Откакто е достигнала пълнолетието си, 31-годишната Ейми от Лос Анджелис е в непрекъсната центрофуга от кредитни карти – трупа баланси, изплаща една, взема друга, след това я изчерпва и започва отначало.

Когато Ейми, която използва онлайн псевдоним, започва да споделя историята с дълговете си в TikTok през март, общият й баланс надхвърля 28 000 долара.

„Знам, че това е по моя вина“, казва тя пред CNBC.

„Винаги съм била приятелката, която казва: „Аз черпя“, „О, не се притеснявай, аз ще платя“ или „Просто ти си на ред следващия път“, признава тя, като уточнява, че не винаги следи дали приятелите й връщат жеста.

Ейми не е сама в това.

Според ново проучване на Ally Bank почти 60% от милениалите и поколението Z зад Океана казват, че социалните разходи са повлияли на финансовите им цели.

Да харчиш пари за време с приятели не е непременно лошо. Всъщност „по този начин ще получиш най-висока възвръщаемост на благосъстоянието си“, казва Джак Хауърд, шеф на отдела за финансово благосъстояние в Ally.

„Но тогава се озоваваме в затруднение, защото откриваме, че 42% от хората харчат прекалено много“, добавя той, позовавайки се на проучването, което установява, че 42% от милениалите и поколението Z съобщават, че харчат прекалено много от бюджета си за социални контакти.

„Тези разходи се натрупват“

Американците дават приоритет на социалните контакти, като 69% от анкетираните казват, че се опитват да се срещат с приятели поне веднъж седмично. И средно харчат 250 долара за социални дейности, според Ally.

Но малцина планират правилно бюджета си за социални разходи. Само 18% от поколението Z и милениалите казват, че имат строг бюджет за дейности с приятели.

„Мисля, че много хора просто не осъзнават, че коктейлите с приятелки днес, брънчът утре, а след това DoorDash с партньора в друг ден – всички тези разходи се натрупват.“, предупреждава Хауърд.

Гледайте на парите като „инструмент за подобряване на вашите ценности и преживявания“, съветва той.

Помислете дълбоко за вашите ценности и вижте дали те се отразяват във вашите разходи. Ако скъпите дейности като излизане на вечеря или пътуване с приятели са ви важни, трябва да направите съкращения в други сфери, за да им дадете приоритет.

„Това, което наистина искате, е преживяване“

Освен да направите корекции в бюджета си, за да харчите повече за социални контакти, Хауърд препоръчва да търсите евтини или безплатни дейности, които да правите с приятелите си – нещо, което само 23% от милениалите и поколението Z казват, че е приоритет, според проучването.

„Това, което наистина искате, е преживяване“, казва Хауърд. „Трябва да осъзнаем, че се нуждаем от тези приятелства, за да подобрим благосъстоянието си, но не искаме да харчим прекалено, за да не изпаднем във финансови затруднения.“

Ейми работи върху „коригирането на езика с приятели“, за да предложи безплатни или по-евтини места за срещи, тъй като се фокусира върху изплащане на дълговете си по кредитната карта. Въпреки това, промяната се оказа трудна, защото тя се чувства много комфортно да харчи с приятелите си, а те не знаят за дълговете й.

„Мога с увереност да кажа, че те няма да ме съдят, ако знаеха какво правя, но все пак се страхувам“, казва тя.

Този вид срам е често срещан, казва Хауърд, и може да допринесе за продължително преразходване. Експертът препоръчва да се опитате да идентифицирате откъде идва това чувство, за да разберете по-добре защо сте склонни да казвате „да“ на неща, които не можете да си позволите.

Това е мислене, което често произтича от начина, по който сте били възпитани, или от нещо, което се е случило в ранните ви години, казва Хауърд.

„Докато не свържете миналото с настоящето, ще продължавате да правите тези неща отново и отново, което ще се отрази не само в това как харчите за себе си, но и как харчите в отношенията си с приятели и семейство“, допълва експертът.

Ако искате да разберете как да управлявате по-добре парите си, обмислете да работите с професионалист, като сертифициран финансов съветник или финансов терапевт, който да ви даде насоки за вашата конкретна ситуация.