„Посредствеността не си заслужава пътуването.“

Фразата беше част от първото публично послание на новия главен изпълнителен директор на Stellantis Антонио Филоса, след като беше назначен за ръководител на световния автомобилен производител.

Това е мантра, която се гради от десетилетия, след като прекарва 25 години в редиците на компанията, започвайки от началник на нощна смяна в бояджийския цех в Испания, издигайки се до лидерския пост днес.

Цитатът се позовава и на покойния главен изпълнителен директор на Fiat Chrysler Серджо Маркионе, ментор на Филоса, който почина внезапно през 2018 г., много преди автомобилният производител да образува Stellantis, компанията майка за марки като Jeep, Ram, Fiat и Chrysler.

Няколко бивши и настоящи ръководители и служители на Stellantis, които са работили с Филоса, изтъкват връзката му с Маркионе при разговор със CNBC.

Те го описват като привлекателен, колективен лидер, който познава добре бизнеса – от производствените цехове до кабинетите на главния мениджър, но пред когото предстоят множество предизвикателства и изпитания.

Последният главен изпълнителен директор, Карлос Таварес, който ръководи сливането за създаването на Stellantis, подаде оставка през декември на фона на разногласия с борда на компанията, дългогодишен спад на продажбите и 70% спад на нетната печалба миналата година.

Той, както и Маркионе, беше смятан за динамичен главен изпълнителен директор от хората в компанията и извън нея, но мнозина споделя мнението, че се е фокусирал твърде много върху намаляването на разходите в ущърб на бизнеса.

В допълнение към финансовите проблеми експертите от бранша заявиха, че Филоса ще трябва да продължи да възстановява връзките с търговците, политиците и служителите, които бяха нарушени при мандата на Таварес.

И освен това ще трябва да се справи с инвестиционните планове между традиционните и „електрифицираните“ модели като хибриди и електромобили.

„Трябва да управляваме прехода, нали? Не е тайна, че електрическите превозни средства ще бъдат силна част от бъдещето. Не само за Stellantis, но и за самата автомобилна индустрия“, заяви Филоса, тогавашен ръководител на Stellantis за Северна и Южна Америка, пред репортери през януари. „Темпото и скоростта, вероятно са нещо, което трябва да бъде леко преоценено.“

По това време Филоса заяви, че решението за темпото ще бъде взето от новия главен изпълнителен директор. Описа проблемите на компанията като „многозадачно предизвикателство“ за този, когото бордът ще назначи, а в крайна сметка това се оказа самият той, допълва CNBC.

„Многозадачно предизвикателство“

Филоса, сравнително млад главен изпълнителен директор на 51 години, започва разцвета на кариерата си, след като Таварес го повишава от главен изпълнителен директор на Jeep в главен оперативен директор на операциите на Stellantis в Америка, където дава приоритет на заздравяването на обтегнатите връзки.

Служителите са разстроени от съкращенията и уволненията, а франчайз търговците на дребно са разгневени от загубите на продажби и пазарен дял на Stellantis при Таварес. През септември Националният съвет на дилърите пише безпрецедентно отворено писмо, в което осъжда действията на Таварес.

„Вашата собствена дистрибуторска мрежа, вашата дилърска структура, е оставена в анемично и намалено състояние“, пише Кевин Фариш, дилър от Вирджиния, който ръководи съвета. Майкъл Бетенхаузен, дилър в Илинойс, който наследи Фариш, се изказа ласкаво за Филоса, но заяви, че все още има много за вършене.

„Трябва да работим заедно и да се задълбочим във всички въпроси, свързани с операциите в Северна Америка, и очакваме Антонио да продължи да бъде част от тези дискусии“, допълва той.

Глобалните продажби на Stellantis под ръководството на Таварес са спаднали с 12,3% от 6,5 млн. през 2021 г. – годината на създаване на компанията, до 5,7 млн. през 2024 г. Това включва приблизително 27% срив в САЩ през този период до 1,3 млн. продадени автомобила. Компанията падна от четвърто място по продажби в САЩ до шесто, от 11,6% пазарен дял до 8% през този период.

Филоса - роден в Неапол, заяви през януари, че основният приоритет за САЩ е да се увеличи пазарния дял на дребно, което включва продажби на клиенти, за разлика от тези за автопаркове или компании.

Автомобилният производител продължава да изпитва недостиг на продукти, което доведе до спад на общите му продажби с около 12% през първото тримесечие на тази година в сравнение със същия период миналата. Компанията отказа да оповести продажбите си на дребно от началото на годината, допълва CNBC.

Но новите продукти, като предстоящия обновен модел на Jeep Cherokee, допълнителните модели пикапи Ram 1500 и новия бензинов Dodge Charger, се очаква да увеличат продажбите, както и печалбата.

Приходите на Stellantis нарастват от създаването на компанията, но през 2024 г. спадат със 17,2% на годишна база до 156,9 млрд. евро (180,6 млрд. долара), докато други автомобилни производители като General Motors и Ford Motor отбелязват значително увеличение.

