Възможно ли е една компания да увеличава продажбите си и да повишава печалбите - без да наема нови хора?

Все повече американски работодатели стигат до извода, че могат да запазят екипите си в същия размер - или дори да ги съкратят - без това да навреди на бизнеса, пише The Wall Street Journal.

Част от тази логика се основава на вярата, че изкуственият интелект (AI) ще поеме част от работата и ще автоматизира повече процеси. Освен това компаниите са предпазливи да предприемат нови ходове в икономическа среда, която мнозина все още смятат за несигурна.

Главният финансов директор на JPMorgan Chase заяви наскоро пред инвеститори, че банката вече има „много силен уклон срещу инстинктивната реакция“ да наема нови хора при всяка възникнала нужда. Сред банките JPMorgan е най-големият инвеститор в технологии, като планира да вложи 18 милиарда долара през 2025 г. Главният изпълнителен директор Джейми Даймън заяви пред Bloomberg TV този месец, че банката харчи около 2 милиарда долара годишно само за инициативи, свързани с изкуствен интелект. „Това засяга всичко – риска, измамите, маркетинга, генерирането на идеи, обслужването на клиенти. И това е само върхът на айсберга“, каза Даймън. Той изтъкна повтаряната от много бизнес лидери теза, че AI „ще промени всяка работа“, като ще елиминира някои роли, но ще създаде нови. Така ли е обаче?

Миналата седмица аерокосмическата и отбранителна компания RTX се похвали, че продажбите ѝ са се увеличили, без да е назначавала допълнителен персонал.

Междувременно банковият гигант Goldman Sachs е изпратил бележка до служителите си този месец, в която обявява, че „ще ограничи растежа на персонала до края на годината“ и ще премахне позиции, които могат да бъдат оптимизирани чрез AI, цитира WSJ.

Най-големият частен работодател в САЩ - Walmart - също заяви, че планира да запази броя на служителите си приблизително непроменен през следващите три години, въпреки че очаква ръст в продажбите.

„Ако хората стават по-продуктивни, няма нужда да наемате още“, коментира Брайън Чески, изпълнителен директор на Airbnb. „Виждам много компании, които предварително „чертаят линията“ - предвиждайки и дори надявайки се, че ще могат да работят с по-малки екипи.“

Airbnb има около 7000 служители, а Чески казва, че не очаква този брой да се увеличи значително през следващата година. С помощта на AI, обяснява той, се надявам, че „екипът, който вече имаме, ще може да свършва значително повече работа.“

Много други компании изглежда са решени да възприемат нов, ултраикономичен модел на управление на персонала, при който все повече позиции остават незаети, а наемането е крайна мярка.

В Intuit, например, всеки път когато се освободи позиция, мениджърите трябва да обосноват защо е необходимо да бъде запълнена, обяснява главният финансов директор на компанията Сандийп Ауджла. Новият стриктен подход при наемането цели да предотврати корпоративното раздуване.

„Типичното поведение, което всички проявяваме, е: ако някой напусне, аз трябва да наема някой на неговото място“, коментира Ауджла. „Сега, когато някой напусне, си задаваме въпроса: Имаме ли възможност да преразгледаме как организираме работата си?“

По думите му, Intuit е решила да не замества някои позиции във финансовия, юридическия и обслужващия отдел. През последната финансова година приходите на компанията са нараснали с 16%, въпреки че броят на служителите е останал непроменен, а за текущата година се предвижда само умерено наемане.

Желанието да се избягва наемането на нови служители отразява натиска върху ръководствата да покажат възвръщаемост на инвестициите в изкуствен интелект. Според анализ на AlphaSense, по време на отчетните разговори компаниите все по-често споменават ROI и инвестиции в AI, което показва нарастващ интерес от страна на анализатори и инвеститори към това дали вложените милиони дават резултат.

Много ръководители се надяват, че софтуерните асистенти за програмиране и дигиталните агенти ще продължат да се усъвършенстват - дори ако настоящите резултати все още не отговарят напълно на очакванията.

Широката предпазливост при наемането обаче разочарова търсещите работа и кара мнозина служители да се чувстват „заклещени“ - без възможност за повишение или нова роля, споделят както работници, така и мениджъри, цитирани от WSJ.

В същото време, в много големи компании директорите по човешки ресурси признават, че става все по-трудно да се прогнозира колко хора ще бъдат необходими, тъй като технологиите поемат все по-голяма част от задачите.

Някои работодатели дори смятат, че по-малък персонал може да подобри ефективността.

Миналата седмица Meta Platforms съобщи, че съкращава 600 служители в отдела си за изкуствен интелект - ход, който някои ръководители приветстваха като начин за премахване на бюрокрацията.

„Като намалим размера на екипа, ще са нужни по-малко разговори, за да се вземе решение, а всеки служител ще има по-голяма отговорност и влияние“, написа в бележка до персонала Александър Уанг, главен директор по AI в Meta, според документ, видян от The Wall Street Journal.

Макар че масови съкращения в американската икономика все още няма, някои компании вече предприемат подобни стъпки. В четвъртък Target обяви, че ще съкрати около 1000 служители от корпоративния си персонал и ще затвори още 800 незаети позиции – общо около 8% от корпоративната работна сила. Новият главен изпълнителен директор Майкъл Фиделке посочи в писмо до служителите, че „прекалено многото управленски слоеве и дублиращи се дейности забавят решенията и затрудняват превръщането на идеите в реалност.“

През последните седмици и други компании - от производителя на електрически камиони Rivian до кабелния оператор Charter Communications - обявиха съкращения.

Работата с по-малко хора обаче крие рискове, тъй като може да натовари прекомерно съществуващите служители и да затрудни изграждането на бъдещи лидери, предупреждават мениджъри и икономисти.

Матю Мартин, старши икономист за САЩ в Oxford Economics, казва: „Искате да държите разходите за персонал ниски сега, но трябва и да мислите за бъдещето.“