Гласът на Gen Z: Как Луси Блейкистън създаде медийна империя от комфорта на спалнята си
Като по-малка тя управлява фен страница на One Direction, а днес диктува тона на информацията за милиони Gen Z потребители по света – без офис, без токчета и без спонсорирано съдържание
&format=webp)
Представите на Луси Блейкистън за работата в медии са следните: високи токчета, добре поддържан маникюр и живот сред дизайнерските мебели в кокетен офис… В реалността обаче 27-годишната основателка на Shit You Should Care About (SYSCA) ръководи бързоразвиващата се Gen Z медия от спалнята си в Уелингтън, Нова Зеландия – заобиколена от шестима приятели от детството и далеч от светлините на Ню Йорк или Лондон.
„Всичко, от което се нуждая, са приятелите ми, семейството ми, колелото ми и лаптопът ми – и съм щастлива“, казва тя пред CNBC Make It.
От 5 сутринта, в „стаята, където се случва магията“, Блейкистън пише ежедневния нюзлетър на SYSCA – комбинация от политически и попкултурни теми, който достига до над 80 000 абонати. Междувременно Instagram страницата на бранда има 3,4 милиона последователи, сред които са известни личности като Лорд, Бела Хадид, Мадона и – неочаквано – Джо Роугън.
Историята започва през 2018 г., когато Блейкистън, заедно с приятелките си Руби Едуардс и Оливия Мърсър, създава блога SYSCA в университета. Първоначално той е просто начин да обясняват на себе си и близките си сложни теми като кризата с рохингите или изборите в САЩ – като естествено бягат от сухия, черно-бял тон на традиционните медийни формати.
„Искахме да създадем новини, които не звучат отегчително“, казва тя.
Платформите, в които Gen Z прекарват времето си – Instagram, TikTok и X – се превръщат в естествения канал за съдържанието на SYSCA. А гласът на бранда се ражда от опит, който Луси трупа още като тийнейджърка, когато управлява фен акаунт на One Direction: научава се на дизайн, модериране, ангажиране на аудитория. А комбинацията дава резултат.
Всяка публикация за война или климатична криза се балансира с „timeline cleanse“ – пост с Хари Стайлс или анкета от типа: „Тавата в съдомиялната – да или не?“ – леки теми, в които аудиторията намира отдушник.
Лятото на 2020 г. е повратна точка в историята на SYSCA. Covid-19, протестите в подкрепа на движението Black Lives Matter, изборите в САЩ и Нова Зеландия – всичко това тласка SYSCA към милион последователи. Ариана Гранде и Били Айлиш споделят публикации на медията със своите милиони фенове.
Но краят на 2020 г. носи ново предизвикателство: как хобито може да се превърне в успешен бизнес модел? Собственик на медия, при когото Луси работи по онова време, ѝ дава важен съвет:
„Момиче, имаш 3 милиона души, които четат това, което публикуваш. Защо не ти плащат за това?“
Така трите съоснователки си наемат офис в Окланд. Едуардс поема партньорствата, Мърсър – дизайна, а Блейкистън – съдържанието.
„Хората казват, че не трябва да правиш бизнес с приятелите си, но те просто нямат приятели като моите“, казва тя. „Ние сме като сестри. Познаваме се от 14-годишни.“
С времето Едуардс и Мърсър поемат по нови пътища, а до 2023 г. Блейкистън остава единствената, която иска да продължи.
„Те поставиха основите, създадоха нещо красиво, дадоха ми увереността, че хората ще плащат за работата ни. После ми казаха: „Хайде, Луус. Сега е твоят ред.““
Блейкистън не крие, че да бъдеш млада жена в интернет, която ръководи медия, е абсолютно предизвикателство – особено днес, когато доверието в новините не е особено високо, дезинформацията е навсякъде, а онлайн агресията доминира социалните мрежи. Съветът на бившия ѝ шеф се превръща в личната ѝ мантра:
„Бъди готина за себе си. Ако хората го харесат – страхотно. Но ако на теб самата не ти харесва, няма как да си добра в работата си.“
Затова тя не се страхува да бъде „криндж“ онлайн.
„В ерата на социалните мрежи, ако искаш да си някой или да покажеш работата си, трябва просто да го направиш. Ако другите мислят, че си смешна – това е тяхно мнение, но не и твой проблем.“
Днес Блейкистън ръководи SYSCA заедно с приятелката си и съквартирантка Аби Лорънсън, която се грижи за дизайна и книжния клуб. Отказва да „скалира“ – термин, който нарича „манталитет на tech bro-тата“.
„Не искам да ръководя екип. Искам да говоря с хората директно.“
SYSCA не използва реклами в Instagram и предлага нюзлетъра си напълно безплатно. Финансирането идва от платени абонаменти – 8 долара на месец или 80 долара на година – които дават достъп до допълнителни материали, клуб на книгата и платени авторски текстове. Блейкистън също така води лекции, участва в консултантски проекти и е съавтор на книга със заглавие Make It Make Sense.
„Гордея се, че парите, с които се издържа SYSCA, идват от хора, които просто подкрепят нюзлетъра и работата ни. Винаги казвам: „Нормализирайте това да плащате за медиите, които обичате.“ И те го правят.“
Блейкистън не разкрива конкретните си приходи, но казва, че целта ѝ е проста: да плаща на сътрудниците си, да покрива наема си и да продължава да прави това, което обича.
„Изкарвам достатъчно, за да правя това, което обичам, и да бъда щастлива“, обобщава тя.