Резервациите за бизнес пътувания от Европа до Съединените щати са се сринали с повече от една четвърт през април в сравнение със същия месец на 2024 г. Това е знак за все по-широкия срив на положителните възгледи за Америка при управлението на Доналд Тръмп.

Данните, споделени с POLITICO от базираната в Лондон HotelHub - платформа, специализирана в сектора на бизнес пътуванията, показват, че резервациите през април са намалели с 26% в сравнение с година по-рано. Това се случва в момент, когато САЩ отбелязват значително влошаване на репутацията си, след като Тръмп отприщи глобална търговска война и атакува традиционните съюзници на Вашингтон. На този фон социалните медии са пълни с истории за пътници, които са малтретирани при опит да влязат в страната.

„Има много несигурност около традиционното партньорство със САЩ след встъпването в длъжност на новата администрация и още повече след обявяването на митата“, казва Пол Реймънд, главен търговски директор на HotelHub.

По думите му широкообхватните мита, въведени от администрацията на Тръмп, „изглежда създадоха апетит у бизнеса да търси алтернативни пазари, които да предлагат по-голяма стабилност“.

Компаниите от цял свят остават далеч от все по-неприветливите САЩ. Данните на HotelHub показват, че резервациите на хотели за международни бизнес пътувания в страната са намалели с 19,3% през април, докато общите резервации в САЩ, включващи вътрешни престои - с 15,6%.

В някои европейски държави се наблюдава драстичен спад на бизнес пътуванията в САЩ. В Германия спадът е с 30,4%, във Франция - с 22,4%, а във Великобритания - с 14,4%. Пътуванията до САЩ се сриват и от Мексико и Канада, които са сред най-близките търговски партньори на Америка, засегнати от високи мита - сътветно с 18,8% и 18,1%.

„Истинското предизвикателство е непоследователността в съобщенията, които бизнесът получава от САЩ“, казва Реймънд. „Ако трябва да се замислите два пъти дали да правите бизнес в определен регион, вероятно е по-лесно да потърсите другаде“.

HotelHub споделя и данни за това къде европейските компании пренасочват бизнес пътуванията си след завръщането на Тръмп в Белия дом. От 1 януари до 30 април страните, в които се наблюдава най-значително увеличение на резервациите от Европа, са Норвегия (с 23,3%), Турция (с 19,3%), Австралия (с 18,9%), Япония (с 10,1%) и Индия с ръст от 7,2%.

Рязкото намаляване на резервациите в САЩ е изключение в сравнение с други пазари. Според HotelHub общият брой на резервациите с произход от Европа за първите четири месеца на годината е спаднал леко с 1,6% в сравнение със същия период на 2024 г., така че промените в предпочитанията към държавите не се дължат на значителен скок или спад в общия обем на резервациите.

„По неофициални канали също така чухме, че европейските туристи все повече се колебаят дали да пътуват до САЩ, което също може да окаже влияние върху това къде са склонни да отидат служителите“, казва Реймънд, като се позова на сектора на туристическите пътувания, който HotelHub не обхваща.

Миналата седмица Световният съвет за пътувания и туризъм, лоби на индустрията, изчисли, че през 2025 г. ще бъдат загубени 12,5 млрд. долара от разходите на международните посетители в САЩ. Последното изследване на лобито за икономическото въздействие показа 6,9% спад в разходите на международните посетители - от 181 млрд. долара през 2024 г. до 168,7 млрд. долара през тази година, което бие тревога за американския туризъм.

За разлика от това, разходите на местните туристи се очаква да останат стабилни на ниво от около 1,5 трилиона долара - цифра, която показва, че туристическата индустрия на САЩ е почти 90% зависима от вътрешните пътувания.

„Свидетели сме на спад в популярността на чуждестранните туристи, които идват в САЩ“, казва Ели Мерц, финансов директор на Airbnb, по време на разговора за приходите на платформата за резервации за първото тримесечие. „По-малко популярно е да се идва в САЩ в сравнение с преди година, също и в сравнение с началото на годината“.

Онлайн туристическата агенция Booking.com също отбеляза забавяне на американския туризъм.

„Ако разгледаме ръста на нощувките в стаи по региони през първото тримесечие, Европа и Азия отбелязаха висок едноцифрен скок, останалата част от света - нисък двуцифрен, а САЩ - нисък едноцифрен ръст“, разкриха от платформата в резултатите си за първото тримесечие.