Произходът като променлива: Как китайските компании заобикалят митата на САЩ
Въпреки че китайскоите износители вече са създали схема за заобикаляне на тарифите, пренасочването на много стоки към вътрешния пазар заплашва Китай с дефлация
&format=webp)
Китайските износители увеличават усилията си да избегнат митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, като изпращат стоките си през трети държави, за да прикрият истинския им произход.
Местните платформи за социални медии са залети с реклами, предлагащи „промяна на мястото на произход“, а притокът на стоки от Китай предизвиква тревога в съседните държави. Те се опасяват да не се превърнат в междинни пунктове за търговия, всъщност предназначена за САЩ. Все по-широкото използване на тази тактика подчертава опасенията на износителите, че новите мита от 145%, наложени от Тръмп върху китайските стоки, ще ги лишат от достъп до един от най-важните им пазари.
„Тарифата е твърде висока“, казва пред Financial Times Сара Оу, продавач в Baitai Lighting, износител, базиран в южния китайски град Чжуншан. „Но ние можем да продаваме стоките на съседни държави, а след това съседните държави да ги продават на САЩ. По този начин тя ще намалее“.
Търговските закони на САЩ изискват стоките да претърпят „съществена трансформация“ в дадена страна, обикновено включваща преработка или производство, които добавят значителна стойност, за да се определят като стоки с произход от нея от гледна точка на тарифите. Но реклами в платформи за социални медии, като Xiaohongshu, предлагат на износителите да им помогнат да изпратят стоките в страни като Малайзия, където ще им бъде издаден нов сертификат за произход и след това ще бъдат изпратени в САЩ.
„САЩ са наложили мита върху китайски продукти? Транзитирайте през Малайзия, за да ги „трансформирате“ в стоки от Югоизточна Азия!“, се казва в една реклама, публикувана тази седмица в Xiaohongshu от акаунт с име Ruby - Third Country Transshipment. „САЩ са въвели ограничения за китайските дървени подови настилки и прибори за хранене? Променете произхода в Малайзия за безпроблемно митническо оформяне“.
Миналия месец южнокорейската митническа агенция съобщава, че през първото тримесечие на тази година е открила чуждестранни продукти на стойност 29,5 млрд. вона (21 млн. долара) с фалшифицирани страни на произход, като повечето от тях са идвали от Китай и почти всички са били предназначени за САЩ.
„Напоследък наблюдаваме рязко увеличение на случаите, при които страната ни се използва като байпас за продукти, за да се избегнат различни тарифи и ограничения заради промените в търговската политика на правителството на САЩ“, се казва в изявление на агенцията. „Открихме многобройни случаи, при които произходът на китайските продукти е бил фалшифициран като корейски“.
Миналия месец Министерството на промишлеността и търговията на Виетнам призова местните търговски асоциации, износителите и производителите да засилят проверките на произхода на суровините и вложените стоки и да предотвратят издаването на фалшиви сертификати. Министерството на външната търговия на Тайланд също представи мерки за затягане на проверките за произход на продукти, предназначени за САЩ, с цел предотвратяване на укриването на мита.
Оу от Baitai коментира, че подобно на много китайски производители, компанията доставя стоки по модела „free on board“, при който купувачите поемат отговорност за продуктите, след като те напуснат отправното пристанище, намалявайки правния риск за износителя.
„Клиентите трябва само да намерят пристанища в Гуанджоу или Шънджън и стига стоките да отидат там, ние сме изпълнили мисията си. След това не е наша работа какво се случва“, казва тя.
Търговци от две логистични компании казват пред Financial Times, че могат да изпращат стоки до пристанище Кланг в Малайзия, откъдето да преместят артикулите в местни контейнери и да сменят етикетите и опаковките им. Те имат връзки с фабрики в Малайзия, които могат да помогнат за издаването на сертификати за произход.
Министерството на инвестициите, търговията и промишлеността на Малайзия казва в свое изявление, че страната е „недвусмислено ангажирана с поддържането на интегритета на международните търговски практики“ и „разглежда всеки опит за заобикаляне на тарифите чрез неверни декларации, независимо дали са свързани със стойността или произхода на стоките, като сериозно престъпление“.
