Поколението Z – родените между 1997 и 2012 г., често се описват от експертите като затънали в дългове, високи разходи за живот и икономическа несигурност.

Но това не пречи някои от тях да са разумни спестители.

Това е първото поколение, израснало като нейтив потребители на технологиите. Онлайн банкирането, усъвършенстваните финтех инструменти и богатството от финансово съдържание играят важна роля в отношението им към парите.

То също така цени прозрачността и автентичността, включително за личните финанси. Докато обсъждането на заплати и банкови сметки може да е считано за пропуск от предишните поколения, поколението Z възприема модерно мислене и свободно споделя подробности за финансовото си състояние с приятели, семейство и интернет, отбелязва Yahoo Finance.

„Поколението Z става все по-добро в спестяването, особено предвид средата, в която расте“, kazwa Бренан Тиргартнер, сертифициран финансов планиращ в Fidato Wealth. „Те са преживели пандемия, инфлация и постоянни заглавия за студентски заеми и разходи за жилища, така че естествено са по-предпазливи с парите.“

Експертът допълва, че поколението Z цени гъвкавостта и независимостта, поради което толкова много от тях се стремят към свободата, която парите носят, и са започнали да търсят интуитивни начини за постигане на целите си.

Въпреки това, тези качества не са характерни само за 20-годишните – всеки може да се възползва от стратегията за финансова стабилност в трудна икономическа обстановка като днешната.

1. Пари в плик

Стратегията за бюджетиране с пликове е базирана на пари в брой, при която разделяте доходите си в различни пликове, всеки от които обозначен за конкретна категория, като например хранителни стоки, наем, развлечения.

Идеята е проста: след като парите в даден плик се изчерпят, не можете да харчите повече в тази категория до следващия месец.

Бюджетирането с пликове съществува от много години, но намери ново приложение с поколението Z. Тази тенденция стана популярна в TikTok и Instagram, където потребителите се снимат как пълнят естетични папки за бюджетиране и споделят напредъка си с аудиторията.

За поколението Z това е не само практично, но и начин, който прави финансовата дисциплина удовлетворяваща.

2. Автоматизация и изкуствен интелект

Постоянството е ключово, когато става дума за увеличаване на спестяванията. И днес има много инструменти, които могат да ви помогнат.

По-младите поколения са приели автоматизацията и изкуствения интелект в много аспекти от живота си, включително управлението на парите.

„Едно нещо, което се откроява, е как поколението Z съчетава технологиите с навиците си по отношение на парите, тъй като те са първото поколение, израснало в дигиталната ера“, казва Тиргартнер. „Те използват приложения, за да проследят разходите си, автоматизират спестяванията си и да ги инвестират.“

3. Игри и предизвикателства

Спестяването като игра може да ви дори, когато правите жертви или трудни избори как да харчите парите си.

Предизвикателствата за спестяване – от No Buy 2025 до 52-седмичното предизвикателство за спестяване – стават все по-популярни сред поколението Z. Те се състоят в ангажимент да се елиминират дискреционните разходи за определен период от време, за да се спестят повече пари за важни финансови цели.

Така че, ако се чувствате затруднени или демотивирани по отношение на спестяването, вземете пример от поколението Z и го превърнете в предизвикателство.

4. Гласно бюджетиране

Поколението Z е известно с това, че изразява мнението си и поставя ясни граници. Включително за бюджетирането.

Тази финансова стратегия се фокусира върху поставянето на граници с приятели и семейство и научаването да се чувствате комфортно да казвате „не“, особено на социални дейности, които не съответстват на финансовите ви цели.

Например, вместо да измисляте извинение като „Днес съм зает“ за да избегнете скъпа вечеря, практикуващият гласно бюджетиране, може да каже: „Пропускам вечерята, защото спестявам за моя фонд за спешни случаи“.

Идеята е да се намали стигматизацията около приоритизирането на вашите финансови цели – които са основни ценности на поколението Z.

5. Пазаруване на стоки втора употреба

Един от начините, по които поколението Z увеличава спестяванията си, е приемайки културата на пестеливост, дори като създава групи в социалните медии и показва находките си от магазини за втора употреба онлайн.

Проучване на Harris от 2024 г. установява, че 63% от поколението Z са купували дрехи или аксесоари от втора употреба в сравнение с 47% от всички възрастни в САЩ.

Покупката на дрехи, стоки за дома и други артикули от магазини за употребявани стоки може да ви помогне да разтегнете бюджета си, тъй като тези стоки обикновено са значително по-евтини от традиционните цени на дребно. Но има и други предимства, като например намаляване на количеството отпадъци и откриван на винтидж маркови модели.

6. Странична дейност

Намаляването на разходите е един от начините да спестите повече пари, но то има своите ограничения. От друга страна, потенциалът ви за печалба е неограничен. Ето защо започването на странична дейност може да бъде умен начин да увеличите доходите си и да инвестирате пари във финансовите си цели.

81,9% от поколението Z имат някаква форма на странична дейност, според проучване на Self, която предоставя инструменти за изграждане на кредитна история. Проучването също така установява, че хората на възраст 18-24 години печелят средно 533,43 долара на месец от странични дейности, или малко над 6400 долара годишно.

„Те често насочват пари от различни източници на доходи към спестявания – нещо, до което по-старите поколения не са имали достъп по същия начин“, каза Тиргартнер. „С интернет те могат да намерят различни начини не само да печелят пари, но и да ги използват в своя полза.“, допълва експертът.