Ford ще произвежда малки електромобили и ванове съвместно с френската Renault в опит да намали разходите и да ускори разработката, за да оцелее в условията на бързо настъпващата китайска конкуренция в Европа.

Двете компании планират да пуснат първите съвместно разработени електрически модели през 2028 г., като възнамеряват да разширят партньорството и в сегмента на лекотоварните автомобили, където Ford продължава да има силни позиции на европейския пазар.

„Водим битка за живота си и за бъдещето на нашата индустрия, и няма по-ясен пример за това от Европа“, коментира главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли в Париж, обявявайки сътрудничеството.

„Заедно можем да създадем силна платформа за автомобили в Европа. Смятаме, че това е ключово предимство спрямо китайските производители.“

По-малките автомобили като Renault Clio и Ford Puma са популярни в европейските градове заради достъпната им цена и икономичността им, но при напълно електрическите версии маржовете на печалба са трудни за постигане, пише Financial Times. Китайските конкуренти междувременно се фокусират основно върху малко по-големи модели.

Партньорството с Renault е част от многогодишния преглед на стратегията на Ford в Европа, където компанията среща сериозни затруднения заради скъпия преход към електромобили и високите производствени разходи.

През последните години Ford съкрати хиляди работни места в Германия и Великобритания и намали предлагането на леки автомобили, за да се концентрира върху бизнеса с ванове и по-печелившите сегменти на силно конкурентния пазар.

Фарли посочи, че компанията е работила повече от година по оценка на всички възможности за бъдещето си в Европа, преди да вземе решението да се обедини с Renault.

„Научихме много тук, в Европа, и знаем, че следващата вълна ще бъде една от най-трудните. Подхождаме с голямо смирение.“

Ford избира Renault за партньор, след като американската компания е останала впечатлена от способността на французите да разработват нови EV като Twingo и Dacia за по-малко от две години - два пъти по-бързо от предишните срокове.

Новият главен изпълнителен директор на Renault Франсоа Прево заяви: „Нашата стратегия е да станем толкова конкурентоспособни - и дори по-конкурентоспособни – от китайските производители в Европа“.

Ford ще продължи сътрудничеството си с Volkswagen за съвместно производство на ванове в Европа, а Renault пък има отделно партньорство с китайската Geely в бизнеса с двигатели с вътрешно горене и дългогодишен алианс с японските Nissan и Mitsubishi.

Двете компании не обсъждат капиталов алианс, а Фарли отхвърли възможността за бъдещо сливане, описвайки Ford като „крайно независима компания“.

Ford ще отговаря за дизайна на новите електромобили, а за основа ще използва платформата на Ampere - подразделението на Renault за електрически автомобили.

Производството ще бъде в завода в Дуе, Франция.

Компанията обяви, че сделката ще доведе до нови инвестиции в Европа, но отказа да коментира размера им. Ford вече е инвестирала 2 млрд. долара в преобразяването на завода си в Кьолн за производство на електромобили.

BYD и други китайски производители бързо печелят позиции в Европа с достъпни електромобили и plug-in хибриди с усъвършенстван софтуер.

Но Прево отбелязва, че сегментът на малките автомобили остава уникално европейски и засега не е основна цел за китайските конкуренти.

„Искам да вземем решенията, които са нужни, за да подготвим бъдещето… и има огромна логика да го направим заедно, доколкото е възможно“, добавя той, посочвайки и конкуренцията с европейския гигант Stellantis.