Командировка или мини ваканция? Според Gen Z комбинацията между двете е страхотна идея
За най-младите професионалисти служебните пътувания вече не са „само работа“ – те са шанс за преживявания, съдържание за социалните мрежи и малко заслужен лукс на преференциални цени
&format=webp)
Когато служебна конференция в Маями съвпада с 24-тия рожден ден на Сара Льомоан, тя решава да извика своя приятелка и да превърне командировката си в мини ваканция.
По-късно, когато работата я изпраща от Канада до Лос Анджелис, тя отново добавя няколко дни за личен престой – прекарвайки уикенда в обиколки из града и създаване на съдържание за своите 57 000 последователи в TikTok.
„Не ти трябва мъж, за да те заведе на безплатна почивка. Имаш нужда от корпоративна работа, която предоставя командировки“, казва Льомоан в свое видео. „Винаги ще се възползвам от служебните пътувания – все пак това е безплатно пътуване.“
За поколението Z това не е нещо ново. Но в една ера, в която границите между работата и личния живот са размити, да добавиш почивни дни към служебните си ангажименти се превръща в любим „трик“ за пътуване.
Според проучване на Harris Poll за платформата Engine, цитирано от Business Insider, почти две трети от представителите на поколението Z комбинират служебните пътувания с лични. Данни на Hotels.com сочат, че именно те най-често удължават командировките си с престой за удоволствие.
В контраст с „класическите корпоративни пътешественици“ от миналото – хора с куфари, заседнали в конферентни зали и хотелски барове – поколението Z по-често пътува с придружител и извлича максимална полза от всеки служебен полет.
„По-младите поколения са ориентирани към преживявания“, казва Кристи Хъдсън от Hotels.com. „Те публикуват ъпгрейдите си по време на полет, стилните си дрехи, хотелските стаи – и след това просто отиват на конференцията и се наслаждават.“
Поколението Z и милениалите не само се вълнуват от пътувания – те са най-склонни от всички поколения да добавят лични разходи, за да получат по-луксозно преживяване.
Почти 90% от Gen Z и 70% от милениалите гледат на командировките като на възможност за „ъпгрейд“, показват данните на Hotels.com. Те са два пъти по-склонни да платят от джоба си за по-добър полет в сравнение с по-възрастните колеги. Две трети от тях са плащали за по-добър хотел.
„Ако цената е между 300 и 500 долара – бих го направила“, казва Льомоан. „Внимавам с разходите и не бих дала повече от 1000 долара.“
Gen Z често удължава престоя си в луксозен хотел, използвайки корпоративната тарифа.
26-годишната Емили Насър, която работи за компания, организираща конференции, пътува по няколко пъти годишно до луксозни дестинации. Тя почти не планира почивки извън пътуванията по работа.
След конференция в Ojai Valley Inn тя кани приятелка да остане с нея за още няколко дни – на корпоративна цена от 389 долара за стая, която иначе би струвала 800.
„Нямаше да мога да си позволя това без работата ми“, казва тя пред Business Insider.
На друга командировка в Орландо, отседнала в Ritz-Carlton, тя взема със себе си и приятеля си.
Дълъг полет? За поколението Z може и да си струва – ако дестинацията е мечтана.
Макар командировките да водят по-често до Кливланд, отколкото до Карибите, младите служители са по-готови да летят далеч, ако ги очаква желана дестинация.
Докато по-възрастните предпочитат Лондон, за Gen Z топ изборът е Токио.
И всички поколения имат нещо общо: пътуванията все повече се въртят около събирането на точки и награди.
Над половината от поколението Z покриват част от пътуванията си чрез кредитни карти и натрупани точки. Почти половината вземат решения за служебни пътувания така, че да максимизират бонусите.
В TikTok изглежда сякаш бизнес класата е пълна с 20-годишни, които пият шампанско и се грижат за кожата си по време на полет.
Поколението Z е израснало, гледайки инфлуенсъри, които отсядат в скъпи хотели – и сега иска да изпита същото. Понякога на кредит, понякога с лични средства.
Именно тук се крие и рискът, казва Грейс МакКерик, експерт по професионални умения: реалността е далеч по-семпла. „Алгоритъмът прави всичко да изглежда нормално, но истината е, че повечето хора пътуват в икономична класа.“
А новото съдържание означава нови възможности.
Gen Z публикуват 3–5 пъти повече от по-възрастните си колеги, като 75% признават, че харчат за по-скъпи вечери и забавления, за да получат по-добри кадри.
„Показвам благодарност, не се хваля“, казва Насър, която има над 100 000 последователи в TikTok и е позната като „това корпоративно момиче“.
„Но да – използвам пътуванията си, за да създавам съдържание. Защо не, ако съм на красиво място?“
Не всички компании подкрепят формулата „командировка + ваканция“. Но ако работодателите я забранят, рискуват да изгубят млади таланти.
„Младите внимателно следят колко гъвкави са компаниите“, казва Хъдсън. „Грижат се за баланс, политики за отпуск и свобода при пътуване.“
Насър добавя:
„Хубаво е да показвам, че има компании, които позволяват това. Ако някой не е доволен от своята – може би трябва да потърси такава, която го прави.“




)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)