Пол Маккартни се присъединява към музикалния протест срещу AI с „безшумна“ песен
Бившият член на The Beatles и изпълнители като Сам Фендър, Кейт Буш и Ханс Цимер записват беззвучния албум Is This What We Want
&format=webp)
С продължителност две минути и 45 секунди първият запис на Пол Маккартни от пет години насам е приблизително дълъг колкото песента „With a Little Help From My Friends“. Той обаче няма нито мелодия за припяване, нито жизнерадостни китарни рифове, защото почти нищо не звучи в него.
Бившият член на The Beatles, смятан от мнозина за най-великия жив британски композитор, пуска почти беззвучния запис като част от протеста на музикалната индустрия срещу кражбата на авторски права от компании, работещи с изкуствен интелект.
Вместо запомнящи се мелодии и въздействащи текстове има само тихо съскане и случайни тракания. Посланието е ясно: ако компаниите за изкуствен интелект продължат несправедливо да експлоатират интелектуалната собственост на музикантите, за да тренират своите модели, творческата екосистема ще бъде разрушена, а оригиналната музика - заглушена.
83-годишният Маккартни, който в момента е на турне в Северна Америка, е включил записа като B-страна на албума, озаглавен Is This What We Want?, който съдържа и други „тихи“ записи и ще бъде издаден на винил по-късно този месец. Повече от 1000 музиканти се обединиха, за да издадат албума в знак на протест срещу предложените от правителството на Обединеното кралство промени в закона за авторското право.
Сред другите известни артисти, подкрепящи кампанията, са Сам Фендър, Кейт Буш, Ханс Цимер, Pet Shop Boys.
Заглавията в списъка с песни са подредени така, че да изпишат фразата „Британското правителство не трябва да узаконява кражбата на музика в полза на AI компании“.
Участието на Маккартни идва в момент, когато музиканти и артисти засилват кампанията си да убедят британското правителство да попречи на технологичните компании да тренират AI модели върху тяхното творчество без разрешение или заплащане на авторски права. Междувременно Великобритания е подложена на натиск от администрацията на Доналд Тръмп да не въвежда регулации.
Ед Нютън-Рекс, композитор и защитник на авторските права, стоящ зад албума, казва: „Много съм загрижен, че правителството обръща повече внимание на интересите на американските технологични компании, отколкото на британските творци.“
Новият запис на Маккартни се казва (bonus track) и подобно на най-добрите му песни може да се каже, че има начало, среда и край, отбелязва The Guardian. Започва с 55 секунди съскане, последвани от 15 секунди неопределено тропане - може би някой отваря врата и крачи наоколо - след което звукът се установява в още около 80 секунди шумолене, последван от бавен и трогателен затихващ финал.
Маккартни е сред водещите гласове в британската музика, които изразяват тревога от намеренията на министрите да създадат ново споразумение между творците и компании като OpenAI, Google, Anthropic и xAI на Илон Мъск, които настояват за достъп до огромни обеми текст, изображения и музика за обучение на AI модели.
Относно AI Маккартни казва: „Трябва да сме внимателни, защото всичко може да бъде завладяно от него, а ние не искаме това да се случи, особено за младите композитори и автори, за които това може би е единственият начин да направят кариера. Ако AI унищожи това, би било наистина тъжно.“
Буш, също участваща в протестния албум, пита: „В музиката на бъдещето няма ли гласовете ни да останат нечувани?“ Композиторът Макс Рихтер заявява: „Правителствените предложения ще направят творците бедни, като фаворизират онези, които автоматизират творчеството, пред хората, които композират музиката ни, пишат литературата ни, рисуват изкуството ни.“
Британското правителството е провело консултации за въвеждане на изключение в местния закон за авторските права за „извличане на текст и данни“, което включва възможността притежателите на авторски права да трябва активно да се отказват от използването на произведенията им за обучение на AI. Министрите са изправени пред трудната задача да балансират интересите на творческите индустрии, които допринасят със 125 млрд. паунда годишно към икономиката на Обединеното кралство, и на американските технологични компании, желаещи леки регулации. Наскоро те обявиха инвестиции за над 30 млрд. паунда, главно в центрове за данни.
Не се очаква нова правна рамка за AI и авторските права да бъде обсъждана в парламента преди 2026 г. Междувременно правителството подписва споразумения с AI компании като OpenAI, Google и Anthropic за насърчаване на внедряването на AI в управлението и икономиката.
Тръмп заяви: „Трябва да позволим на AI да използва този [защитен с авторски права] набор от знания без да преминава през сложни договорни преговори“. Той предупреди международните правителства да не „създават правила и регулации, които правят невъзможно“ оперирането на технологичните компании.
The Guardian цитира източник от британското правителство, според който Лиз Кендъл, министър на науката, иновациите и технологиите, е ангажирана да намери решение между AI компаниите и творците.
Към Кендъл обаче има негативни настроения от страна на твоците, след като през септември назначи специален съветник, който по-рано бе заявил: „Независимо дали философски смятате, че големите AI компании трябва да компенсират създателите на съдържание, на практика те никога няма да бъдат законово задължени.”
В отговор на намесата на Маккартни говорител на правителството казва, цитиран от The Guardian, че то поставя интересите на британските граждани и бизнеси на първо място.
„Винаги сме били ясни относно необходимостта да работим както с творческите индустрии, така и с AI сектора, за да стимулирам иновациите и да осигурим стабилна защита за създателите“, казва той и допълва:
„Събираме британски и международни компании, както и гласове отвъд AI и творческите сектори, за да обхванем възможно най-широк кръг експертни мнения, докато обмисляме следващите стъпки.“





)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)