Ford модифицира знакова произведствена линия на 112 години, за да произвежда електромобили
Тя е създадена от основателя на компанията Хенри Форд и е в основата на известността, която придобива автомобилният производител още в първите си години

Ford обяви в понеделник, че ще инвестира 2 милиарда долара, за да превърне своя завод в Луисвил във фабрика, способна да произвежда ново поколение достъпни електромобили. Той ще стартира с пикап от среден клас с базова цена от 30 000 долара, чието пускане на пазара е планирано за 2027 г., съобщава Financial Times.
Това не е стандартно модернизиране на фабрика. За да намали производствените разходи, Ford ще прекрои системата на движещата се сглобяваща линия, въведена от основателя на компанията Хенри Форд преди повече от 112 години.
Желанието на автомобилния производител да промени вековната система, която направи Ford известен, отразява рискования баланс, нужен за производството на серия достъпни електромобили, които могат да бъдат произведени в САЩ по-бързо, по-ефективно и с по-малко части, като същевременно се запазват маржовете на печалбата. И както отбелязва главният директор на Ford за електромобили, цифрови технологии и дизайн Дъг Фийлд, не става въпрос само за намаляване на индивидуалните разходи, а за промяна, която ще позволи на автомобилния производител да се конкурира с Китай.
Изпълнителният директор на Ford Джим Фарли описва новата производствена система, гамата електромобили и инвестицията от 2 милиарда долара като залог.
„Няма гаранции за този проект“, казва той по време на събитие, излъчвано на живо от завод в Кентъки. „Правим толкова много нови неща, че не мога да ви кажа със 100% сигурност, че всичко ще се получи както трябва. Това е залог. Има риск“.
Все пак Фарли смята, че този залог си заслужава да се направи. Отделът за електромобили на компанията отчете загуба от около 1,3 милиарда долара през второто тримесечие на 2025 г., а продажбите на двата най-популярни електромобила - F-150 Lightning и Mustang Mach-E - спадат.
Този проект започва преди няколко години с екип от около 500 души в Калифорния, воден от бившия изпълнителен директор на Tesla Алан Кларк и съставен от таланти от компании като Tesla, Rivian, Apple и Lucid Motors. Екипът, който е разделен между Пало Алто и нов офис в Лонг Бийч, разработва новата производствена система и основната платформа за превозни средства, която ще се използва в завода в Луисвил.
Крайният резултат е нещо, което Ford нарича „универсална производствена система“. Нейната задача е да превърне единствената конвейерна линия в разклонено сглобяващо дърво. Ford също така е разработила универсална платформа за електромобили, която ще използва литиево-железни фосфатни батерии, произведени по технология, лицензирана от китайската CATL, в новия завод BlueOval Battery Park в Мичиган, който струва 3 милиарда долара. Заводът се очаква да започне да функционира през 2026 г. и да наеме 1700 работници.
Новата платформа за електромобили се състои от големи еднокомпонентни алуминиеви отливки, които използват много по-малко части и позволяват предната и задната част на автомобила да се сглобяват отделно в два от нейните клонове. Третият клон е може би най-забележителен - там ще се сглобява батерията, седалките, конзолите и други подобни елементи. Всички компоненти ще се събират в края на линията, за да образуват автомобила.
Крайният резултат е електромобил с 20% по-малко части, включително 50% по-малко охлаждащи маркучи и връзки и 25% по-малко крепежни елементи, според Ford. Първият електромобил, който ще слезе от линията, ще бъде средно голям пикап, който е приблизително със същия размер като Ford Maverick, но е по-просторен отвътре.
За разлика от традиционната сглобяваща линия, където работниците се движат, добавяйки кабелни снопове и други части към шасито, платформата за електромобили ще се състои от три комплекта. В тези комплекти са включени всички крепежни елементи, скенери и електроинструменти, необходими за работата, и то в правилната ориентация за употреба, твърди още Ford. Системата също така намалява броя на докинг станциите с 40%.
„Със сигурност никога не съм виждал нищо в публичното пространство, което да прилича на това“, казва Кларк в интервю за TechCrunch.
Той е убеден, че след като експертите по производство видят колко бързо може да се произведе един автомобил от начало до край, други ще се опитат да имитират процеса.
Новият формат и придружаващата го платформа за електромобили ще променят начина, по който работи фабриката в Луисвил, и ще намалят броя на заетите там работници. Преобразуването вероятно ще се отрази и на по-широката верига за доставки. В крайна сметка, казва Кларк, това ще запази американските работни места.
Ford има около 2808 работници на почасово заплащане в своя завод в Луисвил, където се произвеждат моделите Ford Escape и Lincoln Cosair. Производството им ще продължи в завода до края на тази година, след което компанията ще започне преоборудване на фабриката и преминаване към новото семейство електромобили. В крайна сметка заводът ще поддържа 2200 служители – с 600 по-малко от сега.
Представител на автомобилния производител коментира пред Financial Times, че той е предложил специална програма за насърчаване на пенсионирането на работниците. Ако по-малко от 600 работници се възползват от офертата за ранно пенсиониране, на тях ще бъдат предложени позиции в други заводи.
По-малко работници и „значително“ увеличение на автоматизацията обикновено биха предизвикали протести от страна на профсъюза United Auto Workers. Но Кларк казва, че Ford е работил в тясно сътрудничество с него от самото начало и че има подкрепата му.
„Екипите са наистина развълнувани от предстоящото, защото знаят, че трябва да бъдем конкурентоспособни и да печелим пари от този проект, за да запазим работните места в Америка“, казва той.