Според консултант, който съветва компании по въпросите на трансграничната търговия, промяната на произхода е един от двата основни метода, които се използват, за да се избегнат новите налози на Тръмп. Другият е смесването на скъпи стоки с по-евтини, така че износителите да могат измамно да твърдят, че общата цена на пратките е по-ниска.
Дълбока дефлация заплашва Китай
Все пак умопомрачителните мита на Вашингтон принуждават Пекин да помага на износителите да пренасочват продажбите си към вътрешния пазар. А този ход заплашва да тласне втората по големина икономика в света към по-дълбока дефлация.
Местните китайски власти в различните провинции и големите предприятия изразиха подкрепа за подпомагане на засегнатите от митата износители да пренасочат продуктите си за продажба на вътрешния пазар. JD.com, Tencent и Douyin, сестринското приложение на TikTok в Китай, са сред гигантите в електронната търговия, които насърчават продажбите на тези стоки на китайските потребители.
В изявление от миналия месец заместник-министърът на търговията Шън Цюпин определи огромния вътрешен пазар на Китай като важен буфер за износителите при преодоляване на външни сътресения, като призова местните власти да координират усилията си за стабилизиране на износа и стимулиране на потреблението.
„Страничният ефект е свирепа ценова война между китайските компании“, казва Инке Джоу, старши икономист за Китай в Barclays Bank.
JD.com например обещава 200 млрд. юана (28 млрд. долара), за да подпомогне износителите, и създава специален раздел в платформата си за стоки, първоначално предназначени за американски купувачи, с отстъпки до 55%.
„Напливът на стоки с отстъпки, предназначени в началото за американския пазар, ще намали рентабилността на компаниите. Това, от своя страна, ще се отрази на заетостта”, казва Джоу.
А несигурните перспективи за работа и притесненията за стабилността на доходите вече допринасят за слабото потребителско търсене. След като през 2023 г. и 2024 г. се колебаеше малко над нулата, индексът на потребителските цени премина на отрицателна територия, намалявайки в продължение на два поредни месеца през февруари и март.
Тъй като търговската война срива поръчките за износ, дефлацията при цените на едро в Китай вероятно ще се задълбочи до 2,8% през април спрямо 2,5% през март, според екип икономисти от Morgan Stanley.
„Смятаме, че въздействието на митата ще бъде най-силно през това тримесечие, тъй като много износители спряха производството и доставките си за САЩ“, казват те.
За цялата година Шан Хуей, главен икономист за Китай в Goldman Sachs, очаква индексът на потребителските цени в Китай да спадне до 0% от 0,2% годишен ръст през 2024 г., а този на производствените цени да се понижи с 1,6% от 2,2% през миналата година.
„Цените ще трябва да паднат за местните и други чуждестранни купувачи, за да помогнат за абсорбирането на излишното предлагане, оставено от американските вносители“, казва Шан, добавяйки, че производственият капацитет може да не се приспособи бързо към „внезапното увеличение на митата“, което вероятно ще задълбочи проблемите със свръхкапацитета в някои отрасли.
Goldman прогнозира, че реалният брутен вътрешен продукт на Китай ще нарасне с едва 4% през тази година, докато китайските власти са си поставили за цел растежът за 2025 г. да бъде „около 5%“.
„Съгласуваните усилия на Пекин да помогне на износителите да разтоварят стоките, засегнати от американските мита, може да се окажат само временна мярка”, казва Шен Менг, директор в базираната в Пекин бутикова инвестиционна банка Chanson & Co.
Загубата на достъп до американския пазар задълбочава напрежението върху китайските износители, като към слабото вътрешно търсене се прибавят още по-интензивни ценови войни, тънки маржове, забавяне на плащанията и висок процент на връщане на стоки.
„За износителите, които можеха да изискват по-високи цени от американските потребители, продажбата на вътрешния пазар на Китай е просто начин да се изчистят непродадените запаси и да се облекчи краткосрочният натиск върху паричните потоци“, добавя Шен. „Мястото за печалба е малко.“
Тъй като все повече компании затварят или намаляват дейността си, последиците ще се разпространят на пазара на труда. Според изчисленията на Шън от Goldman Sachs 16 млн. работни места, т.е. над 2% от работната сила в Китай, са свързани с производството на стоки, предназначени за САЩ.