Непредсказуемите политически позиции на Илон Мъск вече започват да се отразяват не само на имиджа на Tesla, но и на целия пазар за електромобили в САЩ. Според ново академично изследване, публикувано в списание Nature, негативното възприятие на либералните потребители към Мъск вече води до спад в интереса към електромобилите като категория – далеч отвъд бранда Tesla.

Проучването, което обхваща периода от 2023 до 2025 г., е дело на екип учени от няколко университета в САЩ, начело с д-р Александра Флорес, психолог от Williams College. Очакванията на екипа са, че политическите пристрастия на Мъск към „дясната страна“ ще накарат консервативните потребители да погледнат на Tesla по-благосклонно.

Но вместо това резултатите сочат, че и либералите, и консерваторите се отдалечават от бранда – а в случая на либералите, и от електромобилната индустрия като цяло.

„Очаквахме, че Илон Мъск ще намали поляризацията около електромобилите, като сближи консервативните потребители с позициите на либералните. Случи се именно обратното“, казва Флорес. „С времето нагласите на либералите започват да приличат все повече на тези на консерваторите.“

Изводите са базирани на пет вълни на изследване между август 2023 г. и март 2025 г. В началните етапи либералите ясно изразяват предпочитанията си към електромобилите, но вече избягват Tesla. Консерваторите от своя страна изразяват по-малък интерес и към двете. До март 2025 г. гражданите с либерални нагласи вече гледат на електромобилите с хладна неутралност, а към Tesla – с открит негативизъм.

Tesla все още е лидер, но позициите ѝ отслабват

Според авторите на проучването, Tesla все още държи най-голям пазарен дял в електромобилната индустрия в САЩ, но делът ѝ намалява с високи темпове. GM, Ford и други производители набират скорост. В същото време глобалните и вътрешни продажби на Tesla са в стагнация – компанията отчита спад от 13% в доставките и 12% спад в приходите за последното тримесечие – най-големите в историята ѝ.

Изследователите наричат това явление „ефектът на обратния удар срещу Tesla“ (Tesla backlash effect). То се задълбочава от публичната идентификация на Мъск с бранда – както и с цялата категория електромобили в САЩ.

„Мъск до такава степен се превръща в синоним на електромобилите в САЩ, че възприятията към него започват да се отразяват върху възприемането на целия сегмент“, казва Флорес пред The Guardian, цитирана от Fast Company.

„Това прави електромобилите далеч по-малко привлекателни за либералната публика. Не е често срещано един главен изпълнителен директор да навреди на цяла продуктова категория...“

За да установят дали спадът се дължи именно на възприемането на Мъск, участниците в последните три проучвания са помолени да го оценят по четири характеристики: харизма, надеждност, компетентност и интелигентност. Оказва се, че именно либералите и умерените с ниска оценка за Мъск проявяват най-силен отказ не само от Tesla, но и от EV пазара като цяло.

Съавторът Матю Бърджис допълва в Substack, че негативните намерения за покупка на EV сред либералите през 2025 г. са директно свързани с негативното им възприятие за Мъск.

Флорес уточнява, че става въпрос за корелация, а не за директна причинно-следствена връзка. Но сигналът е повече от ясен: култовата персона на Мъск вече не е стимул за иновации и прогрес в EV сектора – а по-скоро пречка.

А сега американският EV пазар се намира в деликатен момент. Очакванията са федералните данъчни облекчения за EV да изтекат до 30 септември. Международната конкуренция не спира да расте, а поведението на потребителите се променя – често по неочаквани причини.

Новото проучване само подчертава колко тясно обвързан е имиджът на даден бранд с личността, която го олицетворява. И как, когато тази личност се политизира, последствията могат да надхвърлят баланса на една компания – и да променят начина, по който работи цяла индустрия.