С нетна загуба от 2,3 млрд. евро Stellantis остава оптимист за 2025 г.
Автомобилният гигант отбеляза, че навлиза в период на възстановяване на фона на амбициозна стратегия на новия главен изпълнителен директор
&format=webp)
Производителят на Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler и Peugeot – Stellantis, отчете нетна загуба за първото полугодие в размер на 2,3 млрд. евро (2,65 млрд. долара) в сравнение с нетна печалба от 5,6 млрд. евро за същия период на 2024 г.
Компанията обяви нетни приходи за периода в размер на 74,3 млрд. евро, отразяващи 13% спад на годишна база, дължащ се основно на пазарите в Северна Америка, наред с други региони, съобщава CNBC.
В перспектива компанията потвърди финансовите си прогнози за второто полугодие.
Очакванията са през следващите месеци да се увеличат нетните приходи, да се постигне ниско едноцифрена рентабилност на коригирания оперативен доход и да се подобри свободният паричен поток в промишлеността. Финансовите насоки се основават на предположението, че настоящите тарифни и търговски правила ще останат в сила.
Прогнозата идва малко след като САЩ и Европа се споразумяха за търговска рамка, което означава, че администрацията на американския президент Доналд Тръмп ще наложи общо мито от 15% върху повечето стоки от ЕС.
Сделката представлява значително намаление в сравнение със заплахата на Тръмп да наложи такси от 30% от 1 август и намалява почти наполовина съществуващата митническа ставка за европейския автомобилен сектор от 27,5%.
Групите от автомобилната индустрия приветстваха пробива, особено предвид предотвратения риск от болезнена трансатлантическа търговска война, но също така изразиха дълбока загриженост относно разходите, свързани с новата тарифна реалност.
„Първите ми седмици като главен изпълнителен директор отново потвърдиха твърдото убеждение, че ще поправим това, което не е наред в Stellantis, като се възползваме от всичко, което функционира правилно – като започнем от силата, енергията и идеите на нашите хора, съчетани със страхотните нови продукти, коитопускаме на пазара, заяви главният изпълнителен директор Антонио Филоса.
„2025 г. се очертава да бъде трудна година, но и година на постепенно подобрение. Нашият нов ръководен екип, макар и реалистично настроен по отношение на предизвикателствата, ще продължи да взема трудните решения, необходими за възстановяване на рентабилния растеж и значително по-добрите резултати“, добави той.
Листнатите в Милано акции на Stellantis се търгуваха с 4,5% по-ниско по време на сутрешните сделки, допълва CNBC.
По-рано компанията заяви, че четири ключови фактора са оказали значително влияние върху резултатите за първите шест месеца. Сред тях са предприетите на ранен етап действия за подобряване на рентабилността, неблагоприятното въздействие върху коригирания оперативен доход от по-високите промишлени разходи, и промените във валутните курсове и ранните ефекти от митата на САЩ.
Автомобилният производител се сдоби с нов главен изпълнителен директор в лицето на Антонио Филоса на 28 май. Според съобщенията, той е избран след шестмесечно търсене, включващо и други кандидати за ръководния пост.
„За мен е истинска чест да бъда главен изпълнителен директор на тази велика компания Stellantis. Тя е моят дом вече 25 години. Това място е в кръвта ми“, заяви Филоса в публикация в LinkedIn.
Той пое управлението на компанията след Карлос Таварес, който ръководи процеса по сливания, довел до създаване на Stellantis, но подаде оставка през декември на фона на разногласия с борда, дългогодишен спад на продажбите и 70% спад на нетната печалба миналата година.
В допълнение към финансовите проблеми, експертите от бранша са на мнение, че сега Антонио Филоса ще трябва да продължи да възстановява връзките с търговците, политиците и служителите, които бяха нарушени при мандата на Таварес, допълва CNBC.