Спешно се търси нов лидер: Кой ще поеме Renault след изненадата на Лука де Мео
Вътрешен човек или опитен мениджър от конкурентната Stellantis – дилемата на автомобилния производител няма лесно решение
&format=webp)
Внезапното напускане на Лука де Мео на поста главен изпълнителен директор в Renault изправи компанията пред спешно търсене на негов наследник.
Анализаторите споменават дългогодишния вътрешен човек Дени Льо Вот и Максим Пикат от конкурентната Stellantis като подходящи кандидати да продължат обрата във френския автомобилен производител.
В понеделник акциите на Renault паднаха с 8%, което е най-големият им еднодневен спад от февруари 2022 г., тъй като инвеститорите са сериозно притеснени за бъдещето на компанията без Де Мео начело. Акциите на френската луксозна група Kering, която той ще оглави, скочиха с около 10%, отбелязва Reuters.
Пикат, който е ръководител на отдела за глобални покупки и вериги за доставки в Stellantis, беше в надпреварата за поста главен изпълнителен директор в автомобилния производител № 4 в света, но загуби от Антонио Филоса.
Изпълнителният вицепрезидент Льо Вот се присъединява към Renault още от университета и ръководи бюджетната марка Dacia от май 2022 г.
Под негово ръководство Dacia успява да се представи добре с моделите Sandero и Duster. През април субкомпактният Sandero е номер 2 по продажби в Европа - след Renault Clio, а SUV моделът Duster е номер 7, по данни на изследователската компания JATO Dynamics.
Преди това Льо Вот има управленски стаж в Турция и Русия, където е главен оперативен директор от 2011 до 2013 г., и ръководи операциите в Северна Америка на партньора в алианса Nissan , където ръководи пускането на новия седан Altima през 2018 г.
Пикат прекарва цялата си кариера в PSA, а след това в Stellantis, създадена при сливането на френската група с FCA през 2021 г. От 2012 г. той е ръководител на марката Peugeot, където ръководи пускането на пазара на два от нейните бестселъри – SUV моделите 2008 и 3008.
Източник от Stellantis заяви, че не се знае дали той се интересува от висшия пост в Renault, но „няма да се изненада“, ако води разговори с френския автомобилен производител, допълва Reuters.
Анализатори от френската брокерска компания Kepler Cheuvreux заявиха, че и двамата биха могли да бъдат потенциални наследници на Де Мео, докато анализаторът от JP Morgan Хосе Асуменди отбелязва наличието на „силна скамейка“ от бранд мениджъри в Renault, включително и в Dacia. „Бихме предвидили потенциални външни кандидати от (други компании) като Stellantis, VW Group, Nissan, наред с други конкуренти“, допълва той.
Renault отказа да коментира плановете за приемственост.
Който и да наследи Де Мео на поста обаче, ще има трудна работа. Въпреки че той възроди Renault и преразгледа стратегическия съюз с Nissan по време на петте си години като главен изпълнителен директор, подобно на други традиционни производители, компанията е изправена пред нарастващата конкуренция от Китай и трябва да се осланя на партньорства, тъй като е по-малка от повечето основни производители.
Напускането на Де Мео ще засили опасенията относно способността на Renault да остане независима, смятат анализаторите на Jefferies – вечно предизвикателство в индустрия, изградена върху мащаба.
Според данни, събрани от индустриалния анализатор Фелипе Муньос, през 2024 г. Renault е 15-ият автомобилен производител в света по продажби, спад от 14-ото място през 2023 г. През последните години Renault беше изпреварен от китайските производители BYD, Chery и Changan, която вероятно ще я надмине по продажби и тази година.
За да компенсира малкия си мащаб, тъй като автомобилната индустрия се бори с огромните разходи за преминаване към електрическо задвижване, Renault под ръководството на Де Мео се обедини с редица партньори и инвеститори, включително Google, Qualcomm, китайската Geely. Именно тези партньорства помогнаха за намаляване на разходите, но профсъюзите твърдят, че те застрашават вътрешното ноу-хау на компанията, допълва Reuters.