JPMorgan Chase и Goldman Sachs вече използват изкуствен интелект, за да намалят броя на служителите си. Главният изпълнителен директор на Ford, Джим Фарли, предупреждава, че AI „буквално ще замени половината от всички служители с бели якички“. Марк Бениоф от Salesforce заявява, че изкуственият интелект вече върши до 50% от работата в компанията. А изпълнителният директор на Walmart, Дъг Макмилън, казва пред Wall Street Journal, че AI „буквално ще промени всяка професия“.

По-малко от три години след бума на генеративния изкуствен интелект мениджърите от почти всеки сектор вече открито казват на служителите и акционерите си, че мащабът и структурата на работната сила ще бъдат променени из основи – ако това вече не се е случило.

Всичко започва с появата на ChatGPT на OpenAI – първият чатбот, който привлече вниманието на масовите потребители. От този момент нататък компаниите бързо започнаха да внедряват персонализирани AI системи, които автоматизират задачи в обслужването на клиенти, маркетинга, програмирането, създаването на съдържание, както и редица други сфери.

Според оценки на Goldman Sachs между 6% и 7% от работните места в САЩ могат да изчезнат в резултат на внедряването на изкуствен интелект. Изследване на Stanford Digital Economy Lab, базирано на данни на ADP, показва, че наемането на нови служители за „позиции, изложени на влияние от AI“, е спаднало с 13%, откакто езиковите модели масово са се разпространили. Най-застрашени са професиите, свързани със софтуерна разработка, обслужване на клиенти и административна работа.

„Намираме се в началото на един дългосрочен процес, който ще промени значително пазара на труда“, казва Гад Леванон, главен икономист в института Burning Glass, пред CNBC.

Разбира се, автоматизацията не е нещо ново. Всяка епоха е преминала през своята „революция“ – печатната преса, банкоматите, касите за самообслужване, онлайн резервациите. И всяко едно от тези изобретения е довело до изчезването на определени работни места, но и до появата на напълно нови.

Доклад на Световния икономически форум от по-рано тази година прогнозира, че до 2030 г. AI, роботиката и автоматизацията ще изместят около 92 милиона работни места, като в същото време ще създадат 170 милиона нови – в области като разработка, изследвания, безопасност и внедряване на AI, както и роботика.

Ерик Бриньолфсон, директор на изследователската група в Станфорд, подчертава, че физически професии като здравни асистенти и строителни работници засега остават защитени от автоматизацията. „Ще има повече турбуленции и в двете посоки през следващите години. Трябва да подготвим работната сила“, казва той.

Към момента данните не показват мащабни промени.

Поради продължаващото блокиране на федералното правителство Бюрото по трудова статистика на САЩ временно не публикува данни, но алтернативни източници като Федералния резерв на Чикаго показват стабилен пазар на труда – слаб растеж, но без сериозен срив. Безработицата остана на ниво от 4,3% през септември, а процентът на уволненията – 2,1%.

Изследване на Budget Lab към Йейл показва, че ChatGPT не е довел до „забележими сътресения“ на пазара на труда. Съоснователката на лабораторията Марта Гимбел определя ефекта от изкуствения интелект като „минимален“ и „изключително концентриран“, но все пак предупреждава, че това може да се промени с времето.

„Останалата част от икономиката се движи с по-бавно темпо от Силициевата долина“, казва тя.

Анкета на Федералния резерв на Ню Йорк показва, че едва 1% от фирмите в сферата на услугите са съкратили служители заради изкуствения интелект през последните шест месеца. Данни от Society for Human Resource Management сочат, че около 6% от работните места в САЩ вече са автоматизирани поне наполовина, като този дял достига 32% при професиите, свързани с компютри и математика.

Много от корпоративните лидери вече открито говорят за посоката, в която нещата вървят.

Главният изпълнителен директор на Amazon, Анди Джаси, заяви през юни, че корпоративната работна сила на компанията ще намалява заради AI през следващите години, като насърчи служителите да усвоят новите инструменти, за да постигат повече „с по-малки екипи“.

Разследване на New York Times показва, че екипът по автоматизацията в Amazon очаква до 2027 г. компанията да избегне наемането на над 160 000 души в САЩ – което ще спести около 30 цента на всяка опакована и доставена стока. Amazon обаче отрича тези изчисления, като посочва, че документите, на които се позовава изданието, „представят непълна и подвеждаща картина“.

Изпълнителният директор на Palantir, Алекс Карп, съобщава през август, че компанията му цели да увеличи приходите си десетократно, но да намали персонала с около 12%.

Тенденцията е осезаема и когато става въпрос за технологичния сектор.

Марк Бениоф от Salesforce казва, че броят на служителите в обслужването на клиенти е намален от 9000 на 5000 „защото вече са нужни по-малко хора“. Шведската финтех компания Klarna е съкратила 40% от служителите си заради въвеждането на AI. А шефът на Shopify, Тоби Лютке, предупреждава екипа си, че преди да поискат нови ресурси, трябва да докажат защо „не могат да свършат задачата си с помощта на AI“.

В същото време изкуственият интелект вече сериозно променя и банковия сектор.

Главният финансов директор на JPMorgan, Джеръми Барнъм, казва пред анализатори, че мениджърите са инструктирани да избягват нови назначения, тъй като банката въвежда изкуствен интелект във всички свои звена. Главният изпълнителен директор на Goldman Sachs, Дейвид Соломон, заявява, че при внедряването на изкуствен интелект банката ще направи „цялостен преглед на организацията, вземането на решения и ефективността“.

Дори автомобилната индустрия вече усеща натиска.

Шефът на Ford, Джим Фарли, казва в интервю, че „изкуственият интелект ще замени много от служителите с бели якички“. Според проучване, проведено сред 500 американски автодилъри от Phyron, половината от тях очакват до 2027 г. AI самостоятелно да продава автомобили – без човешка намеса.

Това включва създаване на маркетингови материали, обяви, отговаряне на клиентски запитвания, договаряне, финансиране и финализиране на продажби.

Темата ще бъде водеща и през следващите седмици, когато големите технологични компании публикуват тримесечните си резултати и актуализации за внедряването на AI.