35-годишнината на българската строително-инвестиционна компания „Планекс“ съвпада със завършването на „Морени клуб резиденс“ – един от най-мащабните жилищни проекти в подножието на Витоша през последното десетилетие.

Комплексът, реализиран поетапно, обединява нискоетажно строителство, големи общи пространства и специфичен подход към планирането на средата – концепция, която компанията посочва като своя еволюция през годините.

На фона на силния интерес към жилищни имоти, спорната „еуфория“ на пазара и нарастващите строителни разходи, основателят на „Планекс“ инж. Пламен Андреев споделя как компанията оценява развитието си, как вижда проекта „Морени“ като завършена разработка и какви са очакванията му за сектора в следващите месеци.

Г-н Андреев, в края на ноември тази година „Планекс“ става на 35 години. Какво е за Вас тази годишнина?

Поглед назад във времето, оценка на постигнатото и визия за напред в бъдещето. След като сме запазили репутацията си толкова години, това означава добре свършена работа, верни принципи и подход при прилагането им във всеки един период на развитието ни. Ние надграждахме продукта - от строителство на най-обикновени сгради (като всички през 90-те години) и продажба на апартаменти, до ниво, в което водещи са средата за живот, социалните и демографски изисквания и актуалните нужди на съвременните хора. При всеки следващ проект се стремим до максимум да използваме даденостите на съответния терен, за да измислим концепция, съобразена с това кои ще бъдат нашите клиенти, как биха живели като общност. Този анализ на потенциалния клиент е основа на заданието за проектиране и цялостната концепция на продукта.

Извървяхме дълъг път и сме наясно, че това което създаваме, не е просто съвкупност от бетон, тухли, дограми и прозорци. А е домове за хората, в които въздухът, водата, слънцето, елиминирането на замърсяванията на средата, определят както начина на живот, така и търговските параметри на проектите, които реализираме.

В този смисъл каква е оценката Ви за „Морени клуб резиденс“ като завършен проект и реализация на продажбите?

И друг път съм казвал, че за мен „Морени“ е сбъдната мечта. Всеки може да види това, посещавайки завършените етапи от този проект – тишина, спокойствие и сигурност, чист въздух, млади семейства по алеите и общите пространства – езеро, детска зона. Да усети какъв е ефектът от изнасянето на автомобилния трафик по периферията на терена почти без контакт с пешеходците, без шум и дим. Да се чувства нормално, в човешки мащаб с нискоетажното застрояване, а не заплашен от надвиснали над него сгради и т.н.

Що се отнася до реализацията на имотите – ние никога не сме искали да продаваме бързо. Строим на етапи, продаваме на етапи, стараем се да не пречим на хората, които живеят във вече завършените сгради. Към момента от общо 380 имота (къщи и апартаменти) са останали няколко апартамента в последния етап.

Ние сме наясно, че „Морени“ като големина на терена, ниски параметри на застрояване, природа, локация, елегантна среда, паркоустройство и озеленяване, архитектура и условия на живота, е уникален проект. Не са много терените, където може да се получи такъв продукт. Ние сме доволни, че сме усетили тези възможности и сме се намесили интелигентно в природата, за да се получи това, което е. На това се дължи и интересът към „Морени“. Придобиването на такъв топ клас имот е възможност, при която не винаги има втори път. Това казват нашите клиенти, не е мое заключение.

Какво мислите за пазара и еуфорията за придобиване на имоти в последните две години?

Направиха се добри проекти, но има и много посредствени изпълнения – въпрос на принципи и на интелект на предприемачите, може би. Всеки човек може да прави нещата до нивото на своята компетентност. Прави сте, че в последните година-две пазарът е пазар на „бързите пари“. Като започвах частния бизнес преди 35 години имаше една поредица статии във в. „168 часа“ за банкера Атанас Буров. От тогава ми е останало в ума заглавието: „Бързата печалба изяжда фирмата“. По-важно е какво остава след теб и каква е оценката на хората и обществото, отколкото да отупаш за 3-4 години пет „общежития“, да спечелиш ХXXL пари, да си купиш последен модел кола, къща в Гърция и да си всяка година през зимата в Бали, Тайланд или Малдивите.

Дългосрочните цели, професионалните постижения и отговорността към обществото са гаранция за устойчивост и сигурно бъдеще. Затова трябва да се правят качествени проекти, да се влагат повече средства в съвременни материали и технологии, да се инвестира в архитектура, естетика, среда. Естествено, продажните цени стават по-високи. Има немалко и такива сгради. За съжаление, обаче, ще бъдем принудени дълги години да гледаме и сградите с „изгодни оферти“. Те са повече от другите.

Пазарът се развива от принципа на търсене и предлагане, но купуването на имот не е пазаруване в супермаркета. Имотът е стока, която трябва да носи добавена стойност, да запази стойността си във времето. Съмнявам се, че голяма част от масовите имоти ще оправдаят очакванията на тези, които са вложили спестяванията и кредитите си в закупуването им. Наличието на много „празни“ апартаменти (за София – десетки хиляди като брой) несъмнено ще повлияе и на пазара на наемите.

Какво очаквате да се случи с пазара на недвижими имоти в близко бъдеще?

В моментната бизнес среда, предвид влизането в Еврозоната, финансово-икономическата и лабилната политическа обстановка, не мога да правя прогнози. Нека да изчакаме 6-7 месеца и дано тогава бъдещето да е по-предвидимо. Днес обективната ситуация е следната: нарастващи строителни разходи предвид растящите цени на труда, ниска производителност, недостиг на качествена работна ръка, „далновидна“ държавна политика в посока „убийство на частната златна кокошка“. Не знам какво ново можем да очакваме за цените на горивата, материалите и полуфабрикатите предвид войната в Украйна, санкциите на САЩ и т.н. Продажните цени няма как да „падат“ при ръст на строителната стойност и цена на земята, но ще растат по-бавно. Ще намалява броят на клиентите „българи в България“, но се надявам на компенсиране с „българи от чужбина“. От това следва, че с вдигане на разходите, маржът на печалбата ще намалява.

Дано намаляващите печалби да повлияят на интереса като цяло към предприемаческия бизнес и в резултат браншът да се пречисти от временно присъстващи „строители по съвместителство“.

Какво да очакваме от Планекс Инвест в следващите години след „Морени“?

Продължаваме напред с повишено внимание. Ние не можем да правим друго – за това сме учили, цял живот това сме правили. Процедираме няколко нови проекта. Имаме идеи за модернизиране на мениджмънта и управлението на процесите. Следващата ни стъпка при усъвършенстването на продукта е в контекста на технологиите, промяна на начина на живот, отдих и физическа активност. Отново с респект и отговорност към природата и ресурсите. Защо не и по оптимизиране на разходите за енергия и вода, сигурност и поддръжка, които също имат отношение към стандарта на живот и комфорта на хората.

Инж. Плaмeн Aндpeeв е предприемач с повече от 40 години опит в строителството и инвестициите в България. През 1990 година основава "Планекс", а от 2019 година е мaжopитapeн coбcтвeниĸ нa гpyпaтa „Плaнeĸc ĸoнцeпт", която обединява няколко компании, работещи в сферата на строителството, инвестициите, управлението и поддръжката на сгради, туризма и хотелиерството. „Планeĸc Инвecт" OOД е част от тях.