Ренесансът на plug-in хибридите в Европа като троянски кон в полза на китайските компании
Китайските марки вече печелят европейските потребители с по-евтини модели с по-дълъг електрически пробег
&format=webp)
Китайските производители на електромобили, водени от BYD, задвижват мини-възраждане на plug-in хибридите в Европа, отваряйки нов фронт в битката със западните конкуренти, които лобират за по-дълъг живот на бензиновите двигатели.
Въпреки че екологичните организации твърдят, че plug-in хибридите, които съчетават двигател с вътрешно горене и голяма батерия, често замърсяват повече от индикираното, мнозина ги виждат като по-зелена междинна опция за хората, които още не са готови да преминат към електромобили.
За традиционните автомобилни производители това е и сегмент, в който все още могат да използват предимството си в конвенционалните двигатели срещу китайските конкуренти, които са много по-напред по отношение на възможностите и цените на електрическите автомобили.
Но европейската автомобилна индустрия може би вече е загубила битката, преди реално да е започнала. Докато автомобилните групи активно лобират в Брюксел за разхлабване на забраната за продажба на бензинови коли от 2035 г., за да се разрешат PHEV и други технологии, китайските марки вече печелят европейските потребители с по-евтини plug-in модели с по-дълъг електрически пробег.
„Днес европейските производители все още не са на нивото на китайците по отношение на plug-in хибридната технология“, казва Педро Пачеко, анализатор в Gartner, пред Financial Times.
„Ако пазарът в Европа се преориентира към plug-in хибриди през 2035 г., той отново ще попадне в ръцете на китайците.“
Според данни на Schmidt Automotive Research моделът Seal U на BYD е станал най-продаваният plug-in хибрид в Европа през първите девет месеца на 2025 г., с 5,5% дял от сегмента.
В Обединеното кралство Jaecoo 7 на Chery е бил номер едно през август.
Доскоро европейските марки, които залагаха на plug-in хибридите, бяха основно премиум производители като Volvo, Mercedes-Benz и BMW, тъй като тези автомобили са по-скъпи от бензиновите и стандартните хибриди.
Но след като ЕС наложи мита от до 45% върху вноса на китайски електромобили миналата година, китайските компании се преориентираха към plug-in хибридите, които не попадат под подобни наказателни тарифи.
Докато пълните хибриди тип Prius досега бяха по-евтини за покупка и употреба, новото поколение plug-in модели на китайските производители става по-достъпно благодарение на големите мащаби на производство и контрола върху веригите за доставки на батерии.
Новият Omoda 7 plug-in, например, ще бъде по-евтин от пълните хибриди на Toyota и Honda във Великобритания, с начална цена от £32 000, когато излезе на пазара догодина.
Моделът обещава до 56 мили електрически пробег - в сравнение с 51 мили при Volvo XC60, втория най-продаван plug-in хибрид в Европа, който започва от £55 360.
„Винаги запазваме около 20% заряд в батерията, така че колата да може да се движи като електромобил“, казва Оливър Лоу, ръководител продуктово развитие в Omoda и Jaecoo във Великобритания.
„В това се различаваме от традиционните производители и тяхното изпълнение на plug-in хибридите.“
Chery продължава да инвестира и в повишаване на термичната ефективност на бензиновия си двигател.
„Очаквам разликата между нас и предишните производители на plug-in хибриди само да расте“, добавя Лоу.
През първите девет месеца на годината продажбите на нови plug-in хибриди в Европа плюс Обединеното кралство са нараснали с 32% спрямо година по-рано - до почти 920 000 автомобила. За сравнение, продажбите на електромобили са се увеличили с 25% до 1,8 млн., показват данни на АСЕА.
През третото тримесечие PHEV са заемали 10% от пазара на нови коли в региона, като китайските марки са представлявали един от всеки седем нови модела.
Продажбите на plug-in хибриди започнаха да растат в Европа след затягането на регулациите за въглеродните емисии през 2020 г., но търсенето рязко се срина три години по-късно, след като страни като Германия и Франция прекратиха субсидиите за покупка.
Въпреки новия ръст, природозащитниците поставят под въпрос „зелеността“ на този тип автомобили, тъй като много потребители просто не ги зареждат.
Според изследване на Transport & Environment реалните емисии на plug-in хибридите, регистрирани през 2023 г., са били почти пет пъти по-високи от официално посочените.
А дори и да се използват основно в електрически режим за кратки ежедневни пътувания, Ян Дорноф от Международния съвет за чист транспорт посочва, че няколко по-дълги пътувания на бензин значително увеличават емисиите.
В дългосрочен план анализатори и ръководители в индустрията са разделени дали plug-in хибридите имат бъдеще - при положение че секторът е под растящ натиск от разходите за електромобили и батерии.
Много производители разчитат на PHEV, за да спазват емисионните цели на ЕС. Но с новото затягане на правилата от тази година стимулите да се продават тези автомобили намаляват. Високите продажби през 2025 г. отчасти идват от това, че групите побързаха да пласират старите модели преди промяната на регулаторната рамка.
Бъдещето на plug-in хибридите в Европа ще зависи и от това дали те ще бъдат разрешени след 2035 г. - решение, което Брюксел трябва да обяви на 10 декември. Германия и индустрията лобират силно за включването им; Франция и Испания остават против.
„Това е по-скоро електромобил с резервен двигател, който се използва само понякога“, казва изпълнителният директор на Volvo Cars Хокан Самуелсон.
„Може би това е добър компромис и за законодателите.“
Китайските производители може и да се върнат към EV веднага щом BYD и други започнат местно производство в Европа, но ръководителите им подчертават, че PHEV ще останат, докато има търсене.
В Китай продажбите на plug-in хибриди са скочили от около 240 000 през 2020 г. до 4,9 млн. миналата година, като делът им на пазара е нараснал повече от три пъти до 19,5% за две години. Средният електрически пробег на PHEV в Китай е бил 116 км миналата година, срещу 78 км в Европа и 70 км в САЩ.
Но дори и на най-големия автомобилен пазар в света има признаци на забавяне, тъй като цените на електромобилите падат, а пробегът на батериите се увеличава. През първата половина на тази година делът на PHEV в новите електрически автомобили е спаднал до 38% от 41% година по-рано - първият спад от години.



)




&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)

&format=webp)