напредват през последната година и половина, сключвайки сделки с биотехнологични компании или публикувайки обещаващи данни за експериментални лечения. Няколко компании се опитват да стимулират иновациите с нови лекарства, които помагат за отслабване по различен начин, приемат се по-рядко или запазват мускулната маса.

Водещите производители на лекарства, включително Novo и Eli Lilly, залагат на амилин аналози за следващата вълна лечения срещу затлъстяване. Според експерти идеалният конкурент би насърчил отслабването, като същевременно би бил по-лесно поносим от съществуващите инжекции. Причината е, че много хора преустановяват тези инжекции – и може да не изпитат пълните ползи за здравето, поради стомашно-чревни ефекти като гадене и повръщане.

Без данни от късни фази на клинични изпитвания за новите конкуренти, е твърде рано да се каже кой ще успее да реши този проблем.

И все пак, някои са по-близо до отговора на този въпрос от други.

Например, Amgen през март обяви, че започва две критични клинични изпитвания в късен стадий на експерименталната си инжекция за отслабване MariTide, предназначена да се приема месечно или дори по-рядко и спомага за отслабване по различен начин от конкурентите.

В проучване в средата на фазата пациенти с наднормено тегло са загубили до 16,2% за една година при анализ на всички участници, независимо от преустановяването на лечението, или до 19,9% при анализ само на тези, които са продължили лечението. Пациентите обаче са изпитали висока степен на странични ефекти и са преустановили лечението по време на проучването.

Тези резултати подкрепят решението на компанията да използва по-бавен график на дозиране в продължение на осем седмици, за да направи лекарството по-поносимо в проучванията от трета фаза.

Някои фармацевтични компании се обръщат към Китай в своите залози за лидерство на пазара. Миналия декември Merck придоби права върху експериментално хапче GLP-1 в ранен стадий от китайския производител Hansoh Pharma, в сделка на стойност до 2 милиарда долара.

Според Неделкович от TD Cowen, „най-ясният път напред“ за американските биотехнологични компании, занимаващи се с разработване на лекарства срещу затлъстяване, е сключването на партньорства с по-големи компании и комерсиализиране на техните лекарства.