Европейски и британски компании разкриват тежестта на търговската война, започната от Тръмп
Ръководители предупреждават за предизвикателствата пред бизнеса и дестабилизиращия ефект от продължителната несигурност
&format=webp)
Европейски и британски компании открито говорят за последиците от търговската война, водена от САЩ, като ръководителите им посочват негативния ефект върху потребителското доверие, рисковете за веригите на доставки и дестабилизиращото въздействие на продължителната несигурност относно нивото на митата, пише Financial Times.
Nestlé – най-голямата компания за хранителни стоки в света, Mercedes-Benz и британската група за потребителски стоки Unilever са сред множеството компании, които предупредиха инвеститорите за променената бизнес среда, откакто Доналд Тръмп обяви вълна от мита срещу търговските партньори на Америка миналия месец.
В първите тримесечни резултати след така наречения „ден на освобождението“ на американския президент, компаниите изложиха многопластовите предизвикателства, включително забавянето в САЩ – ключов пазар – и отслабващите надежди за силно икономическо възстановяване в еврозоната.
Йеспер Бродин, ръководител на Ingka – компанията, която управлява по-голямата част от магазините на Ikea, посочва, че едно от най-големите предизвикателства е как да се реагира на скоростта, с която Белият дом обявява политики с потенциално дългосрочно въздействие върху веригите за доставки и ценовите стратегии.
„Спомням си времето, когато политиците действаха бавно, а компаниите бяха бързи. Днес обаче Ikea не може да адаптира присъствието и стратегията си в такъв кратък времеви хоризонт“, казва Бродин пред Financial Times, добавяйки, че компанията обикновено планира поне 10 години напред при избора на локация за нови производствени мощности.
Търговската политика на Тръмп, която според него ще донесе инвестиции, заводи и работни места в Америка, доминира дискусиите по време на тримесечните отчети на европейски и британски компании.
През април митата са били споменавани 223 пъти по време на разговорите на компании от индекса Stoxx Europe 600, който включва и много дружества, регистрирани в Лондон, според данни на FactSet. За сравнение, през март тези споменавания са били 115.
Рязкото увеличение отразява въздействието от събитието на 2 април – „денят на освобождението“ – когато Тръмп наложи основно мито от 10% за търговските партньори и по-високи, така наречени „реципрочни“ мита, за десетки държави. Впоследствие Белият дом отложи въвеждането на по-високите мита с 90 дни, за да даде време за преговори по търговски сделки.
Тъй като основните мита влязоха в сила едва на 5 април, броят на компаниите, които могат да посочат конкретна цена на тези налози, остава ограничен.
Въпреки това много ръководители твърдят, че продължителната несигурност относно крайните нива на митата и окончателната форма на търговските споразумения сама по себе си е вредна, тъй като възпрепятства планирането и съставянето на финансови прогнози, посочва FT.
„Смятам, че несигурността, породена от икономическата политика, търговските войни и развитието на финансовите пазари, увеличи притесненията и доведе до още по-голяма нестабилност“, казва главният изпълнителен директор на Nestlé Лоран Фрейкс.
Преговорите между ЕС и САЩ бележат слаб напредък, като Брюксел се готви да наложи ответни мита на 8 юли, ако не бъде постигнато търговско споразумение. Великобритания и САЩ все още водят преговори по своя сделка.
Изправени пред липсата на яснота, компании като Stellantis собственик на марките Fiat и Chrysler, Mercedes-Benz и Volvo Cars са сред тези, които се отказаха от прогнозите си.
„Все повече компании започват да говорят за нежелание да правят дългосрочни планове“, казва Фабиана Федели, портфолио мениджър в M&G Investments.
Инвеститорите все още очакват тримесечните отчети на много от общо 517 компании в индекса Stoxx 600, но вече става ясно колко неблагоприятно влияят митата върху потребителското доверие и сключването на сделки.
Британската компания Reckitt, производител на Strepsils и Dettol, посочва, че пазарната волатилност, предизвикана от „деня на освобождението“, може да повлияе върху многомилиардната продажба на подразделението ѝ за почистващи продукти.
Лоран Фрейкс от Nestlé посочва пред анализатори, че годината е започнала с потребители, които меко казано, не са били оптимистично настроени, а митата са влошили още повече ситуацията.
Unilever – една от най-големите компании в индекса FTSE 100 – изтъква възможното въздействие на резки валутни колебания след въвеждането на митата, като временно изпълняващият длъжността главен финансов директор Шринивас Патак описва рязкото обезценяване на долара спрямо еврото в рамките на няколко седмици като „безпрецедентно“.
Междувременно глобалните борси отбелязаха ръст през последната седмица заради сигналите, че САЩ и Китай може да започнат търсене на изход от търговския си конфликт, който доведе до взаимно налагане на наказателни мита от Вашингтон и Пекин.
Ръководителите използваха тримесечните си отчети, за да подчертаят нуждата от реална яснота по търговската политика – и за да могат компаниите отново да вземат значими бизнес решения.
Британският търговец на дрехи Primark, който планира да удвои броя на магазините си в САЩ до 60 до следващата година, може да премести част от производството си от Китай, според Джордж Уестън, главен изпълнителен директор на Associated British Foods – компанията майка на Primark.
Но той добавя: „Ще адаптираме веригите си за доставки едва когато имаме малко повече яснота за дългосрочната позиция на различните пазари спрямо американския.“