„Филоса влиза в ролята на главен изпълнителен директор в условията на значителни предизвикателства за компанията“, пише анализаторът на RBC Capital Markets Том Нараян. „Непосредствените му приоритети включват съживяване на представянето на американския пазар, рационализиране на обширното портфолио на Stellantis от 14 марки и подобряване на обтегнатите отношения с дилърите, профсъюзите и правителствата.“, допълва той.

„Логичен избор“

Назначаването на Филоса за главен изпълнителен директор се разглежда като сигурен, „логичен избор“ за автомобилния производител, който се опитва да се справи с проблемите, които сам си е причинил, както и с регулаторната несигурност, като например тарифите и глобалните икономически проблеми, според вътрешни за индустрията лица и наблюдатели.

„Мисля, че това е логичен, надежден избор“, заяви Таварес пред Bloomberg в края на май в първото си интервю за международна медия, откакто напусна. „Надявам се, че той ще получи подходяща подкрепа от борда на директорите. Така че нека да видим.“

След като беше обявен за главен изпълнителен директор на 28 май, Филоса посети много от заводите на автомобилния производител в САЩ, Канада и Европа. Съобщава се, че той е бил избран след шестмесечно търсене, което е включвало и други вътрешни и външни кандидати.

„За мен е истинска чест да бъда назначен за главен изпълнителен директор на тази велика компания Stellantis. Тя е моят дом вече 25 години. Това място е в кръвта ми“, заяви той в публикация в LinkedIn от 28 май.

Няколко настоящи и бивши ръководители на Stellantis го описват като „ангажиращ лидер“ и „слушател“, който се чувства особено добре в заводите и в разговорите със служителите, подобно на Маркионе.

„Работил съм рамо до рамо с него. Израснахме под ръководството на Серджо“, заяви пред CNBC глобалният ръководител на дизайна на Stellantis Ралф Жил. „Той е човечен. Той е визионер, енергичен, млад... и любопитен. Той е страхотен слушател. Харесвам способностите му за решаване на проблеми, за мен той обича дизайна.“

Маркионе нарича своите мениджъри „деца“, много от които, като Жил и Филоса, назначава на първите им високи ръководни позиции. Сред другите, които все още работят в Stellantis, са главният изпълнителен директор на Ram Тим Кунискис и главният маркетинг директор Оливие Франсоа.

„Антонио е страхотен“, казва Кунискис. „Той е една от движещите сили, заради които исках да се върна.“

Финансовият директор на Stellantis Дъглас Остерман изтъкна опита на Филоса в производството и изграждането на латиноамериканския бизнес на компанията, който остава регион с висока рентабилност.

„Той е много отворен лидер, който според мен наистина работи добре с цялата организация, с различни хора, с различни марки, като изгражда взаимоотношения“, заяви Остерман по време на събитие на Bernstein.

При назначаването на Филоса анализаторите на Bernstein в бележка за инвеститорите го определиха като „сигурен чифт ръце“, но сравнително невдъхновяващ избор за инвеститорите в сравнение с външен лидер, като например бившия финансов директор на Apple Лука Маестри, за когото се съобщава, че компанията е обмисляла.

„Мисля, че инвеститорите бяха доста развълнувани от перспективата за привличане на човек отвън“, коментира анализаторът на Bernstein Даниел Роеска пред CNBC. „Не че нямаше някой вътре, но след толкова голямо объркване инвеститорите сметнаха, че идеята за привличане на нещо отвън е добра.“

Филоса няма голям опит на толкова високопоставена позиция, за разлика от Маркионе и Таварес, които са изпитани автомобилни ветерани. Той е преминал през латиноамериканските операции на компанията и само за кратко е работил в Северна Америка, най-важният й пазар. Въпреки че е италианец, има ограничено работно време и в Европа – втория по важност регион.

Двама източници, които се съгласиха да говорят при условие за анонимност, заявиха, че той е лидер с нюх към работата, който понякога може да е взискателен, подобно на своите предшественици и други главни изпълнителни директори.

Филоса също така ще трябва да възстанови доверието на инвеститорите, което и Маркионе, и Таварес правеха с лекота. Трима източника, включително двама вътрешни за компанията лица, заявиха, че той все още няма качествата на главен изпълнителен директор като предшествениците си, нещо, което може да дойде с опита.

Анализаторът на UBS Патрик Хюмел отбеляза във финансова бележка миналия месец, че взаимодействието на Филоса с финансовата общност също е „ограничено“ до деня на капиталовите пазари през юни 2024 г.

Когато Филоса беше обявен за главен изпълнителен директор на 28 май, котираните в САЩ акции на компанията поевтиняха с 3,2%. Оттогава насам те са поевтинели с около 10% на фона на множество външни фактори.

Дневният спад на акциите всъщност е подобен на този, когато Маркионе прави коментара за „посредствеността“ по време на първия ден за инвеститори на компанията след обединяването на Chrysler и Fiat във Fiat Chrysler Automobiles или FCA на 6 май 2014 г. В този ден акциите падат с 3,9%.

„Тази сутрин ви казах, че нашата култура на FCA реагира по-добре, когато се сблъсква с цел и с предизвикателство“, казва Маркионе. „И нашият план има цел, защото когато всичко е казано и е направено, посредствеността не си заслужава пътуването.“, допълва лидерът на компанията.