Може ли едно лекарство за отслабване да се превърне в оръжие в геополитически конфликт?

Такъв абсурден въпрос се появи през март тази година, след като в стъпването си в длъжност за втория си мандат президентът на САЩ Доналд Тръмп предложи да купи Гренландия от Дания.

Поводът бяха разпространявани в интернет слухове, че датското правителство може да отвърне, като нареди на фармацевтичния гигант Novo Nordisk – производител на лекарствата за диабет и отслабване Ozempic и Wegovy – да увеличи цените им за американските потребители с 500 процента.

Още тогава това звучеше като пародия. А отговорът днес е, че въпросният медикамент може да се превърне в пазарен срив.

Три месеца по-късно акциите на датската компания се сриват с над 23%, заличавайки повече от 60 милиарда евро от пазарната ѝ стойност.

Във вторник тя рязко понижи прогнозите си за продажби и печалба за годината на фона на засилена конкуренция от американски копия на лекарства за отслабване.

Датската компания, която е една от най-големите по пазарна капитализация в Европа, предупреди, че очакваният годишен ръст на продажбите ще бъде между 8% и 14%, далеч под майската прогноза за 13% до 21%.

Прогнозата за ръст на оперативната печалба също беше ревизирана – от 16–24% на 10–16%.

До средата на деня в Европа, акциите на компанията бяха загубили около 21% от стойността си – спад, който засенчи дори новината за назначаването на нов главен изпълнителен директор. След затварянето на пазарите акциите продължават да потъват.

Спадът отразява нарастващата конкуренция на американския пазар на медикаменти за отслабване – както от страна на основния конкурент Eli Lilly, така и от разпространението на т. нар. „смесени“ (compounded) копия на продуктите на Novo Nordisk.

„Що се отнася до Wegovy в САЩ, прогнозата за продажби отразява упоритото използване на тези версии, по-бавната от очакваното експанзия на пазара и силната конкуренция“, съобщиха от компанията.

Актуализираните прогнози включват също по-слаби очаквания за Ozempic на американския пазар за диабет и Wegovy на някои международни пазари.

За първите шест месеца на годината, приходите на компанията са нараснали с 18% (след корекция на валутните колебания), а оперативната печалба е скочила с 29%.

Смяна в ръководството

Компанията обяви също, че Мазияр (Майк) Дустдар, настоящ изпълнителен вицепрезидент по международните операции, ще заеме поста главен изпълнителен директор.

Дустдар ще наследи Ларс Фруергаард Йоргенсен още следващата седмица и ще стане и президент на групата. Йоргенсен беше отстранен през май, след като акциите на компанията загубиха над 50% от стойността си в рамките на година.

Австрийско-иранският гражданин Дустдар ще бъде първият главен изпълнителен директор на Novo Nordisk, който не е датчанин. Назначението му е резултат от търсене, фокусирано върху необходимите търговски умения за американския пазар, където според някои анализатори маркетинговата стратегия на Novo отстъпва на тази на Eli Lilly. Дустдар е дългогодишен служител на компанията и отговаря за всички пазари с изключение на САЩ

Правни действия срещу копията на лекарства

Проблемите на Novo Nordisk с копията на нейните продукти в САЩ датират от 2022 г., когато се появиха недостиги на Wegovy, Ozempic и аналогичното лечение за отслабване на Lilly – Zepbound. Американската Агенция по храните и лекарствата (FDA) тогава разреши на други компании да произвеждат алтернативи на тези лекарства.

Въпреки че това разрешение беше отменено по-рано тази година, Novo Nordisk все още изпитва трудности при спиране на доставките на тези алтернативни препарати. Компанията съобщи във вторник, че предприема съдебни действия, за да „защити пациентите от копирани лекарства“.

„Проучванията на Novo Nordisk показват, че масовото, небезопасно и незаконно смесване (compounding) продължава“, казват от компанията. „Множество субекти продължават да предлагат и продават такива лекарства, злоупотребявайки с термина персонализиране.“

Миналия месец Novo прекрати партньорството си с американската телездравна платформа Hims & Hers, след като обвини компанията, че подвежда потребителите с фалшива маркетингова кампания за копия на Wegovy. Hims & Hers отговори, че Novo Nordisk подвежда обществеността и отказа да се „поддаде на натиск от страна на фармацевтична компания с антиконкурентни искания“.