Евтините EV чупят рекорди по продажби сред по-бедните европейци
Автомобилни производители като Renault и Stellantis привличат все повече купувачи с по-ниски доходи.
&format=webp)
Според ново проучване между април и юни в Западна Европа е регистриран рекорден брой електромобили, благодарение на появата на по-достъпни автомобили с батерии на пазара.
Близо 600 000 електромобили с батерии (BEV) са излезли на пътя през последното тримесечие. Това даде тласък на продажбите, които през миналата година са нараснали по-бавно от прогнозираното.
Рекордното разпространение, което вероятно ще бъде надминато през текущото тримесечие, се дължи на появата на по-достъпни BEV на пазара и ускоряването на продажбите в Южна Европа, според Матиас Шмид, автомобилен анализатор от Берлин, цитиран от The Guardian.
„Електрическите автомобили за първи път стават по-достъпни и по-привлекателни за частните потребители. Преди това те бяха предназначени само за корпоративни потребители, шофьори на служебни автомобили“, пояснява Шмид.
Макар че електрическите автомобили са много по-евтини за поддръжка от техните бензинови еквиваленти, те често се предлагат на по-висока цена. Появата на по-малки и по-евтини модели се счита за важна стъпка в привличането на купувачите с по-ниски доходи.
Европейските автомобилни производители, като Stellantis, собственик на Citroën, и Renault, започнаха да въвеждат по-достъпни модели, за да привлекат потенциални купувачи, чувствителни към цените, и да намалят средните емисии на автомобилния си парк в съответствие с регламентите на ЕС.
Продължаващото разширяване на мрежата за зареждане в цяла Европа също спомага за за преодоляване на тревогата, че автомобилът може да остане без заряд по време на пътуване.
В резултат на това се прогнозира, че тримесечните продажби в Западна Европа ще надхвърлят 600 000 за първи път между юли и септември. Това се дължи отчасти на пускането на новите регистрационни номера в Обединеното кралство през септември, което традиционно стимулира продажбите.
Продажбите на електромобили, произведени в Китай, също нарастват в цяла Европа. Това е особено вярно за BYD, която се състезава с Tesla на Илон Мъск за титлата на най-голям производител на електромобили в света и се фокусира върху пазара в Обединеното кралство, Испания и Италия.
Една четвърт от автомобилите на BYD, изпратени за Европа, се озовават на британските пътища, посочва Шмид. В края на 2024 г. ЕС въведе мита до 35% върху китайските електромобили. Решението не беше прието в Обединеното кралство. В момента един на всеки 10 електромобила на европейските пътища е произведен в Китай.
В последните месеци на годината се очаква възстановяването на схемата за социален лизинг във Франция. Това в комбинация с повторното въвеждане на схема за субсидии за електромобили от правителството на Обединеното кралство, която ще намали цената на някои електромобили с до 4340 евро, ще доведе до увеличение на продажбите.
Във Великобритания обаче отстъпка до 10 % ще бъде достъпна само за „най-екологичните“ автомобили и тези с цена под 42 874 евро. Следователно нито автомобилите Tesla, чиято цена започва от около 46 340 евро, нито китайските автомобили от производители като BYD ще отговарят на условията.