Основателят на BYD Ван Чуенфу: Бедният сирак, който стана най-богатият човек в Китай
Ван превръща малка компания за батерии в най-големия производител на електромобили в света, конкурирайки доминацията на Tesla
&format=webp)
59-годишният главен изпълнителен директор на китайският гигант за електромобили BYD, Ван Чуенфу, искал да демонстрира безопасността и чистотата на батериите, разработени от компанията му, по време на среща с представители на Berkshire Hathaway, корпорацията на Уорън Бъфет.
За да го докаже, той изпил чаша с електролитна течност, използвана в батериите.
Присъстващите от екипа на Berkshire били смаяни - пред тях стоял или пълен ненормалник, или гений. Години по-късно, след като Ван се превърнал в най-богатия човек в Китай, отговорът станал очевиден.
Само за три десетилетия BYD израства от малка фабрика за батерии в Шънджън до най-големия производител на електромобили в света, оспорвайки глобалното лидерство на Tesla. Компанията продава над три милиона електрически и хибридни коли годишно, изнася в повече от 60 държави и произвежда иновативната батерия Blade, която дори Tesla вече използва в някои от моделите си.
Днес BYD е деветата по стойност частна компания в Китай с пазарна капитализация от около 110 милиарда долара (2024 г.). Разрастването ѝ в Европа продължава дори след въвеждането на митата на администрацията на Тръмп върху китайската автомобилна индустрия.
Възможността компанията да изгради завод за батерии в Испания премина от слух към реална перспектива. Според Reuters, китайският гигант разглежда Испания като място за третата си европейска фабрика за сглобяване – след вече планираните в Унгария и Турция.
С лично състояние от около 24 милиарда долара, по данни на Forbes, Ван Чуенфу е представител на поколението китайски предприемачи, които излизат от бедността и се превръщат в милиардери благодарение на нова икономическа вълна в Китай.
Производството на електрически и хибридни автомобили е стратегически елемент от китайското „икономическо чудо“, подпомаган с милиарди под формата на субсидии и данъчни облекчения за компании като BYD. Самият Ван е член на Китайската комунистическа партия.
Той е определян като скромен човек с умерени навици. Когато пътува със самолет се вози в икономична класа, носи сам багажа си и избягва публичност. В продължение на години се хранил в столовата на служителите на BYD и живеел със семейството си в служебните общежития в Шънджън.
Роден е в бедно селско семейство и е най-малкият от осем деца. Родителите му починали, когато бил тийнейджър, при не напълно изяснени обстоятелства - баща му след дълга болест, а майка му внезапно припаднала на полето и починала, преди да стигне до болницата.
Братята и сестрите му работели години наред, за да финансират образованието му, което завършило с пълна стипендия за обучение по химия, физика и металургия в Централния южен университет в град Чанша. След това завършил магистратура по технология на батериите в Пекинския институт за изследване на цветни метали.
След дипломирането си работил няколко години като изследовател в държавна структура. През 1993 г. центърът, в който завършил, основал компания за батерии в Шънджън и благодарение на специализацията си Ван бил назначен за генерален мениджър.
Две години по-късно, през 1995 г., едва 29-годишен, той решил да се отдели и създал собствена компания за презареждащи се батерии – BYD Company – със заем от 250 000 юана (около 30 000 долара), предоставен от братовчед му Лу Сянъян.
Успехът бил светкавичен. За по-малко от пет години BYD се превърнала в един от най-големите производители на батерии за мобилни телефони в света. Още от самото начало стратегията на Ван била ясна: да произвежда успешни продукти и постепенно да сваля разходите.
През 2003 г. компанията направила решаващия преход от електрониката към автомобилната индустрия. BYD придобила Qinchuan Machinery Works – малък закъсал автомобилен производител – и създала дъщерното дружество BYD Auto. През 2005 г. лансирала първия си седан с бензинов двигател – BYD F3, който до края на десетилетието се превърнал в един от най-продаваните автомобили в Китай.
Ван залагал твърдо на електромобилите. През 2008 г. представил първите хибридни и изцяло електрически модели, убеден, че батериите имат бъдеще далеч отвъд мобилните устройства. Мнозина акционери обаче били скептични към скъпия завой и стойността на акциите на BYD спаднала с над 30%.
Първите електрически модели на компанията обаче намерили пазар в Китай – и това привлякло вниманието на легендарния инвеститор Чарли Мънгър, партньор на Уорън Бъфет. Очарован от визията на BYD, Мънгър убедил Бъфет, че младата китайска компания има изключително бъдеще.
„Този човек е комбинация между Томас Едисън и Джак Уелч. Никога не съм виждал нещо подобно“, казал Мънгър за Ван.
Berkshire Hathaway инвестирала около 232 милиона долара за дял от 9,9% в BYD. Този капиталов и имиджов тласък се оказал решаващ. Само година по-късно компанията пуснала първия си електрически автобус и ускорила експанзията. След влизането на Бъфет като инвеститор стойността на акциите на BYD нараснала петкратно, а през 2009 г. Ван Чуенфу станал най-богатият човек в Китай.
Днес BYD официално изпреварва Tesla като най-големия производител на електромобили в света по обем на продажбите. Иронично, през 2011 г. Илон Мъск се подигра с компанията, заявявайки: „Не мисля, че имат добър продукт.“
Повече от десетилетие по-късно той беше принуден да признае, че автомобилите на BYD „са много конкурентоспособни“.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)