В „спешното отделение” на Stellantis – ще съживи ли пазарния си дял компанията
Главният изпълнителен директор Антонио Филоса трябва да изведе автомобилния производител от хаоса на Карлос Таварес, който се стремеше към високи маржове чрез съкращаване на разходите и повишаване на цените, което доведе до масов отлив на клиенти
,fit(1001:538)&format=webp)
Новият главен изпълнителен директор на Stellantis Антонио Филоса дава приоритет на ръста на продажбите пред печалбите, включително чрез продажби на автопарк с по-ниска печалба и инвестиции в достъпни модели.
Амбицията е да си върне пазарния дял в Северна Америка и Европа, и отново да заеме позицията на четвъртия по големина производител в света, съобщават запознати източници на Reuters.
Филоса, който пое поста през юни, стартира операция, описана от един от източниците като „спешно отделение“, за да оправи бъркотията, оставена от предшественика му Карлос Таварес, който се стремеше към високи маржове чрез комбинация от съкращаване на разходите и повишаване на цените, което доведе до масов отлив на клиенти.
Таварес беше принуден да напусне поста си в края на миналата година, след като продажбите на Stellantis за 2024 г. се сринаха с 15% в САЩ – основният източник на печалба за автомобилния производител, докато тезив цялата индустрия се повишиха с 2,2%, оставяйки дилърите да се давят в остарели запаси, допълва Reuters.
Непосредствената цел на Филоса е да постигне продажби и приходи през тази година над ниските очаквания на анализаторите, най-оптимистичните от които сочат равни резултати спрямо 2024 г., посочва същият източник.
Първите данни показват, че стратегията му започва да дава резултати. Продажбите на Stellantis в Северна Америка са се увеличили с 6% през третото тримесечие, първото увеличение за последните осем тримесечия.
Подробностите за краткосрочната стратегия на Филоса и дългосрочната жизнеспособност на марката идват в момент, когато тя се бори за връщане на загубения пазарен дял.
Плановете са насочени към възстановяване на доверието на клиентите, инвеститорите и дилърите, като същевременно се поддържат автомобилните фабрики в работно състояние.
Reuters е разговаряла с общо шестима източника – двама вътрешни служители, двама външни лица, запознати с въпроса, и двама представители на големи акционери на Stellantis, коментиращи темата при условие за анонимност.
Стратегията на Stellantis се реализира в момент, в който автомобилната индустрия се адаптира към американските мита, като същевременно се бори със скъпоструващия преход към електромобили и агресивната конкуренция от страна на Китай. Под ръководството на Филоса „Stellantis ускорява действията си... за да коригира стратегически и оперативни решения“, заявява говорител на компанията.
Планът има подкрепата на големи инвеститори – Exor на семейство Анели, Peugeot и френското правителство.
Тактиката на Филоса включва прибягване до продажби на автомобилни паркове в САЩ –с по-ниска печалба на компании за отдаване под наем, корпорации и правителствени агенции, които автомобилните производители традиционно използват, за да разтоварят складовите си наличности и да подсилят продажбите си, заявява друг източник от индустрията, докато Stellantis инвестира и в печелившите модели Jeep и Ram, които се търсят от клиентите.
Филоса работи и по един по-дългосрочен проблем, който предшественикът му е оставил нерешен: да разбере кои от разрастващите се 14 марки в портфолиото, включително Fiat, Peugeot, Citroen и Maserati – имат жизнеспособно бъдеще, казва първият източник.
Компанията също така ще се откаже от амбициозните си цели за продажби на електромобили, тъй като Филоса поставя американския пазар като свой основен приоритет, за разлика от Таварес, който пое в „обратната посока“.
„Филоса напълно разбира какво носи Северна Америка на компанията“, обяснява Сам Фиорани, вицепрезидент на изследователската компания AutoForecast Solutions.
Назад към основите с фокус върху популярните марки и достъпността
Основана в началото на 2021 г. след сливането на Fiat Chrysler и френския производител на Peugeot PSA, Stellantis имаше смели амбиции да доминира в бъдещите автомобилни технологии, докато светът преминаваше към електромобилите.
Но производителят намали разходите и премахна популярни модели като Jeep Cherokee на американския пазар, за да осигури двуцифрените маржове, които бившият главен изпълнителен директор Таварес обеща на акционерите.
Stellantis определи твърде високи цени за клиентите и позволи на конкуренти като Ford да отнемат пазарен дял от марката Jeep. Делът на компанията в САЩ спада под 8% досега за тази година - най-ниският за Stellantis и Fiat Chrysler преди това от 12,5% през 2020 г., според данни на компанията за продажби на автомобили Edmunds.
Под ръководството на Филоса производителят се е отказал от преките инвестиции в автономното шофиране, и от водородните автомобили, като се е върнал към основните принципи.
Това включва и отмяната на ключовото обещание на Таварес, че до 2030 г. 100% от продажбите на Stellantis в Европа и 50% в САЩ ще бъдат електромобили.
