Смартфон на масата: Новият враг на корпоративните срещи
Изпълнителният директор на JPMorgan Джейми Даймън казва, че разсейването по време на срещи е стигнало твърде далеч. Други измислят нови мерки, като скриване на паролите за Wi-Fi
&format=webp)
Преди няколко седмици главният изпълнителен директор на Airbnb, Брайън Чески, помолил своите най-близки ръководители да посочат проблемите, които тихомълком разяждат компанията.
Чески нарекъл този списък „списък на изгнилото“.
Един от мениджърите изтъкнал следния проблем: твърде много служители на Airbnb не участвали пълноценно в срещите, защото си проверявали телефоните или лаптопите.
„Това е огромен проблем“, казал Чески.
Тогава шефът осъзнал нещо – самият той бил виновен за това разсейване.
„Понякога си мисля: ‘Добре, чух го, знам какво ще кажеш, знам темата’“, признава Чески пред The Wall Street Journal.
„И започвам да пиша съобщения. Но хората ме виждат и започват и те.“
От години шефовете се оплакват от разсейването по време на срещи. Но мнозина признават, положението не се подобрява. Някои вече търсят нови подходи – от скриване на Wi-Fi паролите до налагане на глоби.
Главният изпълнителен директор на JPMorgan Chase, Джейми Даймън, посвети част от годишното си писмо до акционерите на оплаквания от употребата на телефони.
„Това трябва да спре. Това е неуважително. Губи се време“, написа Даймън през април.
Той повтори критиките си и този месец.
„Ако имаш iPad пред мен и изглежда, че четеш имейли или получаваш известия, казвам ти да затвориш това нещо, по дяволите“, заяви той на конференцията Fortune’s Most Powerful Women Summit.
Милиардерът Брад Джейкъбс, главен изпълнителен директор на дистрибутора на строителни материали QXO, посвети цяла глава от книгата си на темата за „електронните срещи“, отбелязвайки, че много съвещания са „смъртоносно скучни“ и пълни с пасивни слушатели.
„Столовете можеха спокойно да бъдат заети от картонени фигури с човешка форма“, пише Джейкъбс.
Но среща без разсейване може да бъде завладяваща, твърди той. „Удовлетворяващо е, когато двайсетина твои колеги наистина слушат какво казваш“, коментира Джейкъбс на събитие на Goldman Sachs миналата година.
По време на вътрешна среща през юли, Брад Фикслър – вицепрезидент по маркетинга в базираната в здравната система UCHealth – отказал да сподели Wi-Fi паролата в залата. Ако служителите искали да се свържат онлайн или да проведат разговор, можели да го направят другаде.
„Хората не изпаднаха в паника“, разказва Фикслър пред WSJ.
„Напротив, изглеждаха облекчени, че не са вързани за устройствата си. Разговорът беше по-добър.“
Той дори обмисля корпоративен вариант на „буркана за псувни“ – кутия, в която служителите ще пускат дребна сума, когато извадят телефон или лаптоп по време на среща. Събраните средства могат да отидат за благотворителност.
„Можем да превърнем правилата в игра“, посочва Фикслър.
В софтуерната компания UKG, Боб ДелПонте е помолил колегите си поне да обръщат телефоните с екрана надолу по време на съвещания. С времето хората започнали сами да се контролират, като си правят приятелски забележки от типа:
„Хей, изглежда си някъде другаде“, разказва ДелПонте, директор по обслужването на клиенти.
Някои служители обаче отбелязват, че правилата в корпоративния свят вече са се променили – шефовете очакват персоналът да е на линия по всяко време и да отговаря мигновено на съобщения. А често мениджърите дори не осъзнават, че паралелните разговори в чатовете са станали неизменна част от културата на съвещанията.
Понякога хората си пишат, за да сверят информация или да отговорят на въпрос, зададен от шефа – да не говорим за лични въпроси, които също изискват внимание.
Други пък виждат полза от това. Анди Декър, изпълнителен директор на Goodwin Recruiting, провежда дистанционни срещи с екипа си. Ако започне да се отплесва по дадена тема, колегите му го уведомяват – чрез телефона.
„Понякога получавам съобщението: ‘LTP’ – съкращение от land the plane (кацай самолета)“, казва Декър. Това веднага сигнализирало, че презентацията трябва да премине към финал.
„Понякога едно съобщение е полезно: ‘Не се задълбавай в това, губиш хората,’“ добавя той. „Срещите така стават по-силни.“
В днешно време много служители вършат работата на няколко човека, и някои смятат, че трябва да им се прости, ако понякога погледнат телефона си.
Други пък смятат, че отговорността е и на ръководителите – те трябва да направят срещите по-стойностни.
В Airbnb, Чески казва, че компанията няма да въвежда нови правила. Вместо това, ръководството ще се опита да промени културата на срещите, като даде личен пример. Чески сам си поставя цел да не гледа телефона си, освен ако не става дума за спешен случай.
„Тези устройства са просто инструменти. Те не са нито добри, нито лоши по природа – зависи как ги използваме“, отбелязва той.
„Проблемът не е телефонът. Проблемът е колко време стоим, втренчени в него.“



)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)