Групата вече е въвела отново популярни модели като Cherokee и мощния осемцилиндров бензинов двигател Hemi на американския пазар. Планират се по-достъпни модели, за да се възвърне пазарният дял, загубен в полза на конкуренти, предлагащи автомобили от входния клас.
Филоса заяви този месец, че поредицата от продуктови лансирания на Stellantis ще доведе до ръст на продажбите, който е „високо устойчив и прогресивно по-добър от тримесечие на тримесечие“.
„Те направиха редица грешки през последните години“, казва Фиорани от AutoForecast и допълва: „Трябва да преструктурират гамата си, да съживят Dodge или някой друг с продукт, който струва под 30 000 долара.“
Източник от компанията заяви, че Stellantis е уверена, че може да си възвърне загубения пазарен дял в САЩ, но не посочва конкретни цели.
Марко Сантино, партньор в консултантската компания Oliver Wyman, смята, че възстановяването на пазарния дял на Stellantis в САЩ до нивата от 2021 г. е осъществимо.
„Това е реалистична цел за Северна Америка, където групата се сблъска с предизвикателства, но цялостната й структура е останала практически същата“.
Филоса преобразува ръководството на Stellantis, като повиши доверени италиански и бразилски мениджъри от времето си във FCA и Stellantis в Латинска Америка. Той наема нови мениджъри, инженери и технически експерти, за да подсили редиците, изчерпани под ръководството на Таварес, допълва двама източника.
Жертване на маржове
Продажбите на корпоративни автопаркове, които бяха ограничени по времето на Таварес, се използват за възстановяване на обемите на Stellantis и поддържане на производството, според източник от бранша.
Макар маржовете на автопарка да са по-ниски от тези на продажбите на дребно, те помагат за поддържане на видимостта и да подкрепят производството, ако „се правят добре“, казва Фиорани от AutoForecast.
„Ако никой не кара даден модел, купувачите на дребно няма да знаят, че той съществува, без скъпа реклама“, обяснява той, имайки предвид, че ако потребителите видят кола на пътя или я карат като част от автопарк под наем, е по-вероятно да я разгледат по-отблизо.
Американският дилър Хари Крайсуел, президент на Criswell Automotive, която управлява 12 дилърства във Вирджиния и Мериленд, каза, че Stellantis обръща повече внимание на търговските и флотните дилъри. „Те искат да продават коли. Искат да произвеждат... коли с много по-добро качество от това, което са произвеждали досега.“
Филоса е готов да пожертва краткосрочните маржове, като инвестира в по-добри продукти, за да докаже, че Stellantis може да произвежда популярни коли, казват трима от източниците.
На този фон през октомври беше обявена инвестиция от 13 милиарда долара в американския пазар, за да стимулира продажбите и да компенсира митата.
Големите инвеститори в Stellantis знаят, че реалните промени ще отнемат години и засега са склонни да не оказват натиск върху Филоса за рентабилността, заявяват три източника, включително и двама акционери.
През октомври главният изпълнителен директор заяви, че марж от 6-8% върху коригираната оперативна печалба (AOI) е „разумна цел в средносрочен и дългосрочен план“.
Очаква се коригираната оперативна печалба на Stellantis да достигне ниски едноцифрени стойности тази година. Повечето анализатори не очакват нищо над 5% през 2027 г. – спрямо около 13% през 2022 и 2023 г.
Но търпението на акционерите може да се изчерпи, ако маржовете не се повишат скоро след увеличаването на продажбите. Спред един от източниците, макар увеличаването на продажбите да е „добро нещо, са необходими и маржове, за да се финансират инвестиции“.
„Едно плюс едно не е равно на две“
Още преди създаването на Stellantis, Таварес, тогавашен главен изпълнителен директор на PSA, предупреди, че автомобилната индустрия навлиза в „дарвинистки“ период, в който само най-гъвкавите марки ще оцелеят.
Но въпреки че като главен изпълнителен директор той повтори своя дарвинистки рефрен, никога не се докосна до нито една от 14-те марки на автомобилния производител.
За разлика от САЩ, където марките на Stellantis имат различни клиенти, но споделят едни и същи дилъри, в Европа сливането на FCA и PSA обедини марки, които се припокриват, което прави възстановяването на загубения пазарен дял там много по-трудно, коментира Сантино от Oliver Wyman.
„Това е по-трудна цел за Европа. В този случай едно плюс едно не е равно на две“, допълва анализаторът.
Марки като Peugeot и Opel се конкурират в сходни продуктови сегменти, докато премиум марките DS и Lancia имат минимален пазарен дял. Затова Филоса оценява дългосрочната жизнеспособност на всички 14 в неговото портфолио. Опциите засега могат да включват премахване на някои, особено на припокриващите се европейски.
Следващите няколко месеца ще бъдат критични.
Силните продажби в САЩ в края на годината могат да спечелят време на Филоса, за да изработи дългосрочна стратегия и да успокои инвеститорите, че Stellantis не е в структурен упадък.
„Дали са там, където трябва да бъдат? Не, дори не са близо. Но мисля, че постигат забележителен напредък за кратко време.“, отбелязва в допълнение Крайсуел